Interviu cu prof. dr. Daniela Barbu, inspector general al ISJ Ilfov
Doamnă inspector școlar general Daniela Barbu, concursurile pentru ocuparea funcției de director în învățământul preuniversitar se apropie de final. A fost o perioadă de activitate intensă atât la nivelul inspectoratelor, cât și la cel al unităților de învățământ implicate și a marcat, putem spune, o premieră, după zece ani de numiri politice. Cum au decurs ele la nivelul județului Ilfov?
La nivelul județului Ilfov s-au înscris la concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar 88 de candidați, fiind admiși la proba scrisă 64 de candidați care au participat la următoarele două probe: analiza CV-ului și interviul în fața comisiei de concurs.
Majoritatea candidaților înscriși la concurs sunt cadre didactice cu experiență managerială, cei mai mulți ocupând de mulți ani funcția de director sau director adjunct, timp în care au gestionat viața școlilor, făcând performanță și asumându-și vulnerabilitățile specifice contextului educațional.
Astfel, aceștia au acumulat experiență profesională și managerială, iar concursul la care au participat reprezintă nu doar o validare a competențelor, ci și ocazia de a-și consolida autoritatea la nivelul comunității educaționale și al comunității locale, putând astfel dialoga de pe poziții egale, promovând parteneriatul funcțional. Concursul este în derulare, astfel că în perioada 24 noiembrie – 9 decembrie se soluționează contestațiile, urmând ca în 16 decembrie 2016 să validăm rezultatele finale în Consiliul de Administrație al ISJ Ilfov.
A reușit această măsură a Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice să creeze premisele depolitizării școlii, sufocată timp de mai bine de un deceniu de factorul politic?
Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct reprezintă, în opinia noastră, modalitatea transparentă, deschisă, corectă de a aduce la conducerea instituțiilor de învățământ profesori competenți care pot pune în practică managementul inovației și al calității. Premisele acestui concurs sunt asigurate de prevederile Legii Educației Naționale, puse în act de Concursul pentru constituirea corpului național de experți în management educațional. Ocuparea funcției de director în urma participării la concurs poate genera o veritabilă comutare a accentului către profesionalizarea funcției de director în condițiile asigurării unei continuități reale a formării manageriale.
Autoritatea recunoscută a directorului de școală trebuie să fie condiționată profesional, de formația sa managerială, și nu politic. Tocmai de aceea, validarea în funcție ca urmare a participării la concurs ar putea remodela imaginea competențelor directorului de școală ca manager de proces educațional. Va putea, de asemenea, facilita trecerea de la răspundere, ca îndeplinire de obligații, la responsabilitate, ca autoritate profesională ce acționează independent și inovativ.
Apropierea alegerilor acutizează, mai mult ca niciodată, lupta politică. Este influențată școala de acest lucru?
O persoană care ocupă o funcție de conducere poate susține că politicul, înțeles mai degrabă ca administrație locală și centrală, influențează școala prin modul în care se poziționează față de educație, prin înțelegerea nevoii de reformare în spirit european și global a educației, concretizată în punerea în practică a politicilor în domeniu. Politicul poate influența prin soluțiile pragmatice promovate, prin punerea în practică a viziunii despre absolventul școlii românești și profilul său ocupațional, prin măsura transferului obiectivelor educației în documente oficiale.
În afara acestei sfere de înțelegere, lupta politică nu poate fi prezentă în școală. Credem în posibilitatea transformărilor de adâncime ale gândirii politice cu privire la resursa umană din educație bine pregătită și corect finanțată.
Întorcându-ne la educație, județul Ilfov are un specific aparte, fiind aflat în imediata vecinătate a Capitalei, confundându-se uneori cu aceasta. Cum influențează această poziționare școala ilfoveană? E favorizat sau mai curând defavorizat învățământul de acest aspect?
Învățământul este favorizat și defavorizat în egală măsură de poziționarea geografică a județului Ilfov. Este defavorizat de atracția liceelor bucureștene de prestigiu pentru care optează cei mai buni elevi ai noștri, absolvenți de gimnaziu. Această situație generează dificultăți în organizarea și funcționarea cursurilor liceale în Ilfov, ca urmare a bazei de selecție limitate. Altă dificultate generată de poziția geografică a Ilfovului o reprezintă asigurarea personalului didactic calificat în zonele îndepărtate de Capitală, dascălii optând pentru școli din București din rațiuni de transport facil.
Există și o serie de oportunități generate de apropierea de Capitală, precum accesul pe care cadrele didactice, elevii și părinții îl au către variate forme de activități de formare, extrașcolare, colaborări, proiecte, parteneriate, evenimente în sfera educației. De asemenea, este notabilă implicarea autorităților publice locale în dezvoltarea infrastructurii școlare, ca urmare a creșterii demografice în județul Ilfov, cei mai mulți dintre rezidenți provenind din zona Bucureștiului.
Cum colaborați cu Capitala, cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București?
Trebuie să apreciez faptul că există o excelentă colaborare cu toate inspectoratele școlare, inspectorii generali fiind în permanentă conexiune, grație mijloacelor avansate de comunicare. IȘMB este partenerul nostru de mulți ani în proiecte educaționale, organizarea unor evenimente, consfătuiri sau asigurarea resurselor umane pentru variate concursuri și olimpiade.
Care sunt cele mai mari probleme cu care vă confruntați în momentul de față? Care este situația abandonului școlar aici? Vă pun aceste întrebări deoarece există și în Ilfov, ca și în celelalte zone din țară, un segment important de populație defavorizată.
În județul Ilfov există comunități prospere în care școlile oferă condiții foarte bune de studiu și tind către o cultură a excelenței în educație, dar și comunități în care copiii înfruntă sărăcia, iar profesorii și directorii caută soluții pentru a le oferi cu adevărat șanse egale la educație.
Inspectoratul Școlar Județean Ilfov a urmărit, printr-un obiectiv general al strategiei anuale, aplicarea în școli a unor programe coerente de măsuri pentru diminuarea fenomenului absenteismului și a abandonului școlar. Deși rata de abandon de 1,81% la nivel județean nu a atins cote alarmante, admitem totuși faptul că absenteismul și abandonul școlar reprezintă în continuare fenomene pe care nu trebuie să le neglijăm, mai ales pe segmentul liceal.
Din păcate, există în continuare o diferență notabilă între abordarea teoretică și cea practică-acțională a echipelor manageriale, a cadrelor didactice și a consilierilor școlari în privința menținerii elevilor la cursuri. Insistăm asupra faptului că este nevoie de creșterea calității actului educațional, de ridicarea nivelului motivațional al elevilor, pentru ca aceștia să își dorească să participe la ore, să fie cointeresați de propria formare.
Cum acționează ISJ Ilfov în direcția incluziunii, mai ales în privința copiilor de romi? Este, trebuie să recunoaștem, o problemă care ne privește la nivel național.
ISJ Ilfov promovează o serie de activități specifice prin Planul județean de acțiune privind incluziunea minorității rome. Astfel, s-au avut în vedere extinderea Programului „A doua șansă“ și implementarea unui număr semnificativ de proiecte finanțate prin fonduri europene. De asemenea, s-a acordat atenție activităților extrașcolare care să ofere oportunități de integrare elevilor proveniți din grupuri dezavantajate. Campaniile de informare a elevilor și părinților romi cu privire la existența locurilor speciale în licee și universități, stimularea participării elevilor aparținând minorității rome la concursuri școlare specifice („Diversitatea – o șansă pentru viitor“ sau „Călătoria mea multiculturală“) au constituit modalități eficiente de intervenție în direcția incluziunii. Nu în ultimul rând, considerăm utile programele de formare a cadrelor didactice ne-rome, a părinților și a elevilor ne-romi în spiritul respectului pentru diversitate, interculturalitate, multiculturalism, prevenirea și combaterea discriminării și promovării principiilor de incluziune.
Pe ce direcții va acționa ISJ Ilfov în următoarele luni? Care sunt țintele strategice pe care vi le propuneți pentru perioada de timp imediat următoare?
ISJ Ilfov vizează fundamentarea actului educațional pe nevoile de dezvoltare personală și profesională ale elevilor din perspectiva dezvoltării durabile și a asigurării coeziunii economice și sociale. Pe termen scurt, ne propunem să acordăm atenție pregătirii elevilor în vederea asigurării succesului școlar ca urmare a participării la examenele naționale. În mod deosebit, ne vom îndrepta atenția către elevii de liceu, încercând, de asemenea, să-i motivăm pe absolvenții de gimnaziu pentru un parcurs liceal în județul Ilfov. Optimizarea încadrării cu personal didactic și formarea continuă a cadrelor didactice reprezintă o altă prioritate a Inspectoratului Școlar Județean Ilfov în acest an școlar. Nu în ultimul rând, acordăm atenție avansării unor aplicații pentru proiecte cu finanțare europeană și dezvoltării infrastructurii în comunitățile care au înregistrat creștere demografică semnificativă.
Interviu realizat
de Marcela GHEORGHIU