După aproximativ o sută de zile de dezbateri aprinse, adesea virulente, care au antrenat, nota bene, totalitatea factorilor implicaţi ori interesaţi, inclusiv foruri ştiinţifice, în frunte cu Academia Română, sau personalităţi recunoscute, infirmând parcă un anume scepticism vizavi de proximitatea unei decizii finale, coagulante, iată că MECS a adoptat recent noul Plan-Cadru pentru gimnaziu, document, formativ, necesar şi aşteptat, ce se doreşte a da răspunsuri unor probleme acute, actuale şi de perspectivă, ale educaţiei la această vârstă, cât şi o sinteză a controverselor pe care iniţiativa şi actul în sine le-au generat. Este salutară indubitabil promptitudinea cu care Ministerul Educaţiei a acţionat după încheierea dezbaterilor publice, obştea didactică, elevii şi părinţii deopotrivă află, în sfârşit, cu emoţii fireşti, pentru ce soluţii au optat decidenţii educaţiei, mai precis ce materii vor studia gimnaziştii actuali şi viitori din multitudinea de propuneri, mai mult sau mai puţin însoţite de argumente, rezultantă a unor dezbateri neobişnuit de viguroase. Din acest punct de vedere, observaţia imediată izvorâtă din studierea noilor planuri trimite câteva repere concrete, parţial încurajatoare, începând cu disciplinele de studiu vizate punctual în proiectul de plan-cadru şi care primesc un răspuns aşişderea, limba latină va continua să figureze în planul de învăţământ ca disciplină de studiu la clasa a VII-a, urmând ca programa să adapteze conţinutul noii titulaturi. „Elemente de limba latină şi cultură romanică”, în timp ce predarea istoriei, cu două ore săptămânal la clasa a V-a, înscrie un important pas înainte după decenii de practică restrictive şi iresponsabile de diminuare a valenţelor educative supreme. Includerea Tehnologiei Informaţiilor şi a Comunicaţiilor ca materie de studiu, nouă în gimnaziu, se bucură de o incontestabilă şi unanimă adeziune din raţiuni multiple, logice şi lesne de înţeles dacă luăm în seamă finalitatea practică a cunoştinţelor şi deprinderilor asimilate de la vârstă fragedă, decizie anticipată şi de noi într-un punct de vedere anterior, în timp ce noua disciplină „Educaţia socială” pare a genera, deja, rezerve şi critici, motivate îndeosebi de specificitatea cunoştinţelor şi informaţiilor dintr-un domeniu mai greu accesibil, experienţa redusă de viaţă a elevilor şi, nu în ultimul rând, preocupările privind adaptarea conţinuturilor la particularităţile de vârstă şi individuale ale elevilor.
Conceptul adoptat în final de autori şi decident, MECS, de creştere a numărului de materii şi a numărului de ore săptămânal, este surprinzător dacă ne referim la cererile accentuate în dezbateri, de către părinţi, în primul rând, de evitare a suprasolicitării elevilor, concept pe care contactul cu realitatea vieţii şcolare a preadolescenţilor îl vor face criticabil în continuare datorită impactului, cert negativ, pe care cele 28-31-34 de ore săptămânal îl au asupra capacităţii fizice şi mentale.
În acest sens, deşi nutrim respect pentru stabilitatea normativă necesară în educaţie, ca şi în alte domenii, o regândire a oportunităţii ca, începând cu 1 septembrie 2017, elevi de la 10-11 ani să înveţe după un manual intitulat „Gândire critică şi drepturile copilului” sau „Educaţia interculturală” o socotim curajoasă, interesantă, chiar viabilă. Disciplinele opţionale sunt mai bine aşezate în noul Plan-Cadru, urmând a fi stabilite dintr-o paletă mai mare de teme cuprinse în patru module, educaţie pentru sănătate, educaţie pentru mediu, educaţie civică şi juridică, educaţie financiară, ponderea acestora urmând a atinge 25% din materii, iar criteriile determinante devin mai ferme şi concrete, respectiv acordul explicit al elevilor şi părinţilor, cât şi existenţa profesorilor de specialitate, altfel spus interesul elevului este prioritar.
În actuala etapă din evoluţia societăţii în ţara noastră, noul Plan-Cadru pentru învăţământul gimnazial, a cărui implementare trebuie pregătită cu competenţă şi responsabilitate, reprezintă un moment referenţial pentru istoria educaţiei. Prof. Constantin BĂRBUŢĂ
Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a vă oferi cea mai relevantă experiență, reținându-vă preferințele pentru vizitele ulterioare. Făcând clic pe „DE ACORD”, vă dați consimțământul la utilizarea cookie-urilor. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la cookie-urile neesențiale accesând butonul "SETĂRI COOKIE".
Site-ul tribunainvatamantului.ro folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Dintre acestea, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browserul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri, dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.Pentru mai multe informații despre cookies puteți accesa pagina noastră "POLITICA DE COOKIE"
Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală. Aceste tipuri de cookies nu pot fi dezactivate.
Aceste fișiere permit website-ului să ofere funcționalități sporite și personalizate, de exemplu reţinerea preferinţelor personale cu ocazia navigării și a datelor de logare. Acestea pot fi adăugate de noi sau de furnizori terți ale căror servicii le-am adăugat pe paginile noastre. Dacă nu permiteți plasarea/accesarea acestor fișiere, este posibil ca unele sau toate aceste servicii să nu funcționeze corect. De asemeni folosim cookie-uri pentru măsurare și analiză. Aceste fișiere ne permit să contorizăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanța website-ului nostru. Acestea ne ajută să cunoaștem cele mai populare sau mai puțin populare pagini și să vedem cum se deplasează vizitatorii în cadrul website-ului. Dacă nu permiteți plasarea/accesarea acestor fișiere, nu vom ști când ați vizitat website-ul nostru și nu vom putea să-i monitorizăm performanța. Selectarea opțiunii generale \"Activate\" pentru acest scop implică inclusiv acordul dvs. pentru plasare/accesare de informații, prin Tehnologii de tip Cookie.