Poate fi învățământul online util?

Poate fi învățământul online util?

Articolul abordează avantajele și limitele celor două modalități de desfășurare a activităților instructiv-educative  prin ochii beneficiarilor direcți ai educației, elevii, ai familiilor acestora și ai profesorilor. Informațiile de la care am pornit au fost furnizate de chestionare online administrate celor trei grupuri țintă și de discuțiile private din cabinetul de consiliere de-a lungul perioadei pandemice. Scopul este de a evidenția beneficiile pe care le poate aduce învățământul online, dincolo de limitele afirmate și validate deja și modul prin care acestea pot fi utilizate în avantajul elevilor prin suportul susținut al dezvoltării deprinderilor individuale de studiu și prin lărgirea orizontului lor cultural.

Doi ani în spațiul virtual

Anul școlar 2021-2022 a început plin de speranță pentru elevi și profesori, cu așteptări de întoarcere la firescul din viața școlară. Din păcate, după numai o lună, condițiile pandemice au impus trecerea din nou la învățământul online. Cei doi ani de viață școlară în spațiul virtual nu trebuie priviți ca un timp în care elevii au avut numai pierderi sau în care dezvoltarea lor s-a oprit. Fiecare formă de educație are atât limite, cât și beneficii care pot fi marcate și valorificate în cadrul activităților în mod compensatoriu. Despre dezavantajele învățării online s-au scris atât de multe opinii, încât s-a creat impresia că nu există avantaje notabile care ar putea aduce o valoare adăugată în procesul de învățare. Articolul evidențiază câteva dintre beneficiile acestui tip de învățământ, observate de profesori și de elevi, și sugerează câteva modalități de valorizare a acestora în activitatea online.

Poate pentru prima oară, în învățământul de masă se folosesc dispozitivele atât de apreciate și utilizate de elevi și deopotrivă limitate în spațiul fizic școlar prin re­­gulamente de ordine interioară în perioada preceden­tă. Telefoanele, tabletele au devenit liantul dintre elev și profesor și sursa esențială de educație. Dincolo de rolul de interfață a instrucției, la nivel simbolic, se poate spu­­ne că școala a intrat în mediul familiar copiilor, iar acesta este un mare avantaj în construirea unei motivații solide pentru studiu. Profesorii realmente devin par­teneri de învățare a instrucției asistate de computer cu ucenicii lor, ceea ce ajută la apropierea mentală și emo­­țională dintre ei – o premiză pozitivă pentru construirea unei relații didactice funcționale și dinamice. La nivel cognitiv, se creează corelația între telefon, tabletă – pe care elevii le foloseau în perioada pre-pandemică doar pentru rețelele de socializare și alte site-uri – cu ideea de studiu, informații și pot deveni un stimulent în formarea curiozității epistemice. ­Într-un învățământ coerent care are la bază principiul continuității, aceste beneficii ar trebui să fie folosite și în cadrul activităților din clasă. Spre exemplu, completarea informațiilor din resursele avizate cu cercetări sau studii de pe internet poate să atingă obiective care țin atât de latura cognitivă prin co­­relațiile creative, cât și de sfera gândirii critice, care țin de formarea capacității de selectare a surselor de informare. Accesul online asistat de profesor la diverse surse informaționale contribuie la lărgirea orizontului cultural și la formarea unei perspective globale asupra anumitor evenimente și teme. Comunicarea cu elevi din alte unități de învățământ din țară sau din străinătate privind subiecte diverse poate fi punctul de plecare în proiecte personale creative și poate creiona rute profesionale ulterioare adaptate specificului personal al fiecăruia.

Beneficii de moment și beneficii de perspectivă

Mulți elevi susțin că timpul petrecut în drum spre școală poate fi investit în alte activități în perioadele de învățare online. În acest context, orele de educație pentru sănătate devin esențiale, întrucât elevii pot fi încurajați să deprindă activități care promovează un stil de viață sănătos, mai ales în condițiile în care copiii nu mai sunt la fel de activi zilnic: alternarea activității intelectuale cu reprize de gimnastică, exerciții cardio, dietă bazată pe alimente sănătoase. Școala online a învățat mulți elevi să-și organizeze timpul în mod efi­cient pentru a putea să rezolve sarcinile solicitate și pentru a-și face propriile activități de relaxare. Aceasta este o competen­ță care le va fi utilă în viitor în plan in­dividual și în plan profesional. Un beneficiu de perspectivă este autodisciplina pe care elevii au învățat-o în aceste luni online, o capacitate esențială în elaborarea comportamentului și în adaptarea la viața socială.

de Alina Mihaela MUNTEANU – profesor, psiholog CMBRAE

Articolul integral poate fi citit în revista Tribuna Învățământului nr. 23 / noiembrie 2021