Aşa cum îi este obiceiul statornicit de ceva vreme, Colegiul Naţional Eudoxiu Hurmuzachi, din Rădăuţi, desfăşoară un proiect cultural-educativ cu un titlu sugestiv: „Identitate şi multiculturalitate în spaţiul românesc“. Proiectul se desfăşoară sub egida ministerului nostru şi în coordonarea Inspectoratului Şcolar Suceava, fiind la a doua ediţie. La rândul său, colegiul sus-menţionat, a angrenat în desfăşurarea acestui proiect mai multe cadre didactice şi elevi, de la clasa a IX-a şi până la a XII-a, precum şi alte cadre didactice din teritoriu.
Manifestarea culturală s-a desfăşurat în sala centrului de documentare, plină ochi cu elevi şi cadre didactice. În faţa sălii tronau două panouri mari cu fotografii, pe care erau reprezentate costume populare din toate zonele, aspecte de la diferite obiceiuri populare şi, ce este foarte important, din ele zâmbeau oameni, de la ţânci de-o şchioapă şi până la cei de-o vârstă cu veacul.
Doamna Luminţa Lăzărescu, director adjunct, a deschis manifestarea urând bun venit tuturor şi anunţând programul manifestării. A precizat c-au intenţionat să arate cum se poate stabili o punte între trecut şi prezent. A precizat că astăzi au adus în faţa noastră tineri frumoşi, care ne vor prezenta frumuseţea neasemuită a costumelor populare pe care le vor purta. A anunţat apoi juriul concursului de costume populare, format din Alexandra Burghelea, preşedinte al Comitetului de elevi din colegiu, şi profesorii Beatrice Halip, consilier educativ, Iulian Halip, Ghiţă Sbiera şi Gheorghe Dolinski.
Expoziţia de fotografii ne-a prezentat-o, în amănunţime, doamna profesor Mirela Chelba. Am admirat multe aspecte ale tradiţiilor locale, datini şi mai ales frumoasele costume purtate de oameni de diferite vârste, din satele Depresiunii Rădăuţilor.
Un grup de dansatori din cadrul Ansamblului Folcloric Ciobănaşul, al Clubului Copiilor din Rădăuţi, a încântat asistenţa prin frumuseţea costumelor populare pe care le purtau şi acurateţea execuţiilor jocurilor populare Leşanca, Chipăruşul, Ciobănaşul, Hora mare. Ceva mai târziu, după ce şi-au schimbat costumele, au jucat „Fecioreasca din Ardeal“. Superbă interpretarea şi elegantă execuţia!Ce mai, adevăraţi profesionişti, nu elevi de liceu!
A urmat prezentarea costumelor populare din zonă. Prin faţa spectatorilor şi a juriului au defilat şi şi-au prezentat costumul pe care-l purtau reprezentanţi ai minorităţilor naţionale din zona noastră: ruşi lipoveni, ruşi bucovineni, germani, huţuli, rromi, evrei, polonezi, germani şi români.
Cei 17 concurenţi au fost împărţiţi în două grupe. În pauza dintre cele două grupe de elevi grupul folkloric „Zelonia Vişenco“ de la Şcoala Gimnazială Climăuţi, îmbrăcaţi în costumele tradiţionale ale ruşilor lipoveni, au făcut o incursiune în viaţa şi ocupaţiile înaintaşilor lor şi au prezentat credinţe lipovene, personaje mitologice existente în viaţa lipovenilor şi un poster mare cu titlul „Inserţii dincolo de bine şi rău“.
Prof. Miriam Postolache a prezentat o istorie a costumului popular, reliefând unitatea şi continuitate acestuia. În fine, ne-a îndemnat să mâncăm sfinţişori, cu prilejul sărbătoarii celor „40 de sfinţi martiri“, despre care a vorbit succint.
Prezentările făcute de cei 17 concurenţi au fost foarte documentate, dovadă că s-au pregătit temeinic pentru această activitate. Păcat c-au avut numai un timp limitat ( altfel nici nu se putea) pentru expunere. Am rămas cu impresia că unii dintre ei mai aveau ceva de spus. Cel puţin aşa am văzut şi, la jurizare, mi s-a dat dreptate.
Juriul a urmărit ca fiecare concurent să arate ce l-a determinat să participe la acest consurs, ce date cunoaşte despre istoria şi vechimea costumului pe care-l poartă, să prezinte şi să caracterizeze piesele costumului, simbolismul religios-tradiţional al elementelor decorative ale acestuia şi ocazia cu care este purtat în comunitate. Bineînţeles, elevilor li s-au comunicat din timp aceste criterii. La punctajul obţinut pentru prezentarea completă a aceastora ( 90 puncte) se mai adăugau alte 10 puncte din oficiu.
După consultarea membrilor juriului şi centralizarea punctajelor acordate de fiecare membru al acestuia, a venit munca cea mai grea: clasificarea concurenţilor. Aşa că am fost nevoiţi să acordăm premiul I pentru două Valentine, Moroşan şi Anisimov, premiul al II-lea – elevelor Elena Amfimov şi Teodora Fădor şi premiul al III-lea – elevilor Cristina Coroamă şi Andrei Moisuc. Ana-Maria Tănăsoaie, Elena Hrişcă, Maria Fundiuc şi Mădălina Rotari au primit menţiuni. N-am avut ce face, punctajele lor fiind foarte apropiate.
În finalul manifestării, doamna Luminiţa Lăzărescu ne-a mulţumit pentru participare şi, înainte de-a fi serviţi cu sfinţişori şi cozonac, să făcut o fotografie de grup.
Cred că nu mai este nimic de spus. Totul s-a spus şi s-a arătat în cadrul manifestării. Am apreciat în mod deosebit implicarea cadrelor didactice şi a elevilor în realizarea celor două manifestări: expoziţa de fotografii şi parada costumelor populare. Absolut toţi au depus mult suflet şi-am admirat ce emoţionaţi au fost cei implicaţi în pregătirea şi derularea acestui proiect. Putem fi liniştiţi, din urma noastră vin oameni care vor duce mai departe tradiţiile noastre populare şi superbele noastre costume, indiferent de care minoritate sunt purtate.
Prof. Gheorghe DOLINSKI