Modelul suedez de educație și protecție rutieră pentru copii

Modelul suedez de educație și protecție rutieră pentru copii
Foto: Volvo

Suntem țara cu cele mai multe decese în accidente rutiere la milionul de locuitori din Uniunea Europeană. Nu e doar o apreciere din categoria „se știe că”; o arată datele cele mai noi: în 2019, România, cea mai mare rată a deceselor în accidente rutire – 96/1 milion de locuitori; pe aproape în sens tragic, Bulgaria (89/1 milion de locuitori), Polonia (77/1 milion de locuitori). Cele mai mici rate de deces în accidente rutiere: Suedia (22/1 milion de locuitori), Irlanda (29/1 milion de locuitori).

Scaunul salvator

Modelul nordic de educație, atăt de mult invocat ca reper de ansamblu pentru școala românească, are inclusiv o componentă rutieră eficientă, după cum se vede, la cel mai înalt nivel european. Eficiența îi este susținută prin cercetare științifică și printr-o atitudine dovedind educație civică aplicată. Sunt 60 de ani de când Volvo Cars a inventat centura de siguranță în trei puncte, care, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, a salvat până acum peste un milion de vieți (https://www.who.int/violence_injury_prevention/media/news/2009/13_08_09/en/).

Scaunul de mașină pentru copii pus invers, cu orientare spre spatele mașinii, este tot invenție suedeză: „Inspirați de NASA și de modul în care se deplasează astronauții, suedezii au ajuns la concluzia că cel mai bun mod de a proteja copilul în cazul unui accident este prin susținerea și sprijinirea capului și reducerea la minimum a mișcărilor de la nivelul gâtului. Așa a fost inventat primul scaun auto pentru copii, al cărui prototip a fost testat în anul 1964 pe o mașină Volvo, iar în anul 1967 a intrat în producție. Scaunele auto pentru copii cu orientare către spatele mașinii au un nivel de siguranță de cinci ori mai ridicat decât cele cu orientare către sensul de mers. Folosirea mijloacelor de siguranță pentru copii în mașină poate să reducă cu până la 60% rata de deces”.

Dr. Lotta Jakobsson, specialist tehnic senior la Centrul de Siguranță Volvo Cars: „Atunci când vorbim despre protecția copiilor în mașină, există două principii importante. Pentru cei mai mici dintre ei, este nevoie de protejarea capului și a gâtului, deoarece gâtul lor este prea firav pentru a susține capul. Iar cei cu vârste puțin mai mari pot călători cu fața înspre direcția de mers, folosind sistemele de siguranță ale mașinii (centura de siguranță), adaptate pentru ei”.

Modelul suedez de educație și protecție rutieră este caracterizat prin „comunicare transfuncțională între autorități, industria auto și cercetători, având cu toții un singur obiectiv: cea mai bună protecție pentru copii. În plus, spre deosebire de alte țări, unde părinții obișnuiesc să întoarcă scaunul copilului cu fața înspre sensul de mers odată ce copilul a împlinit vârsta de un an, în Suedia acest comportament nu există. Din acest motiv, anul trecut, doar nouă copii sub 18 ani și-au pierdut viața în accidente rutiere în Suedia”.

Accidentele auto, principala cauză de deces la copii de patru ani și peste

Câte zece milioane de copii ajung să fie răniți în fiecare an în accidente rutiere, cu sublinierea că „de cele mai multe ori, accidentele au ca urmări leziuni la nivelul capului și fracturi ale membrelor”. Rănirea în accidente rutiere constituie cauza principală de deces la persoane cu vârsta între 5 și 29 de ani.

Asociația Americană de Pediatrie semnalează accidentele auto ca principala cauză de deces la copiii cu vârsta de 4 ani și peste.

În Uniunea Europeană, anul trecut au fost raportate în total 22.800 decese ca urmare a accidentelor rutiere. Este o scădere cu 23% față de 2010 (cu aproape 7.000 mai puține) și cu 2% față de 2018. Obiectivul Uniunii Europene este de reducere a numărului deceselor în accidente rutiere la jumătate în 2020 față de 2010 (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_1004).

Modelul suedez de educație și protecție rutieră pentru copii
Foto: Volvo