Interviu cu prof. Ana Lucreţia Moldovan, inspectorul general al ISJ Maramureş


Stimată doamnă inspector general, o bună parte din Europa se confruntă cu o iarnă foarte grea. Care este situaţia în judeţul Maramureş, în ceea ce priveşte unităţile şcolare din judeţ? Au apărut probleme deosebite din cauza vremii şi dacă da, cum s-au rezolvat acestea?
Într-adevăr, şi judeţul nostru s-a confruntat cu condiţii meteorologice nefavorabile, care au constat în temperaturi extrem de scăzute, mai ales dimineaţa şi seara. Astfel, în consiliul de administraţie al Inspectoratului Şcolar Judeţean Maramureş, am luat decizia de a propune Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Maramureş suspendarea cursurilor, iniţial pentru perioada 9-10 ianuarie 2017, iar apoi pentru zilele de 11,12 şi 13 ianuarie 2017. Decizia de suspendare a cursurilor a fost luată în urma unei analize a condiţiilor meteorologice severe, cu temperaturi sub limitele normale ale perioadei, a stării drumurilor şi a posibilităţilor de deplasare a elevilor înspre şi dinspre unitatea de învăţământ. Mai mult, trebuie să menţionez faptul că în judeţul Maramureş relieful este unul muntos, astfel că numeroase structuri sunt situate în zone greu accesibile. În urma acestor considerente, Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Maramureş a decis, în unanimitate, suspendarea cursurilor în tot judeţul pentru perioada 9 – 13 ianuarie 2017. Cursurile au fost reluate luni, 16 ianuarie 2017. Chiar dacă este încă frig, programul educativ se desfăşoară normal, şcolile sunt pregătite să facă faţă temperaturilor scăzute şi  doar situaţii extreme pot aduce alte eventuale suspendări de cursuri.
Care este situaţia navetiştilor în această perioadă grea din an? Evident, mă refer în egală măsură la cadre didactice şi la elevi.
Unul dintre aspectele importante care au stat la temelia deciziei noastre a constat în faptul că, în judeţul nostru, un număr considerabil de elevi şi de cadre didactice fac naveta. Transportul elevilor este asigurat, în mare parte, de microbuzele şcolare şi se desfăşoară în condiţii normale de iarnă. Naveta elevilor sau a cadrelor didactice nu afectează, în condiţii normale, desfăşurarea firească a procesului instructiv-educativ.
Anul 2016 a fost unul plin de evenimente şi destul de neaşezat, planurile-cadru şi concursurile pentru directori fiind în prim-planul atenţiei publice şi generând puternice opinii pro şi contra. Ce s-a întâmplat la nivelul judeţului Maramureş?
Anul 2016 a fost unul plin de evenimente în domeniul educaţiei. Noile planuri-cadru pentru nivelul gimnazial răspund nevoii de adaptare a şcolii la cerinţele unei societăţi aflate într-o permanentă schimbare. În ceea ce priveşte concursul pentru ocuparea funcţiei de director şi director adjunct, în judeţul Maramureş, din cele 168 de posturi vacante de director şi 63 de posturi vacante de director adjunct, 170 de funcţii au fost ocupate prin concurs, dintre care 128 de funcţii de director, respectiv 42 de funcţii de director adjunct.  Promovarea acestui concurs oferă cadrelor didactice care ocupă aceste funcţii posibilitatea de a-şi proiecta viziunea managerială pentru o perioadă de patru ani, sub semnul stabilităţii şi al continuităţii actului managerial. Concursul s-a desfăşurat cu deplina respectare a prevederilor legale şi metodologice. A existat, la fel ca şi în celelalte judeţe, monitorizarea din partea ministerului, care a relevat desfăşurarea corectă a tuturor probelor de concurs. Pentru posturile neocupate prin acest concurs, au fost numiţi, cu respectarea prevederilor legale şi metodologice, directori şi directori adjuncţi care îndeplineau condiţiile legale şi cu avizul consiliilor profesorale ale respectivelor unităţi de învăţământ. Apreciem intenţia Ministerului Educaţiei Naţionale de a organiza un nou concurs pentru ocuparea posturilor rămase vacante, înainte de începerea noului an şcolar, astfel încât la 1 septembrie 2017 să fie create premisele unei stabilităţi manageriale în toate unităţile de învăţământ preuniversitar din ţară.
La câteva zile după instalarea în funcţie, noul ministru al Educaţiei Naţionale, Pavel Năstase, a emis mult discutatul ordin de modificare a metodologiei pentru concursul de directori şi directori adjuncţi, prin care au fost eliminate restricţiile privind nominalizarea pe funcţii a directorilor. Cum priviţi acest ordin care a fost criticat de o bună parte a eşichierului politic, mă refer la cel aflat în opoziţie?
Ordinul 3044/06.01.2017 pentru modificarea Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar are ca principal efect deblocarea activităţii unităţilor de învăţământ ale căror posturi de conducere au rămas vacante după data de 6 ianuarie 2017. În judeţul Maramureş avem puţine unităţi de învăţământ în această situaţie, la conducerea cărora au fost numite cadre didactice în conformitate cu prevederile noului ordin, până la organizarea unui nou concurs, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar 2016-2017. Atunci când asemenea ajustări legislative conduc la soluţii de deblocare a unor situaţii şi la creşterea calităţii actului educativ sau managerial, ele sunt benefice şi le salutăm.
Una dintre marile nemulţumiri ale angajaţilor din învăţământ, în 2016, a fost problema salarizării. Prin noul program de guvernare există speranţe că salariile profesorilor vor creşte?
Noul program de guvernare stabileşte foarte clar modul în care salariile angajaţilor din sistemul de învăţământ vor creşte. Această iniţiativă este mai mult decât bine-venită, deoarece creşterile salariale din învăţământ reprezintă nu doar cifre, ci, mai ales, o recunoaştere a muncii, a importanţei şi a valorii oamenilor care  au optat pentru educaţie şi şi-au asumat, cu responsabilitate, rolul de „modelatori“ ai viitorului societăţii noastre. Remarcăm respectarea punctuală a Programului de Guvernare, deja Guvernul a adoptat primele măsuri de creşteri salariale pentru toate categoriile de personal din învăţământul preuniversitar şi există premisele unor noi măriri semnificative de salarii, pe care le aşteptăm cu încredere şi speranţă.
Ce aşteptări aveţi, doamnă inspector general, de la anul 2017? Avem un guvern nou, cu un program de guvernare curajos, care deocamdată pare bine articulat şi sustenabil. 
Noul an a debutat sub auspicii favorabile în multe aspecte care privesc Educaţia. Una dintre măsurile benefice este reprezentată de creşterea finanţării de bază pentru învăţământul preuniversitar, ceea ce conduce la  o creştere a calităţii demersului educativ. Creşterea cu 20% a costului standard per elev va aduce creşteri bugetare pentru unităţile de învăţământ, care vor asigura atât implementarea programului de recalibrare salarială a personalului din sistem, cât şi premisele progresului educaţional şi instituţional.
Ce vă aşteaptă în următoarea perioadă de timp, atât pe dvs., cât şi Inspectoratul pe care îl conduceţi?
Obiectivele personale, pentru trimestrul I al anului 2017, coincid cu cele ale întregii echipe de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş. În acest sens, ne propunem să acordăm o atenţie deosebită nevoilor din plan profesional ale elevilor şi ale cadrelor didactice şi să ne continuăm buna colaborare cu toţi partenerii educaţionali, astfel încât actul educaţional din judeţul nostru să fie unul performant, adaptat unei societăţi competitive şi dinamice. Urmează finalizarea primului semestru şcolar, ceea ce presupune o perioadă de evaluări care vor constitui şi premisa proiectării activităţii pe semestrul al II-lea. Prin inspecţii tematice, vom monitoriza desfăşurarea acestei importante componente de analiză şi proiectare a actului educativ. Vom acorda consiliere şi vom sprijini noii directori să îşi intre deplin în atribuţii. Ne vom pregăti şi pentru simulările examenelor naţionale şi, implicit, pentru pregătirea logistică a acestora.
Ce ţinte v-aţi propus anul acesta pentru Educaţia maramureşeană?
Ţintele propuse pentru anul acesta fac parte din viziunea proiectată în momentul în care am promovat concursul pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar general. O atenţie deosebită o vom acorda, în continuare, integrării educaţionale a copiilor din zone sau medii sociale defavorizate. Alte deziderate constau în creşterea calităţii actului educaţional şi realizarea echităţii în educaţie, fundamentarea actului educaţional pe baza nevoilor de dezvoltare personală şi profesională a elevilor, prevenirea şi reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar, precum şi orientarea sistemului educaţional maramureşean către societate şi către mediul social, economic şi cultural.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU
 

Distribuie acest articol!