Consiliul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) anunță că, în ședințele de pe parcursul lunilor iunie și iulie 2024, „au fost validate rezultatele evaluărilor și avizelor acordate pentru programele/domeniile de studii universitare și pentru instituțiile de învățământ superior; au fost realizate informări despre participarea reprezentanților ARACIS la evenimente și activități naționale și internaționale și au fost luate decizii legate de funcționarea internă a agenției”.
ARACIS prezintă temele și hotărârile adoptate:
- Asigurare externă a calității – proceduri, evaluări, avize acordate
Consiliul a analizat și a validat rezultatele evaluărilor externe a calității pentru:
- 81 de programe de studii universitare de licență;
- patru programe de studii universitare de masterat;
- 73 de domenii de studii universitare de masterat;
- cinci programe de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică;
- un program pregătitor de limba română pentru cetățenii străini;
- cinci domenii de studii universitare de doctorat;
- trei evaluări instituționale.
Listele complete cu rezultatele evaluărilor sunt disponibile mai jos: https://www.aracis.ro/hotarari-06-06-2024/
https://www.aracis.ro/hotarari-04-07-2024/
În cadrul ședințelor a fost aprobată componența comisiilor de experți evaluatori pentru evaluările ce vor fi efectuate în perioada următoare și au fost desemnați directorii de misiune și validate protocoalele de evaluare pentru procedurile de evaluare externă instituțională.
Consiliul a aprobat evaluarea externă a următoarelor programe de studii universitare de licență ale Universității Tehnice Naționale „Institutul Politehnic Igor Sikorsky Kiev” din Ucraina: Automation Hardware and Software; Electromechanical Automation Systems, Electrical Drive and Electromobility; Energy Management and Energy Efficient Technologies. Având în vedere conflictul în desfășurare în Ucraina, Consiliul ARACIS a acceptat scutirea universității de taxa de evaluare pentru cele trei programe de studii universitare de licență și desfășurarea procedurilor de evaluare în format online sau hibrid, cu deplasarea experților care provin din Ucraina la universitate, în măsura în care situația locală permite acest lucru.
- Cooperare națională și internațională
În perioada 10 mai-4 iulie 2024, reprezentanții ARACIS au participat la următoarele evenimente:
- 14-16 mai: Quality Audit Network Meeting, organizat de Swedish Higher Education Authority la Stockholm, Suedia;
- 15-18 mai: Adunarea Generală CEENQA și workshopul „Cross-border Cooperation”, care au avut loc la Baku, Azerbaidjan;
- 22 mai: Întalnirea online a Global Academic Integrity Network (GAIN);
- 20-24 mai: Conferința anuală EURASHE: Stronger Together, găzduită de St. Pölten University of Applied Sciences, întâlnirea Board-ului EURASHE și Adunarea Generală, organizate la Sankt Pölten, Austria;
- 25 mai-1 iunie 2024: Conferința anuală și expoziția NAFSA 2024, găzduite de NAFSA Association of International Educators la New Orleans, Louisiana (Statele Unite ale Americii);
- 28-31 mai: Conferința ministerială a Spațiului European al Învățământului Superior, s-a desfășurat la Tirana, Albania;
- 1-6 iunie: seminarul membrilor Consorțiului European pentru Acreditare în Învățământul Superior (ECA), Adunarea Generală ECA și trainingul European Higher Education for Entry-Level Quality Assurance Professionals, desfășurate la Hamrun, Malta;
- 2-3 iunie 2024: ENQA Board meeting organizată la Bruxelles, Belgia;
- 9 iunie: Întâlnirea Boardului Rețelei Internaționale a Agențiilor de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (INQAAHE), găzduită de ARACIS la București;
- 12-14 iunie: Cea de-a cincea întâlnire a Grupului Tematic pentru Asigurarea calității (Thematic Peer Group C on Quality Assurance – TPG C), organizată în cadrul proiectului IMINQA, finanțat prin Programul Erasmus+, în care ARACIS este partener;
- 17-19 iunie: ENAEE European Accreditation Agencies’ Summit;
- 17-19 iunie: Vizita de studiu găzduită de ARACIS, a unei delegații din Azerbaidjan, de la Agenția de Asigurare a Calității Învățământului (TKTA), Ministerul de Știință și Educație și Edumedia-Azerbaijan LLC;
- 17 iunie: Întâlnirea online a EC2U Plenary Council din cadrul proiectului de Universități Europene European Campus of Cities Universities (EC2U), în care ARACIS este partener asociat;
- 18 iunie: Întâlnirea online a Grupului de suport tehnic European Higher Education Sector Observatory (EHESO)/ European Tertiary Education Register (ETER).
Funcționare internă a agenției
Consiliul ARACIS a aprobat înscrierea în Registrul Național al Evaluatorilor (RNE) a unui număr de 32 de noi experți cadre didactice care au parcurs etapele de admitere până la data de 4 iunie 2024.
Totodată, Consiliul a aprobat susținerea federațiilor studențești pentru organizarea unei sesiuni de formare a studenților în perioada 17 – 25 iulie 2024, ca urmare a solicitării acestora.
De asemena, Consiliul a fost informat cu privire la găzduirea celui de-al 14‑lea Forum bienal al Rețelei Internaționale a Agențiilor de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (INQAAHE) 2024, care a avut loc în perioada 10-12 iunie 2024.
Forumul a fost organizat la București, în colaborare cu Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București (UNSTPB). Tema acestuia a fost Transforming Society: Social Responsibility through Quality Assurance of Tertiary Education. Forumul se organizează la fiecare doi ani și a reunit peste 170 de participanți din 52 de țări, specialiști în asigurarea calității din agenții și universități din întreaga lume. În cele trei zile ale Forumului (10-12 iunie) au avut loc 5 ateliere de lucru pre-forum, 7 sesiuni plenare, 15 mese rotunde și 5 ateliere de lucru.
Forumul INQAAHE 2024 a fost sponsorizat de Ministerul Educației și de compania SCC Erbașu, condusă de către domnul ing. Cristian Romeo Erbașu, membru al Consiliului ARACIS, căruia îi aducem sincere mulțumiri.
Totodată, partenerii media ai evenimentului au fost Euronews și RFI România.
-
Proiecte
În perioada 12-14 iunie 2024, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) a organizat la Constanța cea de-a cincea întâlnire a Grupului Tematic pentru Asigurarea calității (Thematic Peer Group C on Quality Assurance – TPG C) în cadrul proiectului IMINQA, finanțat prin Programul Erasmus+, în care ARACIS este partener.
România a fost reprezentată la acest eveniment de Directorul General ARACIS, Prof. univ. dr. ing. Daniela-Cristina Ghițulică, co-președinte TPG C.
În cadrul întâlnirii, Prof. univ. dr. ing. Iordan Petrescu, alături de Petrișor Laurențiu Țucă, experți în cadrul proiectului IMINQA, au susținut prezentarea cu titlul „Digitalizarea proceselor de asigurare a calității”.
Evenimentul a reunit reprezentanți ai sistemelor de învățământ din țările membre ale Spațiului European al Învățământului Superior (SEÎS).
Agenda evenimentului a cuprins subiecte precum: Stadiul actual și planul de lucru al TPG C, Comunicatul ministerial de la Tirana, Mesajul ENQA și EQAR către miniștrii SEÎS, indicatorii dimensiunii sociale în cadrul învățământului superior.
De asemenea, în luna iunie 2024, ARACIS a aplicat ca partener în două propuneri de proiect pentru programul european de finanțare ERASMUS+, în cadrul apelului ERASMUS-EDU-2024-POL-EXP-MICRO-CRED Policy Experimentation – Micro-credentials.
Primul proiect, Empowering Change: Reimagining Learning and Teaching through Micro-Credentials Philosophy (RELATE) are drept coordonator Universitatea din București și are peste 50 de instituții de invătământ superior din țară și străinătate ca parteneri sau asociați. RELATE își propune să transforme învățarea pe tot parcursul vieții și să îmbunătățească angajabilitatea în Europa prin dezvoltarea unui cadru cuprinzător pentru micro-certificări, aliniat cu Recomandarea Consiliului UE. Acest proiect propune crearea unui sistem unificat care să asigure calitatea, recunoașterea și portabilitatea micro-certificărilor peste granițe.
Cel de-al doilea proiect, Fostering Micro-credentials in Higher Education for Digital Continuous Education across EU (Micro-DiCE) sub coordonarea Conservatoire National des Arts et Metiers din Franța, reunește parteneri și asociați din țări precum Franța, Germania, Olanda și Austria, unul dintre parteneri fiind Universitatea „1 Decembrie” din Alba Iulia. Proiectul își propune să contribuie la consolidarea unei abordări a micro-certificărilor (MC-uri) pentru educația continuă în vederea angajabilității în sectoarele tranzițiilor digitale și verzi. Recunoscând MC-urile ca o oportunitate pentru sectoarele de competențe în schimbare rapidă, care necesită noi abilități (cum ar fi analitice, de rezolvare a problemelor, strategii IT verzi), proiectul reunește întreprinderi (IMM-uri), agenții naționale pentru acreditare și asigurarea calității și instituții de învățământ superior.