Interviu cu prof. dr. Cătălin Canciu, inspector general al ISJ Brăila
Stimate domnule inspector general, ați spus la începutul interviului că sunteți foarte ocupat în această perioadă. Despre ce este vorba, ce pregătește ISJ Brăila?
În această perioadă, ISJ Brăila pregătește finalizarea anului școlar în cele mai bune condiții. Cel mai apropiat eveniment este însă Târgul ofertelor educaționale, care se va desfășura sub deviza „Natura ne face diferiți, educația ne diferențiază” – un citat al marelui gânditor chinez Confucius, pe care noi îl considerăm reprezentativ. Organizat în colaborare cu Primăria Municipiului Brăila, evenimentul se adresează elevilor claselor a VIII-a, părinților acestora, comunității locale, având ca scop popularizarea serviciilor educaționale oferite de liceele brăilene, astfel încât fiecare copil să-și poată alege traseul educațional în acord cu propriile aspirații. Tot în această perioadă se desfășoară diverse etape ale mobilității personalului didactic. Ne asigurăm că toate cadrele didactice care vor să obțină un post/o catedră vacantă cunosc metodologia și programa de examen. Trebuie să ne asigurăm că fiecare post, fiecare catedră va fi ocupat/ocupată în următorul an școlar în cele mai bune condiții, pentru că o latură importantă a activității noastre, pe care noi ne-am asumat-o, a fost cea a transparenței instituționale, astfel încât toți colegii mei, salariații mediului educațional, să fie beneficiari ai acestei transparențe.
De asemenea, pregătim simularea examenului de bacalaureat – cea de-a treia. De altfel, noi spunem mereu că aceste simulări ne-au permis să obținem rezultate atât de bune în clasamentul național în ultimii trei, patru ani atât la evaluările naționale, cât și la examenul de bacalaureat.
Ne apropiem cu pași repezi de sfârșitul anului școlar. Care au fost cele mai mari provocări pentru dumneavoastră, pentru ISJ Brăila în acest interval de timp care s-a scurs?
În primul rând, pe mine și echipa inspectoratului școlar ne-a interesat transparența și, pe lângă transparență, imaginea, imaginea instituțională, percepută de întregul sistem educațional – părinți, elevi, salariați – cât mai exact, așa cum este ea emisă de noi.
Un alt aspect care ne-a preocupat – și tot în spiritul schimbării imaginii inspectoratului – a fost relaționarea cu unitățile de învățământ. Inspectoratul școlar a arătat mereu în aceste opt luni de zile că nu este o instituție care se izolează de mediul educațional, ci se află în mijlocul acestuia. Inspectoratul a înțeles să funcționeze împreună cu unitățile de învățământ într-un sistem convergent, în care ISJ să fie dirijorul din umbră – bineînțeles, în spiritul descentralizării – al întregii activități educaționale din școala brăileană.
Implementarea unui management participativ la nivelul școlii brăilene este o altă preocupare a noastră. Și când spun acest lucru mă refer la faptul că directorul de școală, întreaga echipă managerială trebuie să colaboreze și să conlucreze cu familia. Relația dintre elev, părinte și profesor trebuie să se desfășoare la cel mai înalt nivel. Școala trebuie să fie prietenoasă, copilul să vină cu plăcere la școală. Părinții trebuie să fie parteneri, dialogul dintre școală și părinți trebuie să fie unul real, nici părintele nu trebuie tratat cu aroganță de către cadrele didactice, nici profesorul să nu fie tratat cu aroganță de către părinți.
Foarte important de asemenea, în opinia mea, este contactul direct și permanent dintre unitățile de învățământ brăilene și inspectorat. În opt luni, de când sunt inspector general, am vizitat aproape toate școlile din județ. O fac cu mare plăcere, mă întâlnesc cu colegii mei, mă întâlnesc cu elevii, mă întâlnesc cu autoritățile locale, am încercat și am reușit să mediem cu succes acolo unde existau conflicte, asperități, inerente de altfel în orice loc. Rezultatul a fost că, dacă la început pe adresa inspectoratului veneau multe petiții, ei bine, numărul acestora s-a redus semnificativ. Oamenii au înțeles că lucrurile încep să se așeze și observăm, de asemenea, că numărul celor care se înscriu la audiențe scade de la o săptămână la alta. Și mă întorc la imagine. Astfel, dacă la început inspectoratul brăilean nu avea o siglă proprie, astăzi ISJ Brăila are un site nou, gestionat de toți angajații din inspectorat.
Tot legat de provocările anului școlar, care se apropie de final, este și faptul că ISJ Brăila a organizat până în prezent etapa națională a Olimpiadei de Istorie, a Olimpiadei de Limba Maternă Croată și a Olimpiadei de Limba Maternă Rusă, și vă spun cu mare mândrie că am primit felicitări din partea Ministerului Educației pentru modul în care au fost organizate aceste olimpiade.
Au fost peste 400 de participanți, logistica a funcționat aproape perfect, au fost cazați la Lacul Sărat, lângă Brăila, am organizat o excursie, pe scurt, am făcut eforturi mari. Dar aici trebuie să spun și că am avut peste 18 sponsori, cei mai mulți din ultimii ani.
Pentru că tot ați amintit de olimpiade, ce alte performanțe ați mai înregistrat la nivel județean?
Doar la olimpiade am obținut 64 de premii și mențiuni, și încă nu s-au finalizat toate. Cineva ar putea spune că sunt cam puține, dar dacă ne gândim că Brăila este unul din cele mai mici județe din țară, este o performanță.
Se apropie, domnule inspector general, examenele naționale. Cum va fi această perioadă pentru dvs., pentru ISJ Brăila?
O altă provocare! Este cea mai importantă perioadă din an, în care noi trebuie să funcționăm impecabil. Colegii mei sunt pregătiți, și-au încărcat bateriile în această scurtă vacanță și nu numai că vom face față cu brio, dar dorim să ne păstrăm poziția pe podiumul clasamentului în ceea ce privește rezultatele finale ale elevilor la nivelul întregii țări.
În ceea ce privește organizarea, am decis ca cei mai experimentați colegi ai mei din inspectorat să coordoneze aceste examene, astfel încât să nu apară nicio disfuncționalitate.
În lumina rezultatelor de la simulările de la începutul primăverii la nivel național, prestația elevilor din anii terminali, atât la clasa a VIII-a, cât și la clasa XII-a, lasă de dorit. Care este situația la anii terminali în județul Brăila? Sunt mai bine pregătiți elevii decât anul trecut?
La simulările pentru evaluarea națională, județul Brăila s-a clasat pe locul doi, iar la cele pentru bacalaureat, în comunicatul Ministerului Educației ne-am poziționat undeva pe locul cinci, din analiza noastră însă suntem ceva mai sus. Care este secretul? Secretul constă în seriozitatea cu care oamenii își desfășoară activitatea. Cadrele didactice au înțeles foarte bine acest lucru, și anume că, așa cum le-am spus, cu toții trebuie să fim la cel mai înalt nivel.
Ce faceți pentru susținerea unui nivel ridicat al calității într-o lume în care se pune un din ce în ce mai mare accent pe acest aspect? Județul Brăila are școli haretiene foarte înalte calitativ.
Comparativ cu București, Brăila este un județ relativ sărac. Carențele economice i-au făcut pe copii și pe părinți deopotrivă să înțeleagă că școala, studiul, cartea, este singura modalitate trainică de a ajunge acolo unde îți dorești. Nu există alte trasee, alte posibilități, le-am spus întotdeauna. Școala este singurul parcurs solid. Aceasta este misiunea noastră – să educăm copiii în acest spirit. Menținerea unui nivel ridicat al calității se obține prin multă muncă atât din partea elevilor, cât și a profesorilor.
Ce vă așteaptă pentru următoarea perioadă de timp?
În perioada următoare vom organiza festivitățile de premiere a elevilor cu rezultate deosebite în pregătirea școlară, rezultate remarcabile la olimpiade și concursuri școlare și vrem să facem din asta un moment al bucuriei. Intenționăm să organizăm o croazieră cu vasul Borcea, vas de patrimoniu de la 1914, la care vom invita elevii, părinții acestora și cadrele didactice. Ne concentrăm, de asemenea, asupra târgului de oferte educaționale, care dorim din toată inima să iasă bine. De asemenea, foarte important, pregătim școlile pentru absorbția de fonduri europene prin activități de conștientizare și diseminare a bunelor practici. Identificăm problemele, acolo unde acestea există, vulnerabilitatea, pe care trebuie să o măsurăm cantitativ, pentru a exprima aspecte calitative: cine a părăsit școala, de ce a părăsit-o, pe cine trebuie să aducem din nou la școală.
Pe scurt, sunt problem generale pe care noi suntem obligați să le rezolvăm. În momentul de față ne aflăm în faza de plămădire a aluatului, dar sunt convins că vom avea succes în ceea ce privește aceste proiecte.
Ultima întrebare se adresează profesorului: cu activitatea extrem de intensă de la ISJ Brăila, mai aveți timp pentru catedră?
Răspunsul este da! De douăzeci de ani de când practic această profesie, eu mă duc la școală cu mare bucurie, din păcate doar două ore pe săptămână. Pe lângă catedră, sunt geograf și nu îmi va lua nimeni această calitate pe care am câștigat-o muncind cu pasiune ani și ani de zile. Mă bucur că în urmă cu câteva luni mi-am publicat și teza de doctorat, pe care l-am finalizat în 2009… Cam asta se întâmplă în viața profesorului Cătălin Canciu. Regret că timpul nu-mi mai permite să particip la sesiuni științifice, dar îmi îndeplinesc această funcție de inspector școlar general cu o mare pasiune și consum de energie.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU