Părinții consideră în proporție de 87% că predarea educației antreprenoriale în școală ar fi de interes pentru copii; în proporție de 67%, părinții declară că fiii sau fiicele lor doresc să aibă propria afacere, iar copiii a 52% dintre ei au avut activități prin care să obțină bani. Rezultatele provin dintr-un studiu național elaborat de grupul de inițiativă în politici publice Vertik și programul de educație antreprenorială pentru copii cu vârste între 6 și 12 ani Kidprenor, în dialog cu Ministerul Educației, în parteneriat cu compania de cercetare de piață Reveal Marketing Research.
Studiul național a fost realizat în rândul părinților și a vizat „pregătirea copiilor pentru viață prin activități practice școlare și extrașcolare din copilărie, cu accent pe importanța dobândirii competențelor antreprenoriale și financiare”. Inițiatorii subliniază că „studiul a fost realizat în susținerea demersului de includere în școli a unui modul de educație antreprenorială de către Ministerul Educației din 2023, urmare a dialogului inițiat cu secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar, Sorin Ion și consilierul ministrului, Radu Szekely, precum și a dezbaterii publice organizate în 31 mai, sub denumirea Copil învățat sau copil pregătit pentru viață, la inițiativa Danielei Șerban, co-fondator Vertik și a lui Valentin Maior, cofondator Kidprenor”.
Așteptări și beneficii educative
Din datele studiului reținem:
- 91% dintre respondenți se declară mulțumiți de introducerea unui modul care să vizeze educația antreprenorială în școli
- 87% consideră că un astfel de curs ar fi de interes pentru copii
- părinții așteaptă ca un modul de educație cu specific antreprenorial să le dezvolte copiilor abilitatea de gestiune a banilor (92%), să le stârnească dorința de învățare (92%) și să contribuie la o stimă de sine sănătoasă (91%), să-I facă mai responsabili (63%), cu inițiativă economică (54%), mai creativi (51%)
- cele mai eficiente forme de livrare a materialelor în educația antreprenorială în opinia părinților sunt jocurile interactive (88%), taberele (85%), conținutul video (79%)
- părinții se declară informați sau foarte informați în antreprenoriat în proporție de 37%
- subiecții asociază antreprenoriatul cu puterea de decizie (84%), inovația (74%), riscul (71%)
- 75% dintre părinții intervievați își consideră copiii potriviți pentru a avea propria afacere când vor fi mari
- 76% dintre părinți vor o carieră în antreprenoriat sau freelance pentru copiii lor
- copiii antreprenorilor au avut activități prin care să obțină bani în proporție de 66%); copiii părinților care nu au avut propria afacere au ei activități prin care să obțină bani în proprție de 41%
- părinții consideră că dacă investim în educația copiilor, în viitor, nivelul profesional al angajaților ar fi mai ridicat (63%), România ar fi mai modernă și digitalizată (61%) și condițiile de muncă ar fi mai bune (46%)
Responsabilitate, inițiativă economică și creativitate
În urma studiului, inițiatorii conchid că „au fost evidențiate patru aspecte fundamentale referitoare la opiniile atât a părinților, cât și a copiilor în ceea ce privește antreprenoriatul. În primul rând, părinții sunt deschiși în proporție foarte mare spre educarea antreprenorială a copiilor. Același interes apare și în cazul celor mici atunci când sunt întrebați de educație și activități antreprenoriale. În al doilea rând, sunt dezvoltate abilități importante în viața profesională: responsabilitate, inițiativă economică și creativitate. De asemenea, respondenții consideră că IMM-urile sunt baza economiei țării și că acestea sporesc gradul de ocupare al forței de muncă.
Studiul a fost realizat de Reveal Marketing Research, prin metoda CAWI (computer assisted web interviews) pe un eșantion de 830 respondenți, la nivel național, urban, în rândul utilizatorilor de internet, la finele anului 2021. Partenerii Vertik și Kidprenor în acest proiect sunt eMag și Simon&Partners Real Estate Advisors”.