Locurile de joacă pentru copii ar putea deveni în viitor mici centrale de producere a energiei verzi şi totodată centre de educaţie ecologică, potrivit unui proiect realizat de o echipă de elevi din România şi Norvegia. Ideea lor – EnergyGround – a fost declarată câştigătoare într-o competiţie de proiecte de sustenabilitate, organizată în Norvegia cu ocazia unui schimb de experienţă româno-norvegiană, care a implicat, în perioada 29 septembrie – 3 octombrie, elevi români şi norvegieni împreună cu profesorii lor. Iniţiativa face parte din Proiectul Greenovation Challenge, derulat la nivel naţional de organizaţia Junior Achievement (JA) România. Parcul EnergyGround, conceput de liceeni, permite producerea şi stocarea de energie în urma activităţilor sportive.
În acest loc de joacă al viitorului, activităţi precum pedalatul sau săritul corzii transformă mişcarea în energie cu ajutorul unor echipamente speciale, dotate cu senzori, cu panouri fotovoltaice şi cu monitoare pe care rulează animaţii explicative despre energia regenerabilă.
„Prin această experienţă am învăţat să am mai multă încredere în mine, mi-am depăşit temeri şi limite, mi-am făcut prieteni, am avut ocazia să iau parte la activităţi pe care în mod normal nu le-aş fi putut realiza în România sau la şcoală. Alături de echipa mea, am câştigat locul întâi la competiţia proiectului, dar cel mai mare câştig a fost faptul că am înţeles că preocuparea pentru natură nu are graniţe, limite de limbă sau prejudecăţi”, a mărturisit Teodora Elena Ghiuţă, elevă la Colegiul Alexandru cel Bun, din Gura Humorului. Tinerii au lucrat în echipe mixte pentru a rezolva o provocare de dezvoltare durabilă cu abordare cât mai creativă, având de ales între două teme: energia regenerabilă şi casa viitorului.
Bune practici pentru elevii din zone montane
Vizita în Norvegia le-a permis elevilor români să dobândească noi cunoştinţe în domeniul dezvoltării durabile şi să experimenteze modul de lucru şi de interacţiune dintr-o companie multinaţională prin dezvoltarea abilităţilor de inovare, muncă în echipă, socializare, coordonare, gândire critică şi cooperare într-o limbă străină cu coechipieri necunoscuţi, provenind dintr-o cultură diferită. În primul an al Proiectului Greenovation Challenge, peste 500 de elevi din 14 localităţi din zone montane din România au parcurs activităţi de educaţie ecologică la clasă cu ajutorul materialelor educaţionale gratuite şi au participat la webinarii despre competiţie, sustenabilitate şi despre competenţele de care au nevoie pentru o viitoare carieră într-un domeniu în creştere – protejarea mediului şi a resurselor. Proiectul este derulat în parteneriat cu Asociaţia Romontana şi cu organizaţia Ungt Entreprenørskap Sogn og Fjordane (UESoF) din Norvegia şi implică, în perioada 2014-2016, peste 900 de elevi şi 40 de profesori de liceu din zone montane din România şi Norvegia. Proiectul este finanţat prin granturile SEE (Spaţiul Economic European) 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România. Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org şi www.fondong.fdsc.ro.
Echipa din România a fost reprezentată de elevi şi profesori de la Colegiul Alexandru cel Bun (Gura Humorului), Liceul Constantin Brâncoveanu (Horezu), Liceul Teoretic Mircea Eliade (Întorsura Buzăului), Colegiul de Informatică (Piatra-Neamţ) şi de voluntari ai Asociaţiei Romontana. Liceenii au fost selectaţi din echipele clasate pe primele locuri în cadrul unei competiţii organizate la nivel naţional, în care au propus soluţii la principalele probleme de mediu cu care se confruntă comunităţile din zone montane din România, precum consumul nesustenabil al resurselor, exodul populaţiei, lipsa locurilor de muncă, corelată cu activităţi dăunătoare mediului.
Norvegia este recunoscută ca promotor al protecţiei mediului prin implementarea de politici extinse pentru reciclarea deşeurilor şi dezvoltarea energiei regenerabile. În şcolile norvegiene, componenta ecologică este o parte importantă din programa şcolară, promovând modele pozitive de comportament responsabil şi introducând informaţii despre natură, mediu şi sustenabilitate încă de la grădiniţă. La nivel guvernamental se fac eforturi pentru dezvoltarea de programe de educaţie de mediu la nivel naţional, care să le permită copiilor şi tinerilor să-şi dezvolte cunoştinţele, atitudinile şi abilităţile prin experienţe de învăţare practice, out-of-school. (M.G.)