1 pag 7 pastile „Trebuie să îndrumăm viața noastră cu exemple ilustre.”(Seneca)
Ar fi interesantă realizarea unui experiment: elaborarea unui manual „prin ochi de elev”, care – poate – reuşeşte să modifice sintagma „manual – carte de şcoală” în „manual – carte pentru şcoală, în folosul şcolii”. Pentru că, altfel, manualul – fie el în format clasic, fie electronic – nu rămâne decât locul unde elevul înscrie/asociază mesaje pentru viitorul deținător, nu de puține ori putând reprezenta o radiografie fidelă a patologiei sistemului educațional.
Nu ştiu cât de potrivit ar fi să gândim construcția unui manual aşa cum un autor de literatură îşi construieşte o carte, un „bestseller”. În acest sens, o carte bună trebuie să aibă o poveste originală, în care: scenariul trebuie să-l facă pe cititor să-şi asume un personaj, să se regăsească în poveste, altfel şansele de a citi cartea până la final se diminuează; orice scenariu trebuie să conțină elemente de mister şi de conflict; cititorul va fi tentat să se implice şi preocuparea sa va fi să participe la rezolvarea misterului/conflictului prin analiza fiecărui detaliu; scenariul trebuie să se subordoneze unor scopuri clare; o carte care nu are definit foarte bine scopul permite apariția întrebării: „Şi ce a vrut autorul să zică?”; scenariul trebuie să fie epic, prezentând evenimente majore şi puncte de cotitură, care să determine cititorul să facă echipă cu personajele; de asemenea, ar trebui ca până la finalul cărții să existe elementele specifice care să suscite atenția cititorului, iar finalul să-i permită acestuia să zică: „Vreau neapărat continuarea acestei poveşti”; scenariul trebuie să aibă în vedere că abundența de detalii oboseşte cititorul, deci atenția trebuie îndreptată înspre esențializarea informației, detaliile fiind necesare doar în măsura în care sunt implicate în rezolvarea misterului.
Reîntorcându-ne spre povestea unui manual util şi atractiv, cei care au preocupări în acest sens pot accesa site-ul http:// www.unesco.org/education/pdf/55_16.pdf, unde există un ghid metodologic pentru elaborarea „cărților de şcoală”, la nivel național existând pe site-ul www.edu.ro o metodologie de elaborare a manualelor şcolare.
Gabriel VRÎNCEANU,
Director Casa Corpului Didactic, Bucureşti
 

Distribuie acest articol!