Mașinuța de scris este un ghid de scriere creativă, proiect al Asociației Scriitorilor pentru Copii și Adolescenți – De Basm, în parteneriat cu Asociația Profesorilor de Limbă și Literatură Română (Anpro) Ioana Em. Petrescu și Editura Arthur.
Este în format digital, disponibil gratuit pe site-ul https://debasm.ro/concurs-masinuta-de-scris/. Concursul, având ca obiectiv dezvoltarea scrisului creativ în rândul elevilor, a angrenat mii de cititori, deopotrivă profesori și elevi, care au accesat ghidul. Au fost și acțiuni în școli, 30 de ateliere de scriere creativă, în timpul cărora, ne informează organizatorii, cinci scriitoare – Adina Rosetti, Victoria Pătrașcu, Laura Grünberg, Luminița Corneanu, Andreea Iatagan – „au lucrat, pe baza ghidului, cu elevii din mai multe clase de gimnaziu. Fiecare clasă a avut mai multe întâlniri cu scriitorul-mentor, astfel încât atelierele să devină un adevărat curs de scriere creativă. În timpul atelierelor, copiii au fost încurajați să gândească liber, să se exprime fără opreliști și să își antreneze imaginația”.
Mai departe, anunță tot organizatorii, „sfaturile practice, ideile, scenariile și jocurile creative gândite pentru antrenarea imaginației elevilor de au fost și punctul de plecare în lansarea concursului Scris și făcut!, la care au participat zece clase din întreaga România și Republica Moldova.
La finalul competiției, au fost premiați 14 dintre copiii care au trimis texte la concurs, din mai multe județe – Tulcea, Buzău, Oradea, Maramureș, Sibiu, Cluj, Dolj, Ilfov – și din Republica Moldova. Juriul a fost compus din cele cinci autoare ale ghidului, iar premiile au constat în cărți și un joc de imaginație cu cartoline, creat special de Asociația De Basm pentru acest proiect. Un webinar dedicat profesorilor de limba și literatura română din cadrul Anpro a fost evenimentul care a încheiat lista activităților din proiect.
Bucuria lecturii, după doi ani de rătăcire prin labirintul școlii online
Prof. Ioana Trempe, Școala Gimnazială Elena Doamna, Oradea: „Proiectul Mașinuța de scris a însemnat pentru noi, elevii de clasa a VI-a de la Școala Gimnazială Oltea Doamna din Oradea și coordonatoarea lor, o mână întinsă spre imaginație, spre dezbărarea de stereotipii și spre eliberarea de formalism. Bagheta magică cu care a fost posibilă această descătușare a fanteziei noastre a fost dirijată de scriitoarea Laura Grünberg. Cu charisma sa de povestitoare, Laura ne-a dezvăluit, în primul atelier, din secretele unui bun scriitor, care trebuie să citească lumea asemeni unui sociolog. Următorul pas, care ne-a condus spre lumea poveștilor cu miez, a fost al doilea atelier. Am învățat atunci că etichetele nu sunt pentru oameni și că drumul cel mai sigur spre a scăpa de stereotipuri este să te pui în papucii altuia. Savuroasă a fost și a treia întâlnire, căci Laura ne-a provocat la joaca cu textul: să schimbăm finalul poveștilor, să dăm destinații diverse unui coli de hârtie, să creăm cuvinte noi, să inventăm o poveste colectivă cu lipograme – într-un cuvânt: să facem improvești. Multumim, Laura Grünberg! Mulțumim, De Basm!”
Prof. Emilia Bia, Școala Gimnazială Iuliu Hațieganu, Cluj-Napoca: „Ghidul a ajuns la noi, copiii de clasa a șasea, la momentul oportun, în clipe de impas în care abia se stârnise bucuria lecturii, după doi ani grei de însingurare și rătăcire prin labirintul școlii online. Despre scris încă nu puteam vorbi cu mândrie… despre cuvintele trădătoare, care ne înșelau gândurile și spuneau altceva decât am fi vrut… despre greșeli care ne rușinau și ne blocau…
Primul imbold oferit de acest ghid a fost constatarea că greșeala nu trebuie să ne sperie și să ne descurajeze, căci putem să ne apropiem de marii scriitori, putem să visăm și să scriem povești bune prin exercițiu treptat, cu joacă multă și mai ales cu mult curaj, cu încredere în sine și bucurie deplină. Ghidul adună într-o formă simplă, prietenoasă, adecvată universului familiar copilului de gimnaziu, sfaturi utile pe care le vom repeta, bineînțeles, de multe ori la orele de literatură. Orice copil poate să scrie bine – ne învată autoarele acestui ghid – dacă trăiește libertatea, bucuria de a visa, evadând într-o lume posibilă, creată de imaginația proprie.
Elevii clasei a șasea au primit cu bucurie cărticica poznașă și au prins curaj. Părinții lor s-au bucurat în aceeași măsură si au hotărât că în acest an, cel mai frumos cadou de Crăciun ar fi o asemenea carte prin care școala și literatura să le devină copiilor prieteni adevărați de cale lungă.”
Prof. Mihaela Nicolae, Colegiul Național Mihai Eminescu, Buzău: „Sunt recunoscătoare pentru aceste ateliere minunate. Copiilor le-a plăcut teribil să creeze personaje, momente de intrigă, scenarii, s-au entuziasmat și au scris cu drag, s-a văzut asta.
Se mirau cum trece timpul, cum să nu treacă, dacă urci în «mașinuță» și te bucuri de fiecare moment. Și eu am învățat, și nu doar despre scris, ci și despre ei, unii se comportă diferit, sunt mai îndrăzneți, mai încrezători. Suntem privilegiați, așa simt. Mulțumim tare mult. Ne-a plăcut și mai vrem!”
Asociația De Basm reamintește că toamna aceasta, „a mai lansat un ghid de educație pentru lectură dedicat bibliotecarilor. Și acesta poate fi consultat cu acces gratuit pe site-ul asociației: https://debasm.ro/kit-pedagogic-pentru-bibliotecari-2/“.