Motivele care influențează decizia de vaccinare

Motivele care influențează decizia de vaccinareTinerii de 18-35 de ani sunt cei mai reticenți față de vaccin, arată o cercetare a companiei Buyer Brain, cu profil de consumer neuroscience. Cercetarea a fost realizată prin tehnologia de asociere implicită pentru a descoperi percepțiile adânc înrădăcinate despre vaccin. Echipa de cercetare a fost condusă de dr. Ana Iorga. Panelul online de respondenți (1220, din toată România) a fost pus la dispoziție de compania Mednet Marketing Research.

Dr. Ana Iorga, CEO & Chief Neuroscientist, Buyer Brain: „Deciziile noastre sunt influențate puternic de credințele și percepțiile profunde, care depășesc sfera declarativă. Cu cât este mai grea decizia sau mai ambiguă situația în care ne aflăm, cu atât mai mult ne bazăm pe automatismele pe care le-am dezvoltat de-a lungul timpului. De aceea, pentru a identifica motivele care influențează decizia de vaccinare, trebuie să ne uităm pe de-o parte la contextul respondenților și pe de altă parte la obiceiurile și bias-urile care le influențează comportamentul zilnic”.

Denisa Berceanu, cercetător la Buyer Brain, doctorand în psihologie la Universitatea din București: „Există o diferență mare între cum vor oamenii să fie percepuți de către ceilalți în societate, cum se percep și cum sunt ei în realitate. Astfel, oamenii ajung să declare lucruri pe care nu le cred neapărat datorită nevoii accentuate de apartenență socială și acceptare din partea celor din jur. Aceste motive, alături de mai multe bias-uri cognitive și bariere de auto-observație determină diferența mare dintre ceea ce declară oamenii și ce cred ei de fapt”.

Tinerii, cei mai reticenți față de vaccin

Dacă adulții tineri sunt cei mai reticenți, declarând că s-ar vaccina cu prima ocazie în proporție de numai 30%, respondenții de peste 65 de ani se dovedesc cei mai receptivi: doar 9% nu s-ar vaccina deloc. Principalul motiv declarat de tineri pentru care nu se grăbesc la vaccinare este că „virusul nu reprezintă un risc suficient de mare pentru ei încât să se vaccineze”.

Femeile sunt mai dispuse decât bărbații să se vaccineze imediat: pondere de 34%, față de 48%

Cercetător Denisa Berceanu subliniază că „teoriile din psihologie care studiază legătura dintre factorul motivator și procesul decizional susțin faptul că în funcție de profilul psihologic al omului și de contextul în care se află, el poate reacționa mai puternic la mesaje de tip Prevention (de prevenire a unor riscuri) sau de tip Promotion (de obținere a unor beneficii)”. Cercetarea arată că 53% dintre respondenți preferă mesajele de tip Prevention și 47%, mesajele de tip Promotion. Pe această bază, motivele principale care determină vaccinarea la cei receptivi la mesaje de tip Prevention sunt teama de îmbolnăvire pe sine sau pe alții – 38%, apartenența la o categorie de risc sau frica de o formă severă a bolii –  15%. Din perspectiva celor care s-ar vaccina în vederea unor avantaje, motivele principale sunt ca să poată călători – 15%, responsabilitate față de ceilalți – 15%, alte beneficii – 17%.

Cel mai mult influențează decizia de vaccinare familia – 44%, medicii – 33%. Asupra tinerilor de 18-35 de ani o anumită influență au și prietenii și colegii.

Cei care se declară reticenți față de vaccin invocă teama de reacțiile adverse pe termen lung – 32%, neîncrederea în eficiența vaccinului – 20%, posibila interacțiune cu alte boli – 18%, conspirațiile – 15%, alte motive – 15%).

Știrile false, teoriile conspirației, mesajele incoerente alimentează o frică irațională

Cercetarea semnalează că „știrile false (fake news), teoriile conspirației și mesajele incoerente au un impact negativ puternic asupra deciziei de vaccinare, prin faptul că alimentează o frică irațională și nefondată față de vaccin, care nu poate fi combătută prin mesaje raționale. Provocarea pe care o au cei care construiesc mesajele campaniei de comunicare vine tocmai din necesitatea de a combate această reacție irațională, care nu răspunde la mesajele științifice, uneori plictisitoare, ce se bazează pe procente și trenduri. În plus, mesajele contradictorii venite din partea mai multor autorități, datorate în mare parte descoperirilor ce se fac în timp real cu privire la evoluția virusului, cresc confuzia și apatia față de subiectul vaccinării”.

Dr. Ana Iorga: „Efortul cognitiv pe care oamenii îl depun pentru a procesa știrile contradictorii, suprapus peste incertitudinea continuă care ne bântuie de peste un an de zile și impactul emoțional negativ determină o reacție de saturație și refuz”.

Compania realizatoare a cercetării, Buyer Brain, este definită ca „specializată în neuroștiințe si comportamentul consumatorului cu sediul la Londra, ce derulează proiecte de Customer Experience și Customer & Employee Engagement în Europa, Asia și Middle East, pentru companii din Top Fortune Global 500”.