Interviu cu prof. Ioan Macarie, inspectorul școlar general al ISJ Mureș
Stimate domnule inspector general, prof. Ioan Macarie, cum a fost, pentru învățământul din județul Mureș, anul școlar 2018-2019? Cu ce provocări v-ați confruntat?
Noi spunem un an bun. Bun prin prisma muncii susţinute, implicarea, dăruirea, rezultatele așteptate, dar și reuşitele şi… nereuşitele sistemului de învăţământ mureşean, înţelegând prin acesta elevii, profesorii, directorii de unităţi şcolare, comunitatea locală şi, nu în ultimul rând, personalul din Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş, ca o echipă profesionistă și responsabilă.
Ne bucurăm că obiectivul nostru principal, declarat în ziua de 17 septembrie 2018 în fața celor 265 de directori, inspectori școlari, primari și oficiali ai județului, de a avea un an școlar 2018-2019 al siguranței copiilor și elevilor, al prioritizării calității actului educațional și al infrastucturii școlare, ni s-a îndeplinit.
Provocările cu care ne-am confruntat sunt cele ale sistemului, ale dorinței de reformare a sistemului, de căutare a celor mai bune soluții pentru viitorul copiilor noștri.
De aceea trebuie și înțelegem că omenirea poate fi salvată doar prin educație și nu prin antagonism. Din păcate, încă mai avem de luptat cu ignoranța și incompetența, dar mai stă în puterea și conștiința noastră dă-i dăm lumii un nou început.
Ne aflăm încă în perioada fierbinte de după examenele și concursurile naționale. Sunteți mulțumit de rezultatele obținute de elevii mureșeni la admiterea în liceu? Comparativ cu anii trecuți, cu anul trecut, cum stă Mureș din acest punct de vedere?
Da, într-adevăr, suntem cuprinși încă de febra examenelor anului 2019. Până la această dată, am finalizat în condiții de legalitate, responsabilitate și profesionalism evaluarea națională la clasa a VIII-a. Suntem în același trend constant al rezultatelor, în sensul că, dacă în anul 2018 am avut un procent de 69,33%, anul acesta avem un procent ușor în creștere a mediilor peste 5.00, de 69,73%. Dar cel mai îmbucurător rezultat și deopotrivă succes este al celor 13 elevi care au obținut nota maximă 10, în condițiile în care anul trecut am avut doar patru elevi cu nota maximă la ambele probe. Pentru sesiunea din vară a bacalaureatului s-au înscris 3.966 absolvenți de clasa a XII-a, cărora le mulțumesc pentru efortul depus în cei 12 ani de școală.
În ceea ce privește adminterea la liceu a elevilor care au susținut evaluarea națională, pentru anul școlar 2019-2020, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş a aprobat 181 de clase, din care 46 de clase de învățământ profesional și dual.
Definitivatul și titularizarea. Din ce în ce mai mult se vorbește în spațiul public despre necesitatea unei selecții mai atente a celor care intră în sistem. Vă propuneți o exigență crescută din acest punct de vedere?
Imediat după finalizarea și comunicarea rezultatelor finale la examenul de bacalaureat a urmat examenul de titularizare, unde s-au înscris 985 de candidați, și examenul de definitivat, unde s-au înscris 245 de candidați. Aceste două concursuri și nu examene le considerăm ca o competiție în atingerea performanțelor profesionale ale celor care doresc să intre în sistem și a celor care doresc perfecționarea proprie. Este un concurs extrem de exigent pentru că trebuie să intre în sistem dascăli devotați. Credem că selecția prin acest examen e una extrem de benefică pentru sistemul educațional mureșean.
Depopularea este o problemă reală în multe zone din țară. Ce se întâmplă, din acest punct de vedere, la nivelul județului Mureș? Se închid școli din lipsă de elevi?
La nivelul județului Mureș, prin decizia Consiliului Local, ca urmare a scăderii efectivelor de copii, au fost închise 16 structuri, dintre care opt grădinițe și opt școli primare. Practic, în aceste unități școlare, efectivele erau sub limita legală, urmând ca aceștia să fie transportați cu microbuzul școlar la unitățile școlare cu personalitate juridică.
Care este veriga slabă a învățământului mureșean, principala problemă care trebuie rezolvată?
O problemă pe care o consider esențială în sistemul educațional românesc este aceea a implicării comunității locale în viața școlii și în asigurarea unui confort sporit al copiilor și elevilor. Să nu uităm că facilitățile educaționale și asigurarea unor condiții de instruire și învățare pentru copiii noștri sunt esențiale și atunci nu-mi rămâne decât să-i invit pe toți, indiferent de simpatii politice și etnie, să încercăm să ne regăsim pe terenul atât de fertil al educației. Fără patimă, fără ură și fără prejudecăți deoarece EDUCAȚIA ESTE CEA CARE TREBUIE SĂ NE UNEASCĂ.
Cu o perioadă atât de încărcată și de solicitantă cum a fost această perioadă a marilor examene naționale, veți mai avea timp și de vacanță?
Cu sinceritate vă spun că, prin prisma celor menționate mai sus, îmi este foarte greu să cred că voi avea un răgaz pentru un eventual concediu. Poate trei-patru zile de odihnă la un sfârșit de săptămână. Bucuria mea cea mai mare este atunci când văd copii fericiți, mulțumiți și împliniți.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU