Patru luni de școală pierdute

Patru luni de școală pierdute

Elevii din țările cu venituri mici și din țările cu venituri medii inferioare au pierdut aproape patru luni de școală de la începutul pandemiei, în timp ce elevii din țările cu venituri mari au pierdut șase săptămâni de școală, arată un raport realizat de UNESCO, UNICEF și Banca Mondială.

Raportul se bazează pe anchete aplicate în perioada iunie-octombrie în 150 de țări asupra răspunsului la Covid-19 în domeniul educației. În esență, raportul arată că „elevii din țările cu venituri mici și din cele cu venituri medii inferioare au fost cei mai defavorizați în ceea ce privește accesul la educația la distanță și monitorizarea pierderilor de învățare, prezentând totodată cel mai mare risc de a se confrunta cu întârzieri în redeschiderea școlilor și de a frecventa școli lipsite de resursele necesare pentru funcționarea în siguranță”.

Lecțiile se țin efectiv în trei sferturi dintre țările cu școală la distanță

Din rezultatele raportului reținem:

– una din patru țări nu a reușit redeschiderea școlilor la data stabilită sau nici nu a stabilit încă o dată; peste două treimi dintre țări și-au redeschis școlile complet sau parțial (țări majoritar cu venituri mici și medii inferioare)

– una din cinci țări cu venituri mici face școală în mod real în zilele cu educație la distanță; la nivel mondial, trei sferturi dintre țări fac efectiv școală în astfel de zile

– aproape 40% dintre țările cu venituri mici și venituri medii inferioare au redus sau intenționează să reducă bugetul educației în actualul sau în următorul an financiar (79 de state au răspuns la întrebările referitoare la finanțare)

– un sfert dintre țările cu venituri mici și venituri medii inferioare nu monitorizează procesul de învățare; în ansamblu, majoritatea țărilor au raportat că procesul de învățare al elevilor este monitorizat de profesori

– jumătate din țările cu venituri mici nu dețin fonduri adecvate pentru măsuri de siguranță, precum dotări pentru spălat pe mâini, distanțare, echipament de protecție; 5% dintre țările cu venituri mari raportează astfel de lipsuri

– aproximativ două din trei țări cu venituri mici au introdus măsuri în sprijinul accesului sau incluziunii celor expuși riscului de excluziune

– în peste 90% dintre țările cu venituri mari și venituri medii superioare profesorilor li s-a cerut să continue predarea în perioada de închidere fizică a școlilor; în mai puțin de 40% dintre țările cu venituri mici s-a cerut continuarea lecțiilor

– aproape toate statele au indicat ca forme de desfășurare a activității de învățământ la distanță în condițiile pandemiei platforme online, programe TV și radiofonice, pachete dedicate învățării acasă

– nouă din zece țări au facilitat accesul la educația online, cel mai des prin telefon mobil sau acces la Internet la un tarif subvenționat ori gratuit; gradul de acoperire a variat semnificativ

– șase din zece țări au furnizat materiale de ghidare a părinților pentru realizarea lecțiilor acasă; patru din zece țări au oferit consiliere psihosocială copiilor și persoanelor responsabile de copii pe durata închiderii școlilor (demersuri mai des întâlnite în țări cu venituri mari și în medii cu resurse).

Pandemia va adânci decalajul în finanțarea educației

Robert Jenkins, coordonator pentru educație în cadrul UNICEF: „Nu trebuie să privim prea departe pentru a vedea dezastrul provocat de pandemie în educația copiilor din lumea întreagă. În țările cu venituri mici și cele cu venituri medii inferioare, acest dezastru este amplificat de accesul limitat la învățământul la distanță, riscul crescut de tăieri bugetare și întârzierea redeschiderii școlilor, care împiedică orice șansă la normalitate pentru elevi. Prioritizarea redeschiderii școlilor și atât de necesara recuperare a lecțiilor sunt critice”.

Stefania Giannini, directorul general adjunct pentru educație al UNESCO: „Pandemia va adânci decalajul legat de finanțarea educației în cazul țărilor cu venituri mici și medii. Dacă se investește corespunzător acum, fără a mai aștepta, acest decalaj s-ar putea reduce semnificativ. În cadrul Reuniunii globale privind educația organizate de UNESCO, împreună cu Ghana, Norvegia și Regatul Unit, în data de 22 octombrie, în jur de 15 șefi de stat și de guvern, aproximativ 70 de miniștri ai educației și parteneri din domeniul dezvoltării s-au angajat să protejeze fondurile dedicate educației și să acționeze în sensul redeschiderii în siguranță a școlilor, sprijinirii tuturor cadrelor didactice care sunt în linia întâi și reducerii decalajului digital. Sunt demersuri ce ne responsabilizează pe toți”.

Jaime Saavedra, directorul global pentru educație al Băncii Mondiale: „În ciuda numeroaselor eforturi, există diferențe importante între țări la nivelul capacității de a oferi copiilor și tinerilor programe eficiente de educație. Și probabil sunt diferențe și mai mari la nivelul țărilor în ceea ce privește stimularea educațională de care beneficiază copiii și tinerii. Înainte de pandemie, ne îngrijoram de sărăcia educațională și de inegalitatea oportunităților de învățare. Acum baza educațională este și mai scăzută, iar creșterea inegalității oportunităților ar putea fi catastrofală. Reluarea procesului de învățare constituie o sarcină extrem de stringentă”.