Potrivit Raportului Național de Literație, 42% dintre elevii români se plasează în zona „nefuncțional”

Potrivit Raportului Național de Literație, 42% dintre elevii români se plasează în zona „nefuncțional”

Gradul de alfabetizare a elevilor români cu vârsta între 6-14 ani continuă să fie foarte scăzut. Mai precis, 42% dintre ei se plasează în zona „nefuncțional”, 47% în zona „minim funcțional” și numai 11% în zona „funcțional”. Informațiile îngrijorătoare sunt prezente în Raportului Național de Literație, ediția 2023, prezentat, vineri, 28 aprilie, la Sala Symposium a Bibliotecii Naționale a României. 

Potrivit raportului, după finalizarea a două cicluri școlare, elevii nu mai fac progrese  semnificative în ceea ce privește nivelul de alfabetizare. Mai exact, raportul surprinde o scădere a nivelului de nefuncționalitate cu doar 4% și o creștere a nivelului de funcționalitate înaltă cu doar 1,5%.

Pe sexe, fetele înregistrează performanțe mai bune decât băieții, gradul de nefuncționalitate în rândul acestora fiind de 39,98%, în timp ce băieții înregistrează un procent ușor mai mare, de 43,65%., în vreme ce băieții înregistrează un procent mai mic și atunci când vorbim despre gradul de funcționalitate înaltă
– 9,27% – comparativ cu fetele, care obțin un scor de 13, 25%.

Raportul a fost întocmit de platforma de testestandardizate pentru elevi Brio, alături de alte șapte organizații non-profit specializate în domeniul educației.

Scopul Raportului Național de Literație este evaluarea nivelului pe care copiii din România îl au în ceea ce privește abilitățile de literație funcțională scris, citit, înțelegerea textului. În acest scop a fost  dezvoltată o metodologie specială de evaluare în care au fost implicați elevi de toate vârstele.

Potrivit Raportului Național de Literație din 2022, 42% dintre elevii de clasele I-VIII nu înțeleg ceea ce citesc, nu pot argumenta ipoteze și concluzii, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte și nu pot plasa realitatea într-un context general.

Colectarea datelor pentru raport s-a realizat, potrivit Agerpres, pe o perioadă de 15 luni, în intervalul ianuarie 2021 – aprilie 2022, fiind posibilă prin accesarea gratuită a testului de literație, pe o bază de date totală compusă din 14.796 aplicări valide ale testului de către elevii claselor I-VIII.