Consiliul Național al Elevilor a anunțat luni, seara, prin intermediul unui comunicat de presă că Ordonanța pentru decontarea transportului elevilor a fost retrasă din ședința Comisiei de Dialog Social, cu doar o oră înainte de întrunirea acesteia. Mai mult, CNE acuză faptul că urmând formula de calcul propusă de Ministerul Educației, copiii er primi, în cel mai fericit caz, puțin peste jumătate din suma reală.
„În ședința Comisiei de Dialog Social ce a avut loc la data de 19 septembrie 2022 ar fi trebuit să se poarte o discuție despre un proiect de Ordonanță de Urgență ce implementa un nou mecanism pentru decontarea cheltuielilor de transport ale elevilor navetiști: o sumă forfetară, în valoare de 50 de lei pentru primii 3 kilometri parcurși, ulterior fiind adăugați câte 5 lei pentru fiecare kilometru în plus. Cu mai puțin de o oră înainte de momentul începerii ședinței, Ministerul Educației a retras componenta transportului din proiectul de OUG, amânând discuția pentru o dezbatere publică ce va fi organizată în data de 21 septembrie 2022“, se spune în comunicatul CNE.
Potrivit reprezentanților elevilor, deși noul mecanism presupune o creștere a alocărilor bugetare, acesta tot nu ar putea rezolva problemele majore din teritoriu.
În comunicat se mai spune că, urmând formula de calcul a ministerului de resort, elevii ar primi puțin peste jumătate din suma reală.
“Spre exemplu, în județul Bihor, un elev navetist care se află la 7 kilometri de localitatea în care studiază plătește, lunar, un abonament în valoare 210 lei. Conform proiectului lansat în dezbatere publică de Minister, acest elev ar urma să primească înapoi 105 lei. În aceeași notă, un elev din județul Botoșani, care face o navetă de 21 de kilometri, plătește, lunar, un abonament în valoare de 440 lei. Dacă OUG-ul ar fi aprobat în această formă, elevul ar primi înapoi doar 210 lei. Deși soluția propusă de Ministerul Educației nu este ideală, ea reprezintă o variantă de compromis, care trebuie folosită până cel târziu la începutul anului 2023, atunci când se va aproba o nouă lege a bugetului de stat“, a mai transmis CNE.
“În acest mod, am putea vorbi despre o adaptare, într-o mai mare măsură, la realitățile din teren, au mai spus reprezentanții elevilor. Complementar, Guvernul României trebuie să instituie un nou set de tarife maximale, care să respecte solicitările operatorilor de transport, care reclamă faptul că actualele tarife nu le-ar acoperi nici măcar costurile operaționale. Odată implementată această obligație, Ministerul Transporturilor, prin Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, trebuie să își asume monitorizarea respectării acestora. Consiliul Național al Elevilor se arată revoltat de faptul că, deși problematica transportului elevilor persistă de ani de zile, Guvernul României nu dorește, nici acum, când rata abandonului școlar și prețurile practicate de operatorii de transport cresc într-un ritm accelarat, să accepte propunerile făcute de reprezentanții elevilor: introducerea, în bugetul de stat, a unor sume care să acopere cheltuielile de transport ale elevilor, ca ele să fie ulterior transferate, prin cote defalcate din taxa pe valoare adăugată, către consiliile județene, ei fiind cei responsabili de gestionarea serviciilor de transport de la nivel județean“, se spune în comunicat.
În concluzie, elevii solicită cu fermiate guvernanților să țină cont de realitățile din teren și să își asume subvenționarea cheltuielilor de transport ale elevilor începând chiar din prima lună a lui 2023.
“Este inacceptabil faptul că Guvernul României nu a înțeles, nici până acum, că o lipsă de asumare a creșterii alocărilor bugetare pentru transportul elevilor reprezintă un atac flagrant la sistemul de educație, care nu poate avea nicio justificare, spune Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor. Soluția este în fața noastră și ea trebuie aplicată în cel mai scurt timp: trecerea de la decont la subvenție, așa cum de altfel se propunea și în proiectul de Lege a învățământului preuniversitar. Oricine blochează implementarea unor mecanisme funcționale de subvenționare a transportului elevilor se face vinovat de creșterea ratei abandonului școlar în România și ar trebui să plece din funcție imediat.“