Ponderea oamenilor din țara noastră care se declară pesimiști în privința noului an este în creștere cu 8% comparativ cu exprimarea din urmă cu un an, în perspectiva anului 2024. Așa rezultă din studiul nr. 180 realizat de compania de cercetare de piață full-service Reveal Marketing Research, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Actualul studiu „și-a propus să afle mai multe detalii despre așteptările și speranțele românilor legate de anul 2025, dar și despre modul în care acestea au evoluat comparativ cu studiul similar desfășurat în urmă cu un an”.
Studiul arată că 27% dintre cei chestionați „sunt mai degrabă pesimiști în privința anului 2025”, în creștere cu 8% comparativ cu așteptările de anul trecut, față de 2024. Potrivit aceluiași studiu, „45% dintre români nu adoptă nici o perspectivă optimistă, nici una pesimistă, această atitudine evidențiind incertitudinea pe care aceștia o resimt cu privire la viitor”. Totodată, „28% declară că privesc cu optimism către anul care urmează, procentul fiind semnificativ mai mare în rândul celor cu venituri de peste 6000 RON (33%)”.
Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research: „Creșterea pesimismului și prevalența unei atitudini neutre sugerează că românii resimt tot mai intens nesiguranța socială și economică. Totodată, optimismul mai mare în rândul celor cu venituri ridicate reflectă o diferență de percepție, determinată de accesul la resurse financiare.”
Obiectivul dezvoltării personale și profesionale, dominant la tineri
Nivelul de satisfacție cel mai scăzut vizează sfera profesională: mulțumiți de locul lor de muncă se declară 48% dintre respondenți. Tinerii (18-34 de ani) intenționează în cea mai mare măsură să își schimbe locul de muncă în noul an: pondere 40%. De asemenea, schimbarea locului de muncă este dorită de cei care au copii în proporție de 29% (23%, cei fără copii). În ansamblu, ponderea celor care vizează schimbarea locului de muncă este de 25%.
Nivelul de satisfacție cu diferite aspecte din viața de fiecare zi cu zi, este cel mai ridicat privitor la relațiile interpersonale cu familia (72%), cu persoanele apropiate (67%), relațiile sentimentale (61%). Persoanele cu venituri mici (sub 3000 RON) se declară în mai mică măsură mulțumiți cu relațiile sentimentale (40%).
Obiective greu de realizat în noul an sunt considerate: diminuarea corupției (54%), reducerea inflației (51%), îmbunătățirea situației economice (47%).
Cele mai multe planuri personale pentru 2025 includ: un stil de viață mai sănătos – alimentație echilibrată, scădere în greutate (51%), mai mult timp petrecut cu familia (29%), mai multe călătorii (29%).
Tinerii de 25-34 de ani își doresc în mai mare măsură să își dezvolte abilități noi (pondere 19%, față de 12%, pondere la nivelul întregului eșantion), să participe la cursuri de dezvoltare personală și profesională (13%, față de 7% total eșantion).
Studiul Reveal Marketing Research „s-a desfășurat online în perioada 06.12-12.12.2024 pe un eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și mediul rural. Mărimea eșantionului a fost de 1017 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%”.