Poziția Alianței Colegiilor Centenare privind planurile-cadru pentru liceu.

ACC solicită „prudență în acordarea diverselor libertăți educaționale”

Consiliul Director al Alianței Colegiilor Centenare și-a prezentat poziția privind proiectul planurilor-cadru pentru liceu, subliniind faptul că o componentă descentralizată este importantă pentru sistemul de învățământ, dar solicită „prudență în acordarea diverselor libertăți educaționale în cazul unui învățământ aproape nefuncțional, într-un sistem social dezechilibrat, așa cum stau lucrurile la noi în această perioadă”.

Astfel, ACC solicită pilotarea schimbărilor ce țin de descentralizare: „Pilotarea este esențială pentru eliminarea riscurilor sistemice la adoptarea oricăror schimbări majore în învățământ”, se spune în documentul emis de Consiliul Director al ACC. În plus, Alianța Colegiilor Centenare „se oferă să experimenteze, prin pilotare, orice măsură care are în vedere descentralizarea, inclusiv proiectul planurilor-cadru supus acum dezbaterii publice”.

Alianța Colegiilor Centenare înaintează, la rândul său, o serie de schimbări, inclusiv la nivelul unor discipline impuse de lege, cum ar fi în cazul Religiei, unde alianța propune menținerea acesteia în trunchiul comun la clasa a IX-a și trecerea disciplinei în curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOS) în celelalte clase.

Concret, propunerile formulate de ACC la nivelul proiectului de planuri-cadru pentru liceu sunt următoarele:

„Trunchiul Comun, să cuprindă, la orice profil și într-un procent eficient, discipline identitare (Limba latină, Limba română, Istoria  României, Geografia României), precum și discipline formatoare (matematică, logică), respectiv discipline comprehensive (biologie,chimie, fizică pentru cunoașterea  critică, experimentală a lumii), care să fie distribuite, în cursul anilor de studiu,  conform principiilor psiho-pedagogice  pentru o asimilare optimă.

Disciplinele Istoria evreilor. Holocaustul și Istoria comunismului din România trebuie să fie părți ale disciplinei Istorie (eventual să se numească ”Istoria secolului XX”);  disciplina Religie, pentru respectarea legii, ar trebui să apară în TC doar în clasa a IX-a (pentru care elevii nu pot decide), apoi să apară în lista CDEOS, la clasele X-XII; proiectul planului cadru pentru liceu trebuie să fie însoțit de o strategie care să prezinte viziunea ministerului în privința conținuturilor programelor școlare, a formării pentru carieră a viitoarelor cadre didactice și descentralizării selecției acestora în licee, respectiv a debirocratizării sistemului”, se spune în luarea de poziție a Colegiului Director al ACC.

În prezent, potrivit legislației în vigoare, planurile-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal includ religia ca disciplină școlară în trunchiul comun, astfel că elevilor aparținând cultelor recunoscute de stat li se asigură dreptul constituțional de a participa la ora de religie, conform propriei confesiuni.

Distribuie acest articol!