Guvernul a adoptat o hotărâre „pentru modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației”. După cum explică Executivul, „prin această hotărâre, se suplimentează cu 7.800 numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat, inclusiv învățământul special și din centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistența Educațională. Dintre acestea, 5.614 sunt posturi didactice de predare, iar 2.186 sunt posturi didactice auxiliare și administrative. Numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat va ajunge astfel la 307.900.
Măsura a fost necesară pentru ca unitățile de învățământ să asigura dreptul la educație al copiilor, dar și integrarea unui număr tot mai mare de copii cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă, dezvoltarea serviciilor de asistență psihopedagogică, de orientare școlară, consiliere educațională și de sprijin, precum și organizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie complementare, contribuind astfel la reducerea abandonului școlar.
Prin același act normativ, se suplimentează cu 84 numărul de posturi pentru inspectoratele școlare, în vederea angajării de specialiști cu competențe digitale avansate, responsabili cu verificarea, gestionarea, administrarea și prelucrarea datelor raportate de către unitățile de învățământ, cu utilizarea și administrarea aplicațiilor și platformelor informatice, respectiv cu monitorizarea și implementarea proiectelor de investiții/componentelor care fac obiectul finanțării din fonduri alocate din cadrul PNRR”.
Ministrul educației, Ligia Deca, precizează referitor la destinața posturilor în discuție: „Avem creșe noi care vor fi date în folosință în acest an. Vorbim și de 98 de servicii de educație timpurie complementare prin PNRR. De asemenea, creștem numărul de îngrijitoare pentru creșe și grădinițe. În această suplimentare de posturi intră și posturi de profesori de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, logopezi, profesori pentru școala din spital sau pentru școala la domiciliu. În aceeași măsură, avem nevoie să asigurăm și personal didactic auxiliar, și personal administrativ. De exemplu, avem nevoie să asigurăm informaticieni care să sprijine activitatea celor 1.435 de laboratoare inteligente finanțate prin intermediul PNRR. Școlile au început deja să primească echipamentele pentru aceste laboratoare.
Așa cum știți, suntem în ultimele zile de pregătiri înainte de începerea anului școlar 2024-2025. Acțiunile din ultima vreme de la nivelul Ministerului Educației au avut ca scop de a monitoriza pregătirile pentru începutul de an școlar și de a ne asigura că, acolo unde este nevoie, vom identifica împreună cele mai bune soluții pentru ca școala să înceapă în condiții adecvate pentru copii și pentru întreg personalul școlilor. Facem tot ce putem să ne asigurăm că părinții își trimit copiii într-un loc sigur și adecvat. Am avut în ultima perioadă o întâlnire online cu inspectorii școlari generali pentru a vedea stadiul de la nivelul fiecărui județ și pentru a transmite cele mai importante noutăți legislative.”