O nouă formă de școlarizare a primit fundamentarea Executivului, pe baza hotărârii de guvern „pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr.1490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și a organigramei Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, precum și a Hotărârii Guvernului nr. 1492/2004 privind principiile de organizare, funcționarea și atribuțiile serviciilor de urgență profesioniste”.
Amănunte reținem din prezentarea făcută de purtătorul de cuvânt al Guvernului României, Mihai Constantin, care precizează că este vorba despre „o modificare legislativă care va permite înființarea Școlii de Aplicație pentru Managementul Situațiilor de Urgență, în subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență. Această școală va avea atribuții în formarea inițială și continuă a ofițerilor din cadrul Inspectoratului General și structurilor subordonate, precum și altor categorii de personal cu atribuții în domeniul managementului situațiilor de urgență. Este vorba practic de calificarea internă a personalului SMURD pentru a urca în organigrama instituției, pe măsură ce crește și gradul lor de competență. Pentru o cât mai bună pregătire a personalului operațional al Departamentului pentru Situații de Urgență vor fi organizate stagii de formare cu o durată între cinci zile și 13 săptămâni, în funcție de specialitate și de funcția vizată. Este vorba în principal despre pregătirea personalului deja parte a SMURD pentru poziții de conducere și a personalului medical din SMURD sau din alte instituții care interacționează cu SMURD pentru a lucra în mod integrat”.