1 pag 7 pastile„A fi sau a nu fi – aceasta-i întrebarea…” (Hamlet, Actul III, scena 1, William Shakespeare)
Ce reprezintă o întrebare esenţială? O întrebare importantă, vitală, care vizează miezul unei probleme – esenţa acesteia.
O bună educaţie se bazează pe astfel de întrebări, apărute în mod natural de-a lungul întregii vieţi, educaţia neînsemnând doar a învăţa „răspunsuri”, ci despre a învăţa cum să înveţi, aceasta implicând a învăţa să-ţi pui întrebări potrivite.
Nu ştiu dacă următorul set de întrebări este potrivit, nu ştiu dacă sunt într-adevăr esenţiale, dar mi-aş dori să nu fie retorice…

  1. De ce când vorbim de educaţie trebuie s-o percepem ca având forma de astăzi? Ce din educaţia de astăzi poate fi pus sub semnul întrebării/poate fi schimbat?
  2. Cum pot şcolile să justifice educaţia pe care o oferă? Cum pot elevii unei şcoli să dezvolte un sentiment al identităţii şi apartenenţei faţă de şcoala în care învaţă?
  3. De ce curriculumul, în ciuda tuturor reformelor şi inovărilor aduse, este încă similar cu cel oferit la începutul anilor 1900?
  4. De ce atât de mulţi elevi părăsesc studiile odată cu sfârşitul învăţământului obligatoriu, fără a avea o imagine pozitivă asupra educaţiei pe care au primit-o?
  5. În condiţiile de astăzi, când învăţarea se poate face oriunde şi oricând, de ce prin „şcoală” înţelegem oferirea de experienţe de învăţare într-un singur loc (static), între zidurile unei clădiri, numai pentru un anumit interval de timp zilnic, aproximativ 180 de zile pe an?
  6. Este educaţia tradiţională – oferirea aceluiaşi program/orar/ plan-cadru pentru toţi – cel mai bun mod de facilitare a învăţării pentru majoritatea elevilor?
  7. De ce atât de puţine cunoştinţe sunt folosite pentru a modela realitatea cotidiană şi de ce atât de rar ceea ce învaţă elevii implică utilizarea acestora prin experienţe oferite lor?
  8. Ce schimbări asupra învăţării aduc noile tehnologii?
  9. De ce ne raportăm la o gândire demodată, potrivită începutului perioadei industrializării, când astăzi profesiunile şi relaţiile profesionale sunt mult mai complexe?
  10. Spre ce domeniu, zonă, activitate ar trebui să ne îndreptăm atenţia pentru a remodela inspirat şcoala?
  11. Care sunt provocările actuale şi viitoare la care trebuie să facă faţă/cu care se vor confrunta managerii de şcoală?
  12. Are o şcoală – care nu relaţionează cu exteriorul – capacitatea de a se transforma/inova singură?
  13. Care sunt consecinţele pentru elevii care trebuie să facă faţă provocărilor secolului XXI dacă nu ne transformăm practicile educaţionale actuale?
  14. Care sunt consecinţele pentru societate în cazul în care elevii noştri sunt incapabili de a face faţă acestor noi provocări?
  15. Cum poate regândirea sistemului educaţional pe noi coordonate să creeze premisele unei mai mari coeziuni în societatea noastră, precum şi la nivel global?
  16. Cum pot asigura reformele educaţionale şanse mai mari de supravieţuire pentru planeta noastră?

Întrebările anterioare sunt în aria de preocupări ale specialiştilor de pretutindeni; răspunsuri posibile la acestea le puteţi găsi pe http://educationforum.ipbhost.com/index.php?showtopic=7241.
Gabriel VRÎNCEANU
Director Casa Corpului Didactic, Bucureşti

Distribuie acest articol!