Materiile de studiu la alegere și banii, principalele nevoi ale generației Z

28

Materiile de studiu la alegere și banii, principalele nevoi ale generației Z

„Posibilitatea de a alege materiile pe care vreau să le studiez” (în proporție de 60%) și „Resurse financiare” (în proporție de 59%) sunt cel mai mult indicate drept răspuns la întrebarea „Ce îi lipsește unui tânăr care trăiește în România?” din studiul Insights PulseZ realizat de Echipa Vreau să Fiu Antreprenor (VSFA) și Insights, din cadrul Romanian Business Leaders. S-a desfășurat a treia parte a studiului, „care prezintă nevoile tinerilor din România, intențiile lor după terminarea studiilor, domeniile de activitate preferate și factorii motivatori în alegerea unui job”. A fost vizată generația Z, subiecții fiind cu vârste între 16 și 24 de ani (eșantion de 1115 persoane).

Atitudinea față de școală

Materiile de studiu la alegere și banii, principalele nevoi ale generației Z Secțiunea studiului dedicată atitudinii față de școală investighează măsura în care școala îi pregătește pe tineri pentru a-și găsi un job. Aprecierea dominantă este că „așa și așa” – pondere de 32,8%. În proporție de 28%, cei chestionați consideră că școala îi pregătește într-o mică măsură pentru job. 18,7% consideră că nu-i pregătește deloc. 14,2% spun că școala-i pregătește în mare măsură pentru un job.

Domeniul de activitate dorit

Joburile cele mai dorite sunt în antreprenoriat/management/business – indicate în proporție de 50,6%; publicitate/relații publice/marketing/vânzări – 29,5%; IT/software/hardware/inteligență artificială/game – 29,1%; psihologie/resurse umane/sociologie/asistență socială – 28,3% etc. În cea mai mica măsură sunt vizate ocupații în domeniile arhitectură/arte vizuale/design – 15,5%; juridic – 15,4%; media/TV/jurnalism – 14,3%; turism/horeca – 14,2%.

Materiile de studiu la alegere și banii, principalele nevoi ale generației Z

Planuri după terminarea studiilor

În privința planurilor după terminarea studiilor actuale, răspunsul dominant este „să îmi continui studiile în România și să mă angajez în România” – 29,5%. Urmează exprimată numai dorința de continuare a studiilor în România – 20,4%. Intenția de continuare a studiilor în România și de lucru în altă țară este indicată în proporție de 8,7%. Continuarea studiilor în altă țară, cu angajare în România este preconizată cu o pondere de 1,3%.

Materiile de studiu la alegere și banii, principalele nevoi ale generației Z

Factori motivatori în viață

Studiul pune în fața respondenților și problema factorilor motivatori: „În final, jobul și școala sunt fiecare perspective din viața ta. Dacă te uiți în ansamblu, ce te motivează în viață?” Răspunsul majoritar este „să fiu împlinit(ă) pe plan personal” – 55,2%. Urmează independența financiară – 47,4%, sănătatea – 41,1%, cariera de succes – 35,8% etc. Faima și celebritatea sunt vizate în proporție de 5,9%.