Liceele pedagogice nu vor mai forma învățători, conform proiectului de Lege a Învățământului Preuniversitar, iar Consiliul Național al Elevilor îmbrățișează această prevedere revoluționară din viitorul document legislative. „Consiliul Național al Elevilor susține pașii făcuți prin intermediul proiectului de lege spre a adera la standardele europene de calitate a învățământului prin asigurarea unei formări mult mai substanțiale a cadrelor didactice pentru ciclul primar”, scriu reprezentanții elevilor într-un comunicat postat pe pagina de Facebook a CNE.
Mai exact, în comunicat se arată că obținerea calificării de învățător se poate realiza doar prin intermediul studiilor superioare: „Specializarea și aprofundarea reală a competențelor și cunoștințelor necesare obținerii calificării de învățător se poate (sic!) realiza doar prin intermediul studiilor superioare. Modul de funcționare actual al întregului proces de intrare în sistemul de învățământ primar permite ca atât finalizarea liceului pedagogic, cât și finalizarea PIPP să fie echivalente, singura diferență fiind salarizarea.
Liceul, sunt de părere elevii, privit dintr-o perspectivă generalizată așa cum prevede proiectul de lege, „ar oferi un pachet larg de cunoștințe și competențe în toate domeniile, inclusiv fiind asigurată baza necesară urmării unei facultăți de științele educației. Specializarea de educatori-puericultori, de asemenea, asigură asimilarea unor deprinderi fundamentale în formarea viitoarelor cadre didactice. Eliminarea posibilității de a preda elevilor din învățământul primar doar cu nivel de calificare patru va aduce cu sine și un parcurs educațional mult mai complex pentru viitoarele cadre didactice”.
Pe de altă parte, eliminarea specializării de învățător, prevăzută în proiectul legilor educației, este criticată de mai multe asociații ale elevilor, care sunt de părere că cei patru ani de studiu din cadrul profilului pedagogic pregătesc elevii pentru a devein învățători „într-un mod mult mai eficient spre deosebire de studiile universitare, care au o durată de 3 ani și de-a lungul cărora numărul orelor de practică de specialitate este cu mult mai mic față de cel prevăzut de profilul liceal”.
Iar Asociația Națională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice solicită ca acestea din urmă să poată forma în continuare învățători, iar absolvenții să poată fi angajați doar pe perioadă determinată și să devină titulari doar după finalizarea stydiilor ede licențăde licență.
Reamintim că și secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar, Sorin Ion, a oferit o justificare în privința eliminării specializării de învățător din cadrul liceelor pedagogice: „E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea.”