O modalitate de a evita bullying-ul în școală

O modalitate de a evita bullyingul în școală

Normele metodologice pentru aplicarea Legii antibullying nr 221/2019 au fost elaborate de Ministerul Educatiei și de specialiști cooptați în grupul de lucru și au fost publicate în Monitorul Oficial din 10 iunie 2020.

Obiectivul principal al normelor este facilitarea creeări unui climat sigur și pozitiv în unitatea de învățământ, bazat pe respectarea persoanei și asigurarea stării de bine a elevilor în școală. Normele oferă un instrument de lucru pentru toți cei care lucrează cu copiii, pentru familiile copiilor, pentru autoritățile responsabile de protecția copiilor.

Un alt obiectiv este promovarea activităților de prevenire și combatere a tuturor formelor de bullying și cyberbullying. Vor exista activități de informare și conștientizare asupra fenomenului pentru tot personalul școlii, pentru elevi și părinți, se vor lua măsuri de comunicare și informare internă cu privire la prevederile de prevenire, identificare, raportare și intervenție, se vor organiza activități școlare și extrașcolare pentru încurajarea respectării valorilor și misiunii școlii.

Profesorii din școlile unde sunt cazuri de bullying vor urma programe de formare pentru prevenirea și combaterea acestui fenomen. De asemenea, părinții elevilor implicați în astfel de cazuri vor participa la programe de consiliere finanțate de primăria pe raza căreia funcționează unitatea de invățământ.

Atenție la cazurile de bullying verbal sau cyberbullying

În actul normativ este introdusă noțiunea de violență domestică de tip cibernetic – cyberbullying redată de hărțuirea online, mesaje sau înregistrări investigatoare la ură, amenințări online.

Cazurile de bullying verbal sau cyberbullying vor fi investigate de o echipă formată din profesor consilier, director, 1-2 membrii ai comisiei pentru prevenirea și combaterea violenței și un reprezentatnt al poliției locale.

Fiecare școală trebuie să introducă in ROI obiectivul „Școală cu toleranță zero la violență”. Se vizează crearea unui ghid de bune practici pe cicluri de invățământ.

Exemplul propriei experiențe

Și pentru că am vorbit de bune practici, vreau să vă impărtășesc din experiența mea și să vă propun activități pe care le pot face cu succes toate cadrele didactice,  activități care acoperă multe situații de bullying. Redau mai jos câteva exemple din proiectul meu „Implicarea activă a părinților in viata școlii”, pe care îl desfășor de câțiva ani, deoarece, cred că, dacă îi avem pe părinți aproape, cazurile de bullying vor fi mult mai puține.

  1. Profesor pentru o oră – un proiect anual în care părinții au fost invitați să susțină la clasa copiilor lor o lecție la alegerea lor (pe care în prealabil o discută in linii generale cu mine). Emoțiile din ambele părți au fost intense (atât din partea copiilor, care iși vedeau părinții pe post de profesor, cât mai ales din partea părinților, care trebuiau să fie „profesori” buni în fața copiilor lor). Fiecare părinte trebuia să stea și în pauza dinainte, și în cea de după ora susținută, ca să observe ce fac copiii și în pauze, nu numai în timpul orei. Astfel i-am făcut pe toți să înțeleagă mai mult ce înseamnă să fii profesor, au văzut cam cum se descurcă copiii lor la școală, în colectiv. În urma acestor lecții, s-au schimbat multe păreri, ne-am cunoscut mai bine, ne-am apropiat mai mult și astfel cazurile de bullying (părinte-profesor) au scăzut la 0. Am aplicat acest proiect și la școala online.
  2. Proiecte de familie – un alt mod în care îi implic pe părinți este că îi pun să lucreze acasă la unii dintre ei, în echipe (familii echipe) la diferite proiecte, iar echipele le formez în funcție de ceea ce observ în clasă: de exemplu, dacă doi copii se ceartă tot timpul, dacă se jignesc, pe ei îi pun împreună în aceeași echipă și vor trebui să lucreze împreună la proiect, alături de familiile lor. Astfel, cunoscându-se mai bine, de fiecare dată conflictul dispare și de multe ori devin prieteni, și părinții intre ei, și copiii.
  3. În umbra părinților – o altă activitate pe care o fac în săptămâna Școala altfel. Unii părinți voluntari iau la locul lor de muncă, pentru câteva ore, o grupă de 4-5 elevi (pe care o formez eu, în general, din elevii care la școală nu se înțeleg prea bine). Acolo, părinții le prezintă locul lor de muncă, le organizează diferite activități, pe care trebuie să le facă împreună și astfel copiii se apropie și se cunosc mai bine.
  4. Lecții deschise – le fac pentru părinți (separat pentru tați, separat pentru mame), care devin „elevi” și fac echipe cu copiii lor; un proiect care dă rezultate foarte bune.
  5. Excursiile și petrecerile comune părinți-elevi-profesori – un alt mod de a ne cunoaște. O activitate care ne-a plăcut tare mult a fost „Ceainăria romantică”, unde am citit și am băut un ceai împreună, la lumina lumânărilor, cu muzică ambientală deosebită.

Dacă noi, adultii, precum și copiii, reușim să ne cunoaștem mai bine unii pe alții și reușim să comunicăm mai mult, bullyingul ar dispărea. De aceea, vă sfătuiesc să-i implicați cât mai mult pe părinți în viața școlii. La început o să fie mai greu, dar cu multă răbdare și diplomație, veți reuși să îi implicați pe toți sau pe cei mai mulți dintre ei.

Bibliografie: Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr.221/2019

de Prof. înv. primar Georgeta Șerban, Școala Gimnazială Tudor Arghezi București