Realizarea câte unui makerspace/laborator de robotică în fiecare județ, deschis copiilor, adulților și antreprenorilor care să urmeze acolo programe educative, de training pentru inițierea, creșterea și dezvoltarea unei companii în domeniul digital, este una dintre propunerile pe care Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) le formulează pentru a fi incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Laboratoarele de robotică propuse ar urma să aibă o varietate de echipamente pentru producători, inclusiv imprimante 3D, taietoare laser etc. Crearea laboratoarelor se înscrie în susținerea programul România Tech Nation, de promovare cu precădere a tinerilor întreprinzători în domenii prioritare de cercetare și producție.
Ultimii în Europa la competențe digitale de bază
Prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, președintele de onoare al CNIPMMR, citează în susținerea necesității unui asemenea program cercetarea The Digital Economy and Society Index (DESI), realizată de CE cu privire la nivelul de digitalizare din statele membre ale UE, care la nivelul anului 2020 arată urmatoarele:
- din cele 28 de state analizate, România se situează pe locul 26 în ceea ce privește nivelul de digitalizare, valoarea indicelui fiind de aproximativ 40, valoarea maximă înregistrată în eșantion fiind de 70 (Finlanda) și cea minimă de Bulgaria (aproximativ 38)
- secțiunea din această cercetare dedicată competențelor resursei umane a fost structurată pe două componente principale (competențe elementare de utilizare a Internet-ului și competențe avansate digitale). Per ansamblu, țara noastră se situează pe locul 27 din 28 în clasamentul general
- în ceea ce privește competențele digitale de bază, doar 34-35% dintre români au dobândit un astfel de nivel al competențelor, România fiind clasată, din nou, pe locul 27 din 28 în acest clasament. Media la nivel european se situează în jurul valorii de 60% din totalul populației
Programul Romania Tech Nation vizează „susținerea a cel puțin 300 de start-up-uri cu componentă digitală în fiecare județ, plus București. Activitatea propusă conține pe lângă componenta financiară și o componentă educațională, de training și de mentorat. Beneficiarii interesați să aplice la acest program de finanțare vor trebui în planurile de afaceri să includă o componentă de digitalizare a activității”. Bugetul estimat al programului ar fi de 546.000.000 de euro.