10-2Interviu cu prof. Adrian Doxan, directorul Colegiului Naţional Traian Lalescu, din Reşiţa
Stimate domnule director, cu trei ani în urmă, când am făcut cunoştinţă cu CN Traian Lalescu, din Reşiţa, am fost uimită să aflu că este cel mai important colegiu din judeţul Caraş-Severin, primul adică, şi că aici elevii sunt puternic ataşaţi de şcoală, iar paleta activităţilor extraccuriculare este cu adevărat profesionistă şi performantă. Ce aţi mai făcut de atunci, domnule director? Ce s-a petrecut important pentru „Traian Lalescu” în ultimii trei ani?
Mă bucură şi mă onorează aprecierile dvs. la adresa şcolii mele de suflet. Continuarea tradiţiei şi deschiderea spre comunitate a constituit firul roşu al activităţii noastre în ultimii trei ani. Atenţia noastră s-a concentrat spre realizarea unui învăţământ de calitate, care a avut ca urmare creşterea efectivelor de elevi în clase de început de ciclu (primar, gimnazial) şi creşterea concurenţei pentru admiterea la liceu. O şcoală căutată de părinţi şi elevi este o şcoală vie, cu posibilităţi mari de evoluţie în viitor.
Oferta educaţională a fost construită dintr-o diversitate de activităţi curriculare şi extracurriculare, venite în sprijinul performanţei, al progresului individual, al dezvoltării de competenţe-cheie necesare integrării într-o societate în continuă schimbare, fapt care a condus la obţinerea titlului de „Şcoală Europeană 2014”.
Activităţile extraşcolare la care au participat şi participă foarte mulţi elevi, activităţile care se derulează anual, conform tradiţiei, unesc copiii şi tinerii noştri, care devin conştienţi de apartenenţa la un grup valoros.
Care sunt noutăţile anului şcolar 2015-2016 la CN Traian Lalescu?
Acest an şcolar a debutat cu reorganizarea activităţii corespunzătoare începutului cu o nouă echipă managerială, reorganizarea urmărind eficientizarea activităţilor pe toate palierele. Consider că lucrurile trebuie să se afle într-o continuă schimbare datorită racordării la dinamica realităţii înconjurătoare.
Mediile de admitere la liceu au crescut, avem o clasă pregătitoare în plus faţă de ceea ce ne-am propus, a crescut numărul cadrelor didactice angajate, trebuie să înceapă lucrările de anvelopare a clădirii ciclului liceal, suntem angajaţi deja într-o serie de parteneriate cu reprezentanţi ai comunităţii locale.
Tot anul acesta îmi propun să încep dotarea laboratoarelor cu materialele necesare profesorilor şi elevilor pentru realizarea lucrărilor practice, care sunt atât de importante când vorbim despre latura aplicativă a demersului didactic, dar şi pentru ca în perspectivă să funcţionăm ca centru de excelentă pentru pregătirea la nivel judeţean a olimpicilor.
Cuvântul performanţă a devenit un loc comun în preocupările învăţământului european şi nu numai. Ce performanţe s-au înregistrat în ultimii ani la „Traian Lalescu”, atât în ceea ce-i priveşte pe profesori, cât şi pe elevi?
Pentru noi Performanţa face diferenţa este sloganul pe care l-am ales în urmă cu 10 ani şi care ne defineşte în continuare. Acesta este criteriul de bază în activitatea noastră.
Există, evident, şi certificări ale activităţii la nivel instituţional: distincţia şcoală europeană 2014 vine după cea obţinută în 2011, transformarea în colegiu naţional vine după titulatura de liceu teoretic, premiile judeţene la concursurile şi olimpiadele şcolare, unde practic ocupăm mare parte din locurile de frunte, distincţiile la concursurile şi olimpiadele naţionale certifică valoarea pregătirii speciale a elevilor şi dascălilor şcolii.
În fiecare an avem între 40 şi 50 de elevi care obţin locurile I, II şi III la fazele judeţene ale olimpiadelor şi concursurilor şcolare, iar dintre cei calificaţi la etapele naţionale, anual, 15 se întorc cu premii şi distincţii.
Cadrele didactice şi elevii din ciclurile primar şi liceal au fost implicaţi în ultimii trei ani în nouă proiecte POSDRU, care au avut drept scop profesionalizarea carierei didactice, introducerea inovaţiei didactice în activitatea şcolară, integrarea elevilor care aparţin unor grupuri dezavantajate, orientarea şi consilierea elevilor pentru construirea unei cariere de succes.
Continuarea proiectelor internaţionale şi premierea proiectului DaEuroHope a Eurohome doi ani consecutivi la Gala Edumanager vine să întregească imaginea de ansamblu a performanţei în şcoala noastră.
Ce ne puteţi spune despre rezultatele la bacalaureatul din acest an? Sunteţi mulţumit? E loc de mai bine?
Rezultatele obţinute la examenul de bacalaureat pentru promoţia actuală au fost bune, 98%, iar per ansamblu 93,69%. Ne bucură procentajul de 93,10% pe care l-am obţinut la evaluarea naţională, procentaj care a crescut faţă de anii anteriori şi care ne arată că gimnaziul creşte valoric alături de liceu.
Îmi propun şi am declarat în faţa colegilor mei ca rezultatele la examenele naţionale să fie de 100%.
Vă consideraţi un liceu de nivel european?
Credem în valorile europene, le promovăm şi avem ca preocupare atingerea în educaţie a standardelor care asigură pe mai departe continuarea studiilor în străinătate sau integrarea tinerilor pe piaţa muncii în străinătate.
Ne-am dori ca finanţarea să fie de nivel european, dar, cum vă spuneam, urmărim să promovăm un învăţământ aplicativ cu orientare şcolară pentru viitoarele profesii ale elevilor noştri.
Credeţi că modele ca cel finlandez, norvegian sau suedez ar putea fi importante şi aplicate învăţământului de la noi? Aţi vedea un astfel de model aplicat la „Traian Lalescu”?
Modelul ar putea fi aplicat dacă realitatea socio-economică din România ar fi asemănătoare cu cea din aceste ţări. Dinamica învăţământului din aceste ţări ar trebui să ne inspire. Faptul de a copia un model, chiar şi unul foarte bun, nu asigură succesul. Cred însă că pot fi integrate anumite practici în activitatea noastră, în special cele care privesc interesul elevilor de a studia anumite discipline, mai ales în anii terminali de liceu.
Revenind la Colegiul Naţional Traian Lalescu, din Reşiţa, spuneţi-ne, pentru ce ar trebui să vină absolvenţii de gimnaziu aici?
Siguranţa, învăţământul de calitate, succesul la examene, deschiderea spre activităţile extraşcolare, proiectele internaţionale şi nu în ultimul rând organizarea riguroasă a întregii activităţi cred eu că sunt importante atât pentru elevi, cât şi pentru părinţii acestora.
Ce se vede în viitor pentru această şcoală de prestigiu din judeţul Caraş-Severin?
Viitorul şcolii depinde în cea mai mare măsură de activitatea eficientă a dascălilor şi de felul în care este coordonată activitatea acestora. Şcoala trebuie să fie flexibilă şi ancorată în problematica specifică fiecărui nivel de învăţământ. Părinţii caută anumiţi dascăli pentru copiii lor, dascălii trebuie să fie conştienţi că se reprezintă ca valoare individuală, dar şi ca parte a unui colectiv ce trebuie să fie mai mult decât performant din toate punctele de vedere.
Suntem parte a comunităţii şi mizăm pe colaborarea şi sprijinul autorităţilor locale. Universităţile timişorene vin spre noi şi se bazează pe elevii noştri pentru a le deveni studenţi, devenim astfel parteneri pe calea formării profesionale a tinerilor.
În încheiere: cu ce cuvinte i-aţi întâmpinat pe „bobocii” de anul acesta la deschiderea noului an şcolar?
Le-am transmis convingerea mea că se vor implica în tot ceea ce înseamnă proces educaţional în şcoala noastră, că nu am nicio îndoială că vor profita de toate oportunităţile pe care această şcoală le oferă, speranţa că vor acţiona astfel încât să-şi împlinească visele şi să facă din această şcoală o a doua casă şi faptul că imaginaţia, creativitatea şi entuziasmul lor ne vor ajuta pe noi, dascălii, ca împreună cu părinţii lor să le oferim oportunităţile pentru a transforma dorinţele lor în realitate.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU

Distribuie acest articol!