8-1-2Un eveniment și un apel nu doar consistente, ci și susținute prin dovezi cum tot mai rar însoțesc declarații, bilanțuri și proiecții, sunt de natură să confere anvergură de interes larg marcării undeva, într-o localitate rurală, a Zilei Internaționale a Drepturilor Copiilor. Ieșirea din banal și necesara proiecție în atenția autorităților se datorează unor oameni dintr-o așezare a României anului 2016: Cumpăna, din județul Constanța. Primăria și Consiliul Local Cumpăna, în parteneriat cu Federația Internațională a Comunităților Educative – Secțiunea România (FICE România), Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Constanța, Inspectoratul Școlar al Județului Constanța, Colegiul Național al Asistenților Sociali – Sucursala Teritorială Constanța, Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională Constanța și revista națională Tribuna Învățământului, au organizat dezbaterea cu tema „NU! violenței și abuzurilor asupra copiilor, DA! respectării drepturilor acestora“. De fapt, încadrarea la dezbateri s-a dovedit nemeritat de restrânsă și a rămas inexactă față de conținut, participare și semnificație. Evenimentul a captivat din zori (abia se luminase când primii participanți au sosit) până spre înserat, cu dialog pe alocuri întețit de polemică și cu mobilitate sui-generis prin comună (întinsă și bine gospodărită), între argumente concrete cum că educație și asistență socială se pot face la un loc, profesionist și mai ales fără fatalitatea formalismului. Au venit oameni din tot județul Constanța (de la Castelu, Rasova, Topraisar, Constanța), de la București, de la Călărași. A fost o lecție de omenie, din acelea pe care n-ai cum să le găsești ca necesare până nu se întâmplă.
Familia, baza unei societăți sănătoase
Primarul comunei Cumpăna, ec. Mariana Gâju, s-a pronunțat categoric: „O societate sănătoasă nu poate să existe decât dacă are o bază sănătoasă, iar această bază nu poate să fie decât familia“. Apelul său ferm – preluat și adoptat de toți participanții la reuniune și lansat către parlamentari, indiferent care sunt și care vor veni, precum și către toți factorii cu putere decizională – a fost acela de a întreprinde toate demersurile la nivelul legislației, reglementărilor etc., astfel încât să fie susținută dezvoltarea copiilor în familii, aici, în țara noastră, inclusiv printr-o responsabilitate bine reglementată în problematica adopțiilor.
În același timp, este esențial să fie prevenită intrarea copiilor în sistemul instituțiilor de ocrotire socială, mijlocul de prevenție reprezentându-l susținerea familiilor, a afirmat directorul executiv al DGASPC Călărași, Tudora Nicolae.
La rândul său, preotul paroh Ioan Soare a admis că „orice societate este perfec­tibilă“, inclusiv ca legis­lație de apărare a drep­turilor copiilor și fa­miliei, și a îndemnat spre reflecție la gândul că „toți suntem făpturi ale lui Dumnezeu și toți am fost copii“.
Tot un apel în fa­voarea creșterii co­piilor în mediul lor familial a formulat și directorul executiv al DGASPC Constanța, Petre Dinică: „Dacă Școala, Poliția, Biserica, medicul de familie ar sesiza la timp situa­țiile de risc în care se află copiii, atunci asistența socială ar putea să intervină la timp și astfel nu ar mai fi așa presiune asupra instituțiilor de ocrotire“.
„Aceeași misiune preventivă și educativă o are și Școala“, a adăugat prof. Monica Nuțu, inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar al Județului Constanța. Sublinierea sa, ca un adevărat semnal de alarmă, a vizat piedicile care stau la această oră în calea exercitării actului educațional: birocrația care consumă timpul și atenția profe­sorilor, constrângerile lucrului practic voluntar, în condițiile unei finanțări insuficiente, și nevoia din ce în ce mai acaparatoare de a le face o anume educație părinților.
Educație cu sprijinul specialiștilor
Frecvent în cursul dialogului a fost adusă în discuție cerința de a fi întrebați, contactați, solicitați, chiar bătuți la cap specialiștii în diversele domenii care sunt în măsură să sprijine creșterea și educarea copiilor. Au vorbit despre asta psiho­pedagogul Vasile Ciubucă de la DGASPC Constanța, care a formulat apelul pentru participarea mai activă decât în prezent a cadrelor didactice la formarea continuă, pentru a se perfecționa în gestionarea situațiilor apărute în legătură cu copiii cu cerințe educaționale speciale, comisarul-șef Marius Oprișan, referitor la preve­nirea și combaterea consumului de droguri, agent-șef de poliție Ovidiu Zisu, care a evidențiat conlu­crarea școală – asistență socială – biserică în co­muna Cumpăna. „Toți specialiștii ar trebui să se găsească la un loc prin acțiunile lor în favoarea copiilor“, a conchis Marilena Grigore, de la Consiliul Național al Asistenților Sociali.
Exemplul diversității profesionale și instituționale
Comuna Cumpăna a oferit la fața locului un exemplu de ceea ce poate să însemne conlucrare printr-o diversitate de forme instituționale și profesionale în beneficiul educării copiilor și familiilor. De foarte puțin timp este construit și dotat, gata să primească elevi dintr-un areal mai mare decât cel local, campusul având ca element central Liceul Tehnologic Nicolae Dumitrescu; include șase clădiri: școala propriu-zisă cu 24 de săli de clasă și două laboratoare, laboratorul de practică, sala de sport de dimensiuni olimpice, că­minul, cantina, blocul de garsoniere pentru pro­fesori. Liceul pregătește absolvenți pentru servicii hoteliere, comerț, turism. Obținerea de curând a acreditării de funcționare permite de acum înce­perea demersurilor pe lângă potențiali parte­neri pentru organizarea învățământului profesional. Este întrevăzută posibilitatea de con­lucrare și cu Academia Navală Mircea cel Bătrân. Deocamdată, în noua școală învață 1.360 de elevi, de la gimnaziu și liceu. În comună sunt și 429 de copii la grădiniță. În total, populația de 14–35 de ani este de 3.580 de persoane. Sub auspiciile Consiliului Local Cumpăna funcționează Centrul de Îngrijire Copii After School. Este dotat cu săli pentru masa de prânz (există bucătărie proprie), pentru odihnă, pentru pregătirea temelor, rela­xare, activități extracurriculare etc. Administrația locală suportă costurile pentru masa și serviciile acordate copiilor cu situații deosebite. În vecinătate este un centru socioeducativ realizat tot de către administrația publică locală, prin asociere cu instituții similare din comunele Vânători, județul Neamț, și Prundeni, județul Vâlcea, unde există centre similare, iar copii din cele trei localități petrec perioade ale vacanțelor pe rând, în fiecare dintre ele. Tot la Cumpăna, DGASPC Constanța a construit (cu susținerea unei fundații irlandeze) și întreține patru locuințe sociale, fiecare de câte opt locuri, în care trăiesc, se gospodăresc și primesc educație băieți și fete care au nevoie permanent de îngrijire și de sprijin. De asemenea, printr-un program Regio, pe Axa 3 Îmbunătățirea infra­structurii sociale, a fost construit și își dovedește utilitatea un centru ultramodern și funcțional pentru activități, consiliere, îndrumare dedicate tinerilor și nu numai. Cumpăna din județul Constanța se dovedește astfel o zonă de inter­ferență a modalităților de educare, îngrijire, frec­vent și de încurajare, în sensul că traiul civilizat poate fi accesibil oricui.
F. IONESCU
 

Distribuie acest articol!