„A fi sau a nu fi – aceasta-i întrebarea…” (Hamlet, Actul III, scena 1, William Shakespeare)
Ce reprezintă o întrebare esenţială? O întrebare importantă, vitală, care vizează miezul unei probleme – esenţa acesteia.
O bună educaţie se bazează pe astfel de întrebări, apărute în mod natural de-a lungul întregii vieţi, educaţia neînsemnând doar a învăţa „răspunsuri”, ci despre a învăţa cum să înveţi, aceasta implicând a învăţa să-ţi pui întrebări potrivite.
Nu ştiu dacă următorul set de întrebări este potrivit, nu ştiu dacă sunt într-adevăr esenţiale, dar mi-aş dori să nu fie retorice…
- De ce când vorbim de educaţie trebuie s-o percepem ca având forma de astăzi? Ce din educaţia de astăzi poate fi pus sub semnul întrebării/poate fi schimbat?
- Cum pot şcolile să justifice educaţia pe care o oferă? Cum pot elevii unei şcoli să dezvolte un sentiment al identităţii şi apartenenţei faţă de şcoala în care învaţă?
- De ce curriculumul, în ciuda tuturor reformelor şi inovărilor aduse, este încă similar cu cel oferit la începutul anilor 1900?
- De ce atât de mulţi elevi părăsesc studiile odată cu sfârşitul învăţământului obligatoriu, fără a avea o imagine pozitivă asupra educaţiei pe care au primit-o?
- În condiţiile de astăzi, când învăţarea se poate face oriunde şi oricând, de ce prin „şcoală” înţelegem oferirea de experienţe de învăţare într-un singur loc (static), între zidurile unei clădiri, numai pentru un anumit interval de timp zilnic, aproximativ 180 de zile pe an?
- Este educaţia tradiţională – oferirea aceluiaşi program/orar/ plan-cadru pentru toţi – cel mai bun mod de facilitare a învăţării pentru majoritatea elevilor?
- De ce atât de puţine cunoştinţe sunt folosite pentru a modela realitatea cotidiană şi de ce atât de rar ceea ce învaţă elevii implică utilizarea acestora prin experienţe oferite lor?
- Ce schimbări asupra învăţării aduc noile tehnologii?
- De ce ne raportăm la o gândire demodată, potrivită începutului perioadei industrializării, când astăzi profesiunile şi relaţiile profesionale sunt mult mai complexe?
- Spre ce domeniu, zonă, activitate ar trebui să ne îndreptăm atenţia pentru a remodela inspirat şcoala?
- Care sunt provocările actuale şi viitoare la care trebuie să facă faţă/cu care se vor confrunta managerii de şcoală?
- Are o şcoală – care nu relaţionează cu exteriorul – capacitatea de a se transforma/inova singură?
- Care sunt consecinţele pentru elevii care trebuie să facă faţă provocărilor secolului XXI dacă nu ne transformăm practicile educaţionale actuale?
- Care sunt consecinţele pentru societate în cazul în care elevii noştri sunt incapabili de a face faţă acestor noi provocări?
- Cum poate regândirea sistemului educaţional pe noi coordonate să creeze premisele unei mai mari coeziuni în societatea noastră, precum şi la nivel global?
- Cum pot asigura reformele educaţionale şanse mai mari de supravieţuire pentru planeta noastră?
Întrebările anterioare sunt în aria de preocupări ale specialiştilor de pretutindeni; răspunsuri posibile la acestea le puteţi găsi pe http://educationforum.ipbhost.com/index.php?showtopic=7241.
Gabriel VRÎNCEANU
Director Casa Corpului Didactic, Bucureşti