În contextul aflării în dezbatere publică a celor două proiecte de legi ale educației, un grup de peste 200 de specialiști în Științele educației din învățământul superior a elaborat și semnat un document de poziție privitor la unele dintre schimbările legate de formarea inițială a cadrelor didactice și accesul în cariera didactică. Documentul a fost trasnsmis către Administrația prezidențială, Cabinetul prim-ministrului, Cabinetul ministrului Educației, ARACIS, precum și către presă.
În ceea ce privește proiectul de lege pentru învățământul superior, specialiștii universitari supun atenției factorilor de decizie câteva aspecte negative privind incoerența legislativă, deprofesionalizarea carierei didactice și implicațiile indezirabile pe plan național și internațional, generate de introducerea unei „excepții“ pentru accesul în cariera didactică, în care nu se mai regăsește pregătirea psihopedagogică inițială, realizată în instituții de învățământ superior acreditate.
Semnatarii documentului susțin eliminarea excepțiilor privind accesul în cariera didactică propuse prin art. 61 alin. (2): „Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin. (1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie la finalizarea stagiaturii didactice“, motivând această opțiune după cum urmează:
1. Legea nu trebuie să permită nicio excepție, deoarece aceasta ar genera:
- decredibilizarea, deprofesionalizarea și vulnerabilizarea profesiei didactice în România;
- scăderea calității educației oferite copiilor și tinerilor;
- inechitate în formarea profesorilor;
- scăderea drastică a prestigiului profesiei, întrucât recunoașterea achizițiilor din contexte nonformale și informale este specifică ocupațiilor plasate pe niveluri inferioare ale cadrului calificărilor (nivelurile 1-3);
- lipsă de abordare fundamentată științific, lipsă de fermitate decizională strategică, inconsecvență și diluare a cadrului legislativ.
2. În legislația învățământului superior și a formării psihopedagogice pentru cariera didactică există deja reglementate și funcționale trei variante/rute alternative de calificare pentru profesia didactică, acreditate și fundamentate științific și profesional:
- programul de formare psihopedagogică de Nivel I și Nivel II, parcurs în timpul studiilor de licență și masterat;
- programul de formare psihopedagogică de Nivel I și Nivel II, parcurs modular, în regim postuniversitar;
- masteratul didactic de 2 ani.
Toate aceste variante sunt disponibile și accesibile studenților/absolvenților de la toate specializările din învățământul superior. Mai mult, pentru suplinitorii necalificați, există deja proceduri de acces pe posturile vacante din sistemul de învățământ. În cazul specialiștilor din diverse domenii care vizează CDȘ, poate fi aplicată o procedură pentru experți invitați.
3. Ignorarea, eliminarea sau subestimarea formării psihopedagogice universitare în pregătirea inițială pentru cariera didactică, anterioară perioadei de stagiatură și raportată la standarde profesionale fundamentate științific și profesional, ar avea efecte dezastruoase asupra calității educației și ar conduce la deprofesionalizarea carierei didactice, cu impact negativ în recunoașterea pe plan internațional a calificării didactice acordate în sistemul de învățământ românesc.
4. Articolul 61 alin. (2) din propunerea de lege a învățământului superior și art. 127 alin. (2) din propunerea de Lege a învățământului preuniversitar conduc la incoerență legislativă:
- pe de o parte, cele două articole sunt contradictorii – art. 61 alin. (2) menționează proba de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie la finalizarea stagiaturii, pe când art. 127 alin. (2) prevede această probă pentru debutul în stagiatura didactică;
- pe de altă parte, reglementarea accesului în profesia didactică prin art. 61 alineatul 1, prin programe universitare de formare psihopedagogică, riscă să fie anulată prin aplicarea excepției de la alineatul 2 al aceluiași articol; o astfel de „rută-excepție“ ar ignora complet cunoașterea științifică din domeniu și recomandările rapoartelor UE și OECD, care susțin necesitatea integrării studiilor de specialitate cu cele psihopedagogice la nivel universitar.
5. „Ruta-excepție“ ar duce la inechitate în formarea inițială, generată nu de factori cantitativi (existența mai multor rute de formare), ci de factori calitativi, respectiv de gradul scăzut de echivalență între acestea. Practic, aceste rute nu se pot compara, întrucât: nu pot exista criterii clare și riguroase de aplicare a „excepției“ introduse; nu există mecanisme riguroase de validare a competențelor dobândite în contexte non-formale și informale de învățare, în timp ce programele universitare actuale urmăresc competențe și rezultate ale învățării clar precizate și, de asemenea, sunt definite, evaluate periodic și acreditate ARACIS. Drept urmare, va fi inechitabil accesul în stagiatură, întrucât va fi posibil, atât pentru absolvenții care vor dori să aibă o pregătire psihopedagogică formală (master didactic/module psihopedagogice), cât și pentru absolvenții care aleg ruta informală de acces, singura condiție pe care cei din urmă vor trebui să o îndeplinească fiind „promovarea unei probe de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie“, cele două categorii de absolvenți urmând să obțină aceeași certificare/calificare, aceleași drepturi și obligații și să parcurgă același traseu profesional. Imaginea profesiei didactice și percepția acesteia în societate vor fi afectate din cauza existenței a două categorii de profesori, fapt care, la nivel social, va genera degradarea statutului profesiei didactice, iar la nivel individual va afecta motivația pentru formare profesională și eficiență didactică.
De asemenea, grupul de specialiști atrage atenția și asupra art. 61 alin. (4), conform căruia: „Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, educator-învățător, învățător, antrenor și maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației și se desfășoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenții liceelor pedagogice și colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I“, propunând modificarea acestuia prin eliminarea paragrafului final care evidențiază faptul că: „Pentru absolvenții liceelor pedagogice și colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I“. Modificarea solicitată are la bază argumentul conform căruia păstrarea acestei prevederi induce confuzii și suprapuneri între prevederile legii. Studiile liceale și cele universitare se află pe niveluri educaționale diferite (din punct de vedere teleologic, curricular ori din punctul de vedere al certificării). Un principiu curricular fundamental prevăzut și în legislația de recunoaștere și echivalare a studiilor și creditelor este acela conform căruia nu pot fi echivalate studii de un anumit nivel cu studii de nivel inferior.
În ceea ce privește proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar, grupul de specialiști solicită eliminarea integrală a art. 127 alin. (2) conform căruia: „Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin. (1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale“. Motivarea este aceeași ca și în cazul art. 61 alin. (2), din proiectul de lege pentru învățământul superior. În plus, specialiștii în științele educației evidențiază faptul că organizarea examinării cunoștințelor teoretice de pedagogie de către CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică) nu poate fi posibilă (de altfel, la art. 97 nici nu este prevăzută o astfel de atribuție pentru CNFDCD), întrucât:
- acțiunea de examinare a unor cunoștințe teoretice nu poate cuantifica nivelul competențelor didactice – sistemul de cunoștințe, abilități/deprinderi și atitudini (achiziții teoretice și practice) absolut necesare pentru realizarea unui act educativ de calitate corespunzător standardelor profesionale și curriculare;
- procesul de predare-învățare-evaluare realizat la nivel universitar reprezintă un demers unitar, iar scoaterea activității de examinare din acest proces și atribuirea acesteia unei alte instituții ar conduce la confuzii instituționale și la disfuncții majore în procesul de formare;
- din perspectivă științifică și a principiilor curriculare, evaluarea unor achiziții (chiar și numai teoretice), este necesar să se realizeze în aceeași paradigmă în care s-au realizat predarea și învățarea.
De asemenea, orice tip de formare profesională, în cazul nostru, formarea psihopedagogică pentru cariera didactică, se poate realiza numai prin intermediul unui program de studii supus autorizării/acreditării, în instituții de învățământ superior acreditate de instituția abilitată de lege (ARACIS), care poate emite certificări la nivel universitar.
CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică), nu este o instituție de învățământ superior acreditată și nu poate avea dreptul de a evalua/certifica absolvenți ai învățământului superior.
În finalul documentului transmis către toate forurile decizionale, specialiștii universitari vin cu propunerea de introducere a două articole noi în Legea învățământului superior:
Art. 1: Sistemul de formare a cadrelor didactice din România este organizat pe 4 niveluri de pregătire și dezvoltare profesională:
(1) formare inițială în specialitate și formare psihopedagogică – nivel I, realizată pe parcursul primului ciclu al studiilor universitare, corespunzătoare nivelului 6 de calificare CNC/EQF;
(2) formare aprofundată în specialitate, realizată prin master profesional și formare psihopedagogică – nivel II, sau prin programe de master didactic, pe parcursul celui de-al doilea ciclu de studii universitare, corespunzătoare nivelului 7 de calificare CNC/EQF;
(3) formare avansată prin doctorat, realizată pe parcursul celui de-al treilea ciclu de studii universitare, corespunzătoare nivelului 8 de calificare CNC/EQF;
(4) formare continuă a personalului didactic, realizată prin programe postuniversitare și de perfecționare/evoluție în carieră.
Fiecare dintre aceste niveluri asigură competențele profesionale, didactice și manageriale care definesc un anumit nivel de calificare profesională și dau acces la posturi, grade didactice și funcții de conducere, îndrumare și control specifice.
În susținerea introducerii acestui nou articol de lege, specialiștii evidențiază faptul că România are un sistem modern și complex de pregătire a cadrelor didactice care merită a fi stipulat în Legile învățământului superior și preuniversitar. Acest sistem structurat pe 4 niveluri a fost dezvoltat în ultimii ani în corelație directă cu prevederile Procesului Bologna privind organizarea studiilor universitare pe cicluri și cu standardele profesiei didactice stabilite la nivel european:
a) un prim nivel care asigură formarea inițială și competențele necesare debutului în cariera didactică:
¬ prin studii de licență în specialitate la care se adaugă programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică – nivelul I;
¬ prin studii de licență care integrează și pregătirea psihopedagogică (pentru 6 specializări/programe: Pedagogia învățământului Primar și Preșcolar, Pedagogie, Psihopedagogie specială, Teologie didactică, Pedagogie muzicală, Pedagogie – arte plastice și decorative);
b) alte trei niveluri care susțin dezvoltarea profesională și evoluția în cariera didactică, respectiv:
- pregătire aprofundată prin studii de master profesional și nivelul II al programului de formare psihopedagogică sau prin masteratul didactic;
- pregătire avansată prin studii de doctorat;
- pregătire continuă prin învățământ postuniversitar și formare continuă (dezvoltare profesională și evoluție în cariera didactică).
Art. 2: Programele de studii universitare de licență care oferă dublă calificare didactică și formează resurse umane pentru două niveluri de învățământ sunt considerate programe de studii de licență cu dublă specializare și vor avea un coeficient de finanțare aferent.
Motivarea introducerii acestui articol este dată de faptul că programele cu dublă specializare se recomandă în mod deosebit pentru specializările care duc la ocupația de profesor și că instituțiile de învățământ superior care derulează aceste programe de licență parcurg toate etapele necesare pentru avizarea de către ANC, înscrierea programului de studii în RNCIS și autorizarea/acreditarea acestora de către ARACIS, este necesar ca programele de licență care califică profesori pentru două niveluri de învățământ să fie considerate programe cu dublă specializare.
Spre exemplificare, sunt menționate două programe de licență – „Pedagogia învățământului primar și preșcolar“ și „Educație timpurie“ –, programe cu angajabilitate directă în sistemul de învățământ care oferă, fiecare dintre ele, dublă calificare absolvenților, pregătind resurse umane pentru cariera didactică în două niveluri ale învățământului: primar și preșcolar, respectiv antepreșcolar și preșcolar:
⇐ Programul de studii de licență „Pedagogia învățământului primar și preșcolar“ (PIPP) asigură profesionalizarea didactică pentru două niveluri educaționale – învățământ primar și învățământ preșcolar –, iar calificările asociate sunt: Profesor pentru învățământ primar și Profesor pentru învățământ preșcolar.
⇐ Programul de studii de licență „Educație timpurie“ va asigura profesionalizarea didactică pentru două niveluri educaționale – învățământ preșcolar și învățământ antepreșcolar –, iar calificările asociate sunt: Profesor pentru învățământ preșcolar și Profesor pentru învățământ antepreșcolar sau Profesor pentru educație timpurie (nivel antepreșcolar și preșcolar).
Curriculumul universitar pentru aceste programe de studii este complex, cu grad mare de specificitate și integrează pregătire teoretică și practică pedagogică pentru fiecare calificare, competențele profesionale fiind corelate cu cele două niveluri de învățământ.
Comunitatea academică reprezentată de semnatarii acestui document susține necesitatea profesionalizării carierei didactice prin formarea inițială de specialitate și psihopedagogică în cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate.
În Europa, formarea inițială a profesorilor se realizează în universități, prin rute variate, așa cum există și în sistemul românesc (trei variante menționate în primul tabel), iar modificările prevăzute în actualul proiect de lege (art. 61 alineat 2) pentru formarea inițială a cadrelor didactice ar afecta grav recunoașterea formării profesionale, a calificărilor, a diplomelor și suplimentelor de diplomă ale absolvenților. Accesul necertificat în profesia didactică, în cazul în care ar fi permis prin excepția de la alineatul 2 din art. 61, motivat, printre altele, de lipsa cadrelor didactice și de atractivitate redusă a profesiei, va conduce la deprofesionalizarea carierei didactice, la scăderea prestigiului social al profesorului și, implicit, la accentuarea lipsei de atractivitate. Prestigiul profesional este dat și de nivelul de certificare a formării inițiale prin instituții de învățământ superior acreditate, de condițiile de recrutare, de corelarea cu standardele profesionale europene și de recunoașterea socială a valorii profesiei.
În concluzie, formarea psihopedagogică inițială a cadrelor didactice prin programe de studii universitare acreditate este susținută de comunitatea academică și considerată absolut necesară pentru că:
1) profesionalizează cariera didactică, prin dezvoltarea competențelor necesare unei activități didactice de calitate, fundamentate pe standardele profesionale actuale, în spiritul politicilor educaționale europene și mondiale;
2) oferă pregătire fundamentată științific, bazată pe un curriculum oficial, stabilit la nivel național și corelat cu organismele și strategiile internaționale, finalizată cu eliberarea de acte de studii reglementate prin legislație și recunoscute în alte state;
3) asigură pregătirea inițială pentru debutul în cariera didactică și pentru asumarea multiplelor roluri ale cadrului didactic în momentul accesului în sistemul de învățământ;
4) dezvoltă competențe de bază de cercetare educațională, absolut esențiale pentru capacitatea de ameliorare a activităților didactice;
5) formează competența de a învăța să înveți și să te dezvolți în profesie;
6) dezvoltă o cultură a colaborării profesionale, care, conform cercetărilor din domeniu, este vitală pentru calitatea educației;
7) valorifică expertiza existentă în învățământul universitar românesc – cadre didactice și cercetători în domeniu – precum și colaborările multiple cu instituții similare din alte sisteme de învățământ (de exemplu, prin acordurile Erasmus+ dintre universități realizate atât pentru formarea teoretică, cât și pentru practica pedagogică);
8) toate programele de formare psihopedagogică sunt periodic evaluate și acreditate de ARACIS, conform prevederilor legislative naționale și europene.
Programele de formare psihopedagogică realizate în învățământul superior sunt fundamentate pe rolurile și standardele profesionale actuale ale profesiei didactice care presupun competențe profesionale și transversale, dezvoltate prin achiziții teoretice și practice din formarea de specialitate integrată cu cea pedagogică, psihologică, sociologică. Sunt vizate și competențe de cercetare, digitale, manageriale, de comunicare și relaționare socială, de dezvoltare personală și profesională, absolut necesare.
Semnatari:
- Prof. univ. dr. Dan Potolea, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Romiță Iucu, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Lucian Ciolan, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Marin Manolescu, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Ioan Neacșu, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Anca Nedelcu, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Emil Păun, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Sorin Cristea, Universitatea din București
- Conf. univ. dr. Antoaneta-Firuța Tacea, Universitatea din București
- Prof. univ. dr. Adrian Opre, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
- Prof. univ. dr. Mușata Bocoș, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
- Prof. univ. dr. Liliana Ciascai, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
- Conf. univ dr. Cătălin Glava, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
- Conf. univ. dr. Claudia Crișan, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
- Conf. univ. dr. Ramona Radut-Taciu, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
- Conf. univ. dr. Cornelia Stan, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
- Conf. univ. dr. Ioana-Cristina Magdaș, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
- Conf. univ. dr. Lavinia Nițulescu, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca – Centrul Universitar Reșița
- Prof. univ. dr. Laurențiu Șoitu, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Prof. univ. dr. Constantin Cucoș, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Prof. univ. dr. Alois Gherguț, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Prof. univ. dr. Ciprian Ceobanu, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Conf. univ. dr. Florin-Vasile Frumos, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Conf. univ. dr. Adrian Vicențiu Labăr, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Conf. univ. dr. Versavia Curelaru, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Lect. univ. dr. Roxana Apostolache, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Lect. univ. dr. Camelia Onu, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
- Prof. univ. dr. Alin Gavreliuc, Universitatea de Vest din Timișoara
- Conf. univ. dr. Marian Ilie, Universitatea de Vest din Timișoara
- Conf. univ. dr. Maria Niculescu, Universitatea de Vest din Timișoara
- Conf. univ. dr. Mariana Crașovan, Universitatea de Vest din Timișoara
- Conf. univ. dr. Darius Borovic, Universitatea de Vest din Timișoara
- Lect. univ. dr. Ioana Gabriela Domilescu, Universitatea de Vest din Timișoara
- Lect. univ. dr. Claudia Borca, Universitatea de Vest din Timișoara
- Prof. univ. dr. Simona Sava, Universitatea de Vest din Timișoara
- Conf. univ. dr. Emanuel Soare, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Claudiu Langa, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Loredana Sofia Tudor, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Maria Magdalena Stan, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Ionuț Bulgaru, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Adriana Lazăr, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Mihaela Neacșu, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Sorin Mazilescu, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Marius Grecu, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Maria Pescaru, Universitatea din Pitești
- Conf. univ. dr. Loredana Bloju, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Eduard Ionescu, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Ruxandra Stan, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Bucuroiu Florentina, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Ana Apetroaiei, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Georgiana Dumitru, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Tudor Petrescu, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Silvia Ciornei, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Mădălina Țibrian, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Bogdan Georgescu, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Adriana Geantă, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Magdalena Pruneanu, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. Dr. Tatiana Dina, Universitatea din Pitești
- Lect. univ. dr. Ionuț Mercea, Universitatea din Pitești
- Asist. univ. dr. Ancuța Ionescu, Universitatea din Pitești
- Prof. univ. dr. Stan Panțuru, Universitatea Transilvania din Brașov
- Prof. univ. dr. psih. Mariela Pavalache-Ilie, Universitatea Transilvania din Brașov
- Prof. univ. dr. Ana-Maria Cazan, Universitatea Transilvania din Brașov
- Conf. univ. dr. Mihaela Voinea, Universitatea Transilvania din Brașov
- Conf. univ. dr. Daniela Popa, Universitatea Transilvania din Brașov
- Conf. univ. dr. Daniela-Veronica Necșoi, Universitatea Transilvania din Brașov
- Lect. univ. dr. Marius Bazgan, Universitatea Transilvania din Brașov
- Lect. univ. dr. Iolanda-Felicia Beldianu, Universitatea Transilvania din Brașov
- Lect. univ. dr. Ecaterina-Maria Unianu, Universitatea Transilvania din Brașov
- Lect. univ. dr. Oana-Alina Bota, Universitatea Transilvania din Brașov
- Lect. univ. dr. Alina-Raluca Turculeț, Universitatea Transilvania din Brașov
- Lect. dr. Ioana-Roxana Topală, Universitatea Transilvania din Brașov
- Asist. univ. drd. Andreea Șițoiu, Universitatea Transilvania din Brașov
- Prof. univ. dr. Simona Marin, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Prof. univ. dr. Gabriel Bulancea, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Conf. univ. dr. Rodica Țocu, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Conf. univ. dr. Viorica Torii Caciuc, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Conf. univ. dr. Nicoleta Crînganu, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Conf. univ. dr. Mihai Androne, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Conf. univ. dr. Valerica Anghelache, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Conf. univ. dr. Adrian Lupașc, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Conf. univ. dr. Corina Sbughea, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Lect. univ. dr. Mariana Constantinescu, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Lect. univ. dr. Sandrina Mindu, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Lect. univ. dr. Cristina Butnaru-Sandache, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Asist. univ. drd. Oana Enache, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Asist. univ. drd. Daniela Bobocea, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
- Prof. univ. dr. Daniel Mara, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Prof. univ. dr. Elena-Lucia Mara, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Prof. univ. dr. Carmen Sonia Duse, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Prof. univ. dr. Nicolae Secelean, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Conf. univ. dr. Adriana Nicu, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Conf. univ. dr. Daniela-Maria Crețu, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Conf. univ. dr. Diana Mihăescu, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Conf. univ.dr. Daniela Andron, Universitatea „Lucian Blaga din Sibiu
- Lect. univ. dr. Ștefania Kifor, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Lect. univ. dr. Alina Mag, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Conf. univ. dr. Carmen Maria Chisiu, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
- Prof. univ. dr. Rodica Gabriela Enache, Universitatea Ovidius din Constanța
- Prof. univ. dr. Mircea Adrian Marica, Universitatea Ovidius din Constanța
- Prof. univ. dr. Daniela Căprioară, Universitatea Ovidius din Constanța
- Conf. univ. dr. Cristian Petre, Universitatea Ovidius din Constanța
- Lect. univ. dr. Mihaela Băiceanu, Universitatea Ovidius din Constanța
- Lect. univ. dr. Claudia Popa, Universitatea Ovidius din Constanța
- Lect. univ. dr. Ana Maria Bezem, Universitatea Ovidius din Constanța
- Prof. univ. dr. Adrian Stoica, Universitatea Tehnică de Construcții București
- Prof. univ. dr. Steliana Toma, Universitatea Tehnică de Construcții București
- Conf. univ. dr. Maria Goga, Universitatea Tehnică de Construcții București
- Prof. univ. dr. Daniela Elena Dumitru, Academia de Studii Economice din București
- Conf. univ. dr. Camelia Stăiculescu, Academia de Studii Economice din București
- Conf. univ. dr. Monica Elisabeta Păduraru, Academia de Studii Economice din București
- Conf. univ. dr. Maria Liana Lăcătuș, Academia de Studii Economice din București
- Lect. univ. dr. Elena -Ramona Richiteanu-Nastase, Academia de Studii Economice din București
- Lect. univ. dr. Marin Drămnescu, Academia de Studii Economice din București
- Lect. univ. dr. Robert Mihăilă, Academia de Studii Economice din București
- Lect. univ. dr. Vladimir Enăchescu, Academia de Studii Economice din București
- Lect. univ. dr. Diana Elena Sârb, Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima, Cluj-Napoca
- Lect. univ. dr. Firuța Mesaroș, Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima, Cluj-Napoca
- Conf. univ. dr. Alina Stanciu, Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima, Cluj-Napoca
- Lect. univ. dr. Anca Simion, Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima, Cluj-Napoca
- Conf. univ. dr. Simona Velea, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București
- Asist. univ. Mirela Alexandru, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București
- Prof. univ. dr. Camelia Popa, UNATC Ion Luca Caragiale București
- Prof. univ. dr. Claudiu Marian Bunăiașu, Universitatea din Craiova
- Conf. univ. dr. Alexandrina Mihaela Popescu, Universitatea din Craiova
- Conf. univ. dr. Florentin-Remus Mogonea, Universitatea din Craiova
- Conf. univ. dr. Florentina Mogonea, Universitatea din Craiova
- Conf. univ. dr. Mihaela Aurelia Ștefan, Universitatea din Craiova
- Conf. univ. dr. Ecaterina-Sarah Frăsineanu, Universitatea din Craiova
- Lect. univ. dr. Călin Răzvan, Universitatea din Craiova
- Lect. univ. dr. Oprea-Valentin Bușu, Universitatea din Craiova
- Prof. univ. dr. Florica Orțan, Universitatea din Oradea
- Prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul, Universitatea din Oradea
- Conf. univ. dr. Karla Barth, Universitatea din Oradea
- Lect. univ. dr. Julien-Ferencz Kiss, Universitatea din Oradea
- Lect. univ. dr. Laurențiu-Dragoș Mândrea, Universitatea din Oradea
- Lect. univ. dr. Renata Pop, Universitatea din Oradea
- Conf. univ. dr. Adela Bradea, Universitatea din Oradea
- Lect. univ. dr. Claudia Hanga, Universitatea din Oradea
- Lect. univ. dr. Claudia Pop, Universitatea din Oradea
- Prof. univ. dr. Dorin Opriș, Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba-Iulia
- Conf. univ. dr. Ioana Cristina Todor, Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba-Iulia
- Lect. univ. dr. Camelia Augusta Roșu, Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba-Iulia
- Prof. univ. dr. Dorin Herlo, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
- Prof. univ. dr. Alina Roman, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
- Prof. univ. dr. Gabriela Kelemen, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
- Conf. univ. dr. Tiberiu Dughi, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
- Conf. univ. dr. Anca Egerău, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
- Conf. univ. dr. Evelina Cornelia Balaș, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
- Conf. univ. dr. Camelia Bran, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
- Lect. univ. dr. Henrietta Torkos, Universitatea Aurel Vlaicu din Arad
- Conf. univ. dr. Ana-Maria Aurelia Petrescu, Universitatea Valahia din Târgoviște
- Conf. univ. dr. Luminița Mihaela Drăghicescu, Universitatea Valahia din Târgoviște
- Lect. univ. dr. Ioana Stăncescu, Universitatea Valahia din Târgoviște
- Lect. univ. dr. Elena-Ancuța Santi, Universitatea Valahia din Târgoviște
- Prof. univ. dr. Venera-Mihaela Cojocariu, Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău
- Conf. univ. dr. Carmen-Violeta Popescu, Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău
- Conf. univ. dr. Lili Mâță, Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău
- Lect. univ. dr. Ioana Boghian, Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău
- Conf. univ. dr. Otilia Clipa, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Conf. univ. dr. Doina Maria Schipor, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Conf. univ. dr. Aurora Adina Colomeischi, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Conf. univ. dr. Daniela Jeder, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Conf. univ. dr. Ioan Maxim, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Conf. univ. dr. Nadia Laura Serdenciuc, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Lect. univ. dr. Florin Domunco, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Lect. univ. dr. Elena Bujorean, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Lect. univ. dr. Monica Aneta Turturean, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Lect. univ. dr. DIana Sinziana Duca, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Lect. univ. dr. Liliana Bujor, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Lect. univ. dr. Angela Andrei, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Asist. univ. dr. Andreea Ursu, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Asist. univ. drd. Ionela Bogdan, Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava
- Prof. univ. dr. Mihai Puiu, Universitatea Titu Maiorescu din București
- Lect. univ. dr. Manuela Cazan, Universitatea Titu Maiorescu din București
- Lect. univ. dr. Sorin-Avram Vîrtop, Universitatea Constantin Brâncuși din Târgu-Jiu
- Prof. univ. dr. Teodor Pătrăuță, Universitatea Vasile Goldiș din Arad
- Conf. univ. dr. Vasile Ioan Pop, Universitatea Vasile Goldiș din Arad
- Lect. univ. dr. Marta Vicol, Universitatea Petre Andrei din Iași
- Conf. univ. dr. Cristina Tulbure, Universitatea de Științele Vieții Regele Mihai I din Timișoara
- Prof. univ. dr. Eugenia Maria Pasca, Universitatea Națională de Arte George Enescu Iași
- Conf. univ. dr. Dorina Geta Iușcă, Universitatea Națională de Arte George Enescu Iași
- Lect. univ. dr. Ana Maria Aprotosoaie Iftimi, Universitatea Națională de Arte George Enescu Iași
- Lect. univ. dr. Ona Ionica Anghel, Universitatea Națională de Arte George Enescu Iași
- Lect. univ. dr. Oana Gheorghe, Universitatea Națională de Arte din București
- Conf. univ. dr. Speranța Farca, Universitatea Națională de Arte din București
- Lect. univ. dr. Iulian Toma, Universitatea Națională de Arte din București
- Lect. univ. dr. Naiana Vatavu, Universitatea Națională de Arte din București
- Lect. univ. dr. Gabriela Voicu, Universitatea Națională de Arte din București
- Conf. univ. dr. Iulian Bogdan Voda, Universitatea Națională de Muzică din București
- Prof. univ. dr. Mihai Stanciu, Universitatea pentru Științele Vieții Iași
- Conf. univ. dr. Olguta Brezuleanu, Universitatea pentru Științele Vieții Iași
- Asist. univ. dr. Alina Sirghea, Universitatea pentru Științele Vieții Iași
- Prof. univ. dr. Emil Stan, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
- Conf. univ. dr. Mihaela Gabriela Badea, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
- Conf. univ. dr. Cristina Georgiana Safta, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
- Asist. univ. dr. Gina Florentina Tudorache, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
- Conf. univ. dr. Simona Georgiana Eftimie, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
- Prof. univ. dr. Daniela-Teodora Chicioreanu, Universitatea Politehnica din București
- Prof. univ. dr. Laura Șerbănescu, Universitatea Politehnica din București
- Prof. univ. dr. Nicoleta Litoiu, Universitatea Politehnica din București
- Prof. univ. dr. Gabriela Oproiu, Universitatea Politehnica din București
- Conf. univ. dr. Ramona Cristina Balanescu, Universitatea Politehnica din București
- Conf. univ. dr. Gabriel Asandului, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iași
- Prof. univ. dr. Carmen Bal, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
- Conf. univ. dr. Liana Crișan-Tăușan, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
- Prof. univ. dr. Monica Maier, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Centrul Univ. Nord din Baia-Mare
- Lect. univ. dr. Florina Achim, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Centrul Univ. Nord din Baia-Mare
- Lect. univ. dr. Alina Boja, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Centrul Univ. Nord din Baia-Mare
- Lect. univ. dr. Zorica Triff, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Centrul Univ. Nord din Baia-Mare
Articol publicat în revista Tribuna Învățământului nr. 32-33