Doar trei din cinci copii intrați în școală acum nouă ani au reușit să obțină medii peste 5 la Evaluarea Națională 2024, atenționează Organizația Salvați Copiii. Potrivit acesteia, există județe în care ponderea este în jur de 25%: în județul Giurgiu – 27,26%, în Călărași – 25,9%, județul Covasna – 24,51%, menționează un comunicat de presă al organizației.
Actuala generație de elevi/absolvenți ai clasei a VIII-a a pornit la drum cu 189.730 de copii – numărul elevilor înscriși în clasa pregătitoare în anul școlar 2015 – 2016. În acest an, 160.467 de elevi au fost înscriși la Evaluarea Națională, iar procentul mediilor sub 5 a fost de 15,35% în urban și 42,27% în rural.
Procentul de părăsire timpurie a educației, potrivit unui comunicat de presă al organizației amintite, poate fi explicat prin abandonul școlar și prin fenomenul migrației. O altă explicație, mai spun cei de la „Salvați Copiii”, sunt corijența și repetenți„.
„Putem observa că în acest an a apărut o desincronizare între instrumentele metodologice – cadrul metodologic mai vechi, dar aplicabil și în acest an, dispunea înscrierea automată la Evaluarea Națională doar pentru absolvenții clasei a VIII-a, dar calendarul Evaluării Naționale 2024 a lăsat loc și pentru astfel de cazuri în care înscrierile au inclus și elevi a căror situație școlară ulterior clarificată a fost de corijență sau repetenție”, se arată în comunicatul de presă amintit.
Pe de altă parte, diferența include elevii cu cerințe educaționale speciale care au urmat programa învățământului special sau au beneficiat de adaptări curriculare, indiferent dacă au învățat în școli de masă sau speciale.
O mică parte a celor care nu s-au prezentat la examen este reprezentată de elevii olimpici cu rezultate deosebite, care au locurile asigurate în liceele dorite, fără a trebui să susțină Evaluarea Națională.
În vederea corectării acestor diferențe, Salvați Copiii pledează pentru coordonarea calendarului înscrierilor la Evaluarea Națională cu structura anului școlar pentru elevii de clasa a VIII-a; monitorizarea incidenței corijențelor și repetenției pentru a evita recurgerea „abuzivă” la aceste instrumente la nivelul clasei a VIII-a; introducerea posibilității de adaptare a subiectelor la Evaluarea Națională în armonie cu adaptările curriculare de care beneficiază elevii cu cerința educaționale speciale.
De asemenea, organizația susține „monitorizarea la nivel individual a factorilor de vulnerabilitate care afectează fiecare elev, mai ales statutul socio-economic, și evaluarea impactului acestor factori asupra parcursului școlar; multiplicarea intervențiilor remediale sau de sprijin asigurate gratuit elevilor vulnerabili; evaluarea și revizuirea programei școlare și a rolului, structurii și organizării Evaluării Naționale”.
În 2023, peste 1,3 milioane de copii din România (39%) s-au aflat în risc de sărăcie sau excluziune socială. De asemenea, un copil din șase nu frecventează școala, iar diferența de performanță școlară în rândul elevilor din familiile afectate de sărăcie față de ceilalți copii este, spun cei de la „Salvați Copiii”, „una dintre cele mai ridicate din lume”.