
Foto: Facultatea de Pompieri
Admiterea la școala și, ulterior, la facultatea de pompieri se va putea face de-acum din poziția de soldat sau de gradat profesionist al Ministerului Afacerilor Interne, odată cu adoptarea de către guvern a hotărârii „pentru modificarea anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică și efectivele Ministerului Afacerilor Interne”.
Hotărârea prevede angajarea în premieră de către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) de soldați și gradați profesioniști. Pentru educația și formarea resursei umane în domeniul protecției civile și a situațiilor de urgență, este considerată o hotărâre istorică, apreciază șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, care ne oferă argumente și explicații: „Până acum, IGSU-ul a avut categoria ofițerilor și a subofițerilor, care, ambele categorii, sunt cu o anumită pregătire și care pot avea funcții de comandă, de la comandant echipaj până la, bineînțeles, inspector-șef într-un inspectorat pentru situații de urgență. Ce ne-a lipsit este categoria servanților și a gradaților profesioniști, care n-a existat în cadrul IGSU. Introducerea ei, punând o limită de vârstă la prima angajare, ne va permite să creăm o pepinieră care va fi pregătită inițial ca servant pompier și de unde o parte vor putea să acceadă în școala de subofițeri. Deci, creăm pepinieră astfel încât o parte din cei care vor intra în școala de subofițeri și, de ce nu, chiar, ulterior, în facultatea de pompieri, cei care vor putea, să fie deja trecuți printr-o pregătire inițială ca pompier. Contractele la această categorie sunt pe perioadă determinată, ceea ce înseamnă că persoana va fi evaluată periodic. La momentul reînnoirii contractului, persoana respectivă poate să nu aibă contractul reînnoit, dacă sunt probleme, dacă nu este performantă în domeniul în care lucrează, dacă nu execută activitatea în mod correct. Asta permite un management mai corect al resursei umane de către comandanți și va duce, bineînțeles, la o structură piramidală, în loc de o structură care acum seamănă cu o plăcintă și care este foarte similară cu structurile identice pe care le au alte țări, de structuri de intervenție de pompieri și de protecție civilă. Până la sfârșitul acestui an, din cele 8.546 de posturi, urmează să fie angajate primele 1.479 de posturi, astfel încât între 2021 și 2025 să angajăm toate posturile și, în paralel, să recuperăm posturile finanțate prin angajare din sursa externă a celor care pleacă prin pensie sau din motive de boală sau alte motive”.