Ioan Popa, primarul Municipiului Reșița: „Reșița modernă – un nou ecosistem educațional“

Ioan Popa, primarul Municipiului Reșița: „Reșița modernă – un nou ecosistem educațional“Ioan Popa, primarul Municipiului Reșița, are o poveste care ușor ar putea sta la baza unui scenariu de film în care personajul principal ne prezintă o rețetă de succes. A venit din Lugoj, a crescut într-o familie de șvabi, este vorbitor de limbă germană – și, mai mult decât sigur, posesorul unei personalități pe măsură – și s-a hotărât să intre în cursa pentru alegerile locale în 2016, când plimbându-și copilul a realizat că Reșița „este praf“. Familia l-a susținut, iar din acel an, edilul Ioan Popa a început, filă cu filă, să scrie povestea de succes a înființării „Reșiței moderne“. De la bun început, educația a fost prioritară pentru el. „Cine se plânge că educația costă mult să se uite la cât ne costă lipsa ei“, spune Ioan Popa și, într-adevăr, astăzi, la nivel național, școala reșițeană este una de top, din toate punctele de vedere. Ioan Popa mai face ceva: transformă vechea „cetate de foc“ a țării într-o cetate din ce în ce mai verde. Tocmai de aceea este hotărât să meargă mai departe și să obțină un nou mandat la primăria orașului căruia i s-a dedicat cu toată energia.

Stimate domnule primar, finalul anului trecut și primele luni ale lui 2024 v-au prins „lucrând la foc continuu“. Concret vorbind, cu ce probleme s-a confruntat instituția pe care o conduceți?

Aș putea spune că anul 2023 a fost cel mai greu an din ultimii șapte în care lucrez în administrația publică. Proiectele din ciclul financiar anterior trebuiau finalizate până în decembrie 2023. Presiunea a fost uriașă, pe mine, pe colegii mei, în principal, pe colegii din Direcția de Proiecte, pe cei de la implementare, Direcția de Investiții, Achiziții Publice, pe constructori, pentru că ne-am confruntat, practic, cu trei mari probleme în ultimii doi-trei ani: pandemia, războiul din Ucraina și criza energetică, ceea ce a dus la scumpiri majore, care nu puteau fi prevăzute, în special la materialele de construcții. Astfel, a fost nevoie de foarte multe ajustări și modificări pentru investiții contractate sau aflate deja în execuție; 2023 a fost un an în care am căutat soluții, am fost într-o permanentă negociere cu constructorii, cu autoritățile de management, cu ministerele, iar lucrurile astea au pus presiune foarte mare pe noi. Sunt lucruri care nu se văd din exterior, de aceea vreau, în primul rând, să le mulțumesc colegilor mei că au rezistat până acum. Am reușit să fazăm proiectele nefinalizate, adică ni s-a dat dreptul să le finalizăm cu finanțare din noul ciclu financiar. Asta ne mai liniștește puțin, însă trebuie să fim foarte precauți, deoarece toate proiecte pe care le derulăm în prezent presupun, în mod evident, și cofinanțări consistente. De aceea este foarte important să ne drămuim cu mare atenție resursele financiare, iar uneori contextul politic nu ne ajută deloc. Însă am fost foarte ferm, chiar dacă în această perioadă nu mai turăm motoarele cu foarte multe proiecte noi. Nu voi lua niciodată bani de la dezvoltarea orașului. Prefer să reduc costurile de funcționare cât se poate pentru a reuși să finalizăm proiectele care sunt în implementare.

Reșița este orașul cu cea mai modernă infrastructură de învățământ din regiune

Ce face Primăria Municipiului Reșița pentru educație? Pentru municipalitate este prioritar acest domeniu?

Am declarat în repetate rânduri că educația reprezintă o prioritate pentru mine. Cred că s-a văzut acest lucru în cei aproape opt ani de mandat, în care am derulat un amplu program de modernizare și dotare a școlilor. Avem în școli cabinete medicale și stomatologice unde consultațiile sunt gratuite, autobuze școlare și transport gratuit pentru elevi, avem învățământ dual, premiem elevii olimpici și profesorii care îi pregătesc. Reșița este orașul cu cea mai modernă infrastructură de învățământ din regiune. Costă mult? Da. Dar cine se vaită că educația e scumpă să se uite cât ne costă lipsa ei.

La Reșița avem o abordare de tip ecosistem a învățământului

În afară de proiectele de modernizare a infrastructurii, care sunt extrem de importante, lucrăm și pe alte planuri pentru a veni în sprijinul educației. La Reșița avem o abordare de tip ecosistem a învățământului și acestei abordări îi corespunde un Grup Local de Educație, înființat în 2022 de Primăria Reșița și alcătuit din 33 de persoane reprezentative pentru domeniile în care ne propunem să intervenim. Această structură cuprinde specialiști din mediul educațional care ni s-au alăturat voluntar și se ocupă de implementarea conceptului educațional „REȘIȚA MODERNĂ – UN NOU ECOSISTEM EDUCAȚIONAL“. Lucrăm la dezvoltarea acestui concept cu domnul Daniel Funeriu și vizăm nu doar educația, ci și alte domenii. Un exemplu ar fi seria de conferințe Reșița inspirațională, la care am avut până acum invitați extrem de importanți pentru mediul educațional și cultural: Mircea Miclea, Horia-Roman Patapievici, urmând și alte nume importante; Reșița antreprenorială, unde antreprenorul și investitorul Cristian Onețiu, originar din Reșița, a derulat programul educațional gratuit YoungPRENEUR pentru tinerii cu viziune și spirit antreprenorial din Reșița. În primărie funcționează o întreagă direcție generală care se ocupă de educație, avem un viceprimar cadru didactic cu responsabilități stricte pentru partea de educație și un consilier pentru politici educaționale. Echipa astfel formată deține o expertiză bogată în domeniul educațional și are capacitatea de a derula proiecte și menține o legătură permanentă cu unitățile de învățământ.

Suntem prima primărie din țară acreditată pentru a derula mobilități Erasmus+ pentru cadrele didactice, în domeniul educație școlară

Pentru că am considerat că nu este suficientă implicarea doar în reabilitarea și dotarea școlilor, ne-am îndreptat atenția și către resursa umană, deoarece este important să ne asigurăm că tot ceea ce am pus la dispoziția școlilor prin aceste proiecte va fi folosit așa cum trebuie. De exemplu, dotarea cu echipamente IT de ultimă generație în toate spațiile educaționale face absolut necesară formarea profesorilor pentru a ști cum pot utiliza aceste dotări în activitatea lor cu elevii.

Precizez că suntem prima primărie din țară acreditată pentru a derula mobilități Erasmus+ pentru cadrele didactice, în domeniul educație școlară. Am primit o acreditare de cinci ani pentru un consorțiu format împreună cu 12 școli, pe care îl coordonează Primăria Reșița, prin care trimitem anual cadre didactice la cursuri de formare în Uniunea Europeană. Vom organiza și cursuri de formare la Reșița cu experți internaționali, cu diferite teme, în special în domeniile digitalizării, al incluziunii și al dezvoltării durabile. Chiar acum sunt plecați la cursuri în Franța, Spania și Belgia 17 profesori din Reșița. Ne-am propus astfel să asigurăm participarea unui număr cât mai mare de cadre didactice la cursuri de formare și perfecționare și să generăm astfel capacitate organizațională pentru școlile implicate pentru a deveni autonome în managementul dezvoltării resurselor umane.

Pentru eficientizarea măsurii de stimulare a accesului în învățământul preșcolar al copiilor provenind din familii defavorizate se acordă stimulente educaționale

Educația și familia sunt, desigur, două concepte care se întrepătrund organic și care, în consecință, se influențează reciproc. Ce face Primăria Reșița în această direcție? Cum îi susține pe copiii care provin din familii sărace, din medii dezavantajate social?

În cadrul Direcției de Asistență Socială funcționează Centrul de Zi ABC care are ca scop asigurarea de servicii sociale de bază pentru copiii proveniți din familii defavorizate, aflați în situații de risc social și de excluziune socială și de abandon școlar, precum și pentru a răspunde nevoilor sociale ale copilului și ale familiei acestuia. Capacitatea este de 40 de locuri, iar în prezent 30 de copii din 17 familii beneficiază de serviciile centrului. Misiunea Centrului de Zi ABC este de a preveni abandonul și instituționalizarea copiilor, prin asigurarea, pe timpul zilei, a unor activități de îngrijire, educație, recreere-socializare, consiliere, dezvoltare a deprinderilor de viață independentă, orientare școlară și profesională a copiilor, asigurarea unor activități de sprijin, consiliere, educare pentru părinți sau reprezentanții legali. Acolo copiii participă la activități educaționale, sunt sprijiniți cu efectuarea temelor, desfășoară activități recreative și de socializare, activități artistice, excursii, participă la evenimente culturale și sportive, cursuri de înot, lecții de lupte, jocuri, modelaj, pictură, karaoke, precum și la activități de orientare școlară și profesională. Centrul oferă și masa zilnică de prânz pentru -acești copilași. De asemenea, pentru eficientizarea măsurii de stimulare a accesului în învățământul preșcolar al copiilor din familii defavorizate se acordă stimulente educaționale sub forma tichetelor sociale.

Am încercat să stimulăm elevii din județ și nu numai să se înscrie la școlile din Reșița, unde li se oferă alte condiții de educare

Cât de mare este abandonul școlar în Municipiul Reșița? Cum luptați cu acest flagel?

Din datele pe care le am, regiunea noastră se situează undeva sub media pe țară la fenomenul abandonului școlar. În ceea ce privește situația la Reșița, chiar dacă nu este un fenomen îngrijorător, avem preocupări permanente pentru a stimula copiii să-și continue studiile și familiile lor ca să-i susțină, în diferite forme de învățământ. În primul rând, avem un proiect de burse REPOP, pe care l-am demarat din anul 2016, prin care oferim cazare și trei mese pe zi gratuite pentru toți elevii care studiază în școlile din Reșița și sunt cazați în internatele școlare din oraș. Numai în anul 2023, suma decontată a fost de aproximativ 600.000 de lei. Am încercat prin acest proiect să stimulăm elevii din județ și nu numai să se înscrie la școlile din Reșița, unde li se oferă alte condiții de educare, fără ca partea financiară să reprezinte un impediment. Evident că acest sprijin financiar este condiționat de prezența lor la școală, iar acest lucru stimulează scăderea numărului de absențe. În acest moment, trei școli din Reșița sunt cuprinse în Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar și beneficiază de finanțare pentru acțiuni care să ducă la reducerea acestui fenomen. Le-am sprijinit și le sprijinim pe toate în accesarea și derularea proiectelor de finanțare. Totodată, s-a suplimentat numărul de locuri la învățământul cu frecvență redusă de la Școala Gimnazială Mihai Peia. Pentru a combate și preveni cauzele care generează fenomenul de abandon școlar, Direcția de Asistență Socială evaluează periodic situația persoanelor din zone cu probleme sociale, care nu au urmat o formă de învățământ sau care nu și-au finalizat studiile. Pentru o mai bună intervenție în rezolvarea unor situații de criză cu efect de abandon școlar, la nivelul Direcției de Asistență Socială Reșița au fost constituite echipe de specialiști din cadrul Direcției, consilieri școlari din cadrul CJRAE și reprezentanți ai fiecărei unități de învățământ, care au intervenit în cursul anului trecut în 488 de cazuri. Aș mai aminti aici un amplu proiect care are impact asupra zonelor considerate marginalizate din Reșița, zone pe care nimeni nu a îndrăznit să le abordeze până acum. Printr-o serie de proiecte complementare, finanțate din surse europene prin intermediul Grupului de Acțiune Locală, zona căminelor de locuințe sociale din cartierul Mociur este obiectul unor transformări radicale, aflate în plină derulare, care urmează să fie finalizate până la sfârșitul anului 2024. Vorbim de blocuri de locuințe reabilitate, parcuri, locuri de joacă, alei. Tot acolo am reabilitat și școlile, grădinițele, le-am dotat cu mobilier și echipamente noi. Cred că aceste proiecte vor avea un impact pozitiv asupra comunității din zonele respective.

Cât de bine este organizat transportul școlar la nivelul Municipiului Reșița?

Transportul elevilor în oraș este asigurat prin bugetul local, iar elevii au transportul local gratuit. De exemplu, în anul 2023, au beneficiat de transport gratuit, în medie, 2.500 de elevi, valorile decontate ajungând la aproximativ 1.200.000 de lei. La Reșița există o cursă specială de transport local dedicat elevilor. De asemenea, preluarea elevilor din cartierele Reșiței către școlile din oraș se face cu microbuze școlare pe care avem intenția de a le înlocui, tot prin fonduri europene, cu microbuze electrice. În acest sens, am depus necesarul de microbuze către Consiliul Județean Caraș-Severin, care a accesat finanțare pentru înlocuirea parcului auto școlar, dar dacă vor exista axe de finanțare, vom depune și noi proiect pentru a înlocui toate mijloacele de transport școlar din oraș. Din anul 2023, Municipiul Reșița asigură și transportul elevilor din zonele Bocșa, Berzovia, Măureni și Gherteniș către școlile din Reșița, zilnic, cinci zile pe săptămână. Este un efort considerabil pe care îl facem cu o cursă specială, tocmai pentru a veni în sprijinul elevilor care nu au un mijloc de transport disponibil pe aceste trasee, dar vor să studieze la Reșița.

Să înțelegem că problema infrastructurii școlare este rezolvată la nivelul Reșiței?

Îndrăznesc să spun că în acest moment avem una dintre cele mai moderne infrastructuri școlare din țară. La Reșița există 18 unități de învățământ care însumează aproximativ 40 de clădiri. În ultimii ani, am avut intervenții la 16 dintre cele 18 unități de învățământ. Au fost reabilitate sau sunt în curs de finalizare lucrările la șapte din cele opt licee, la toate cele cinci școli gimnaziale și la patru din cele cinci grădinițe. Sunt extrem de bucuros pentru ce am reușit să realizăm în ultimii ani pe acest segment și nu ne oprim aici.

Avem în lucru și sunt aproape de finalizare încă 11 proiecte de reabilitare, modernizare și dotare a altor unități de învățământ

Câți bani europeni s-au investit și se investesc în modernizarea unităților de învățământ din Municipiul Reșița?

Proiectele din fonduri europene derulate la școli se ridică la aproximativ 38.000.000 de euro. Este important de menționat că în toate proiectele pentru școli nu ne-am oprit doar la lucrările care erau eligibile prin fondurile europene. Am făcut intervenții de amenajare exterioară, a curților, terenurilor de sport, spațiilor verzi, a locurilor de joacă, astfel încât elevii să se poată bucura de cele mai bune condiții de învățare și de relaxare prin activități în aer liber. Astfel că, în unele cazuri, am ajuns și la cofinanțări considerabile, de 30% din valoarea proiectului. Am considerat că investiția în unitățile de învățământ este cel mai bun lucru pe care îl putem face și nu poate fi neapărat cuantificată în bani. În acest moment, am finalizat 14 proiecte în cadrul cărora s-au reabilitat instituții de învățământ, internate școlare și săli de sport, s-au construit două grădinițe noi, o sală de sport și o bază sportivă școlară. Avem în lucru și sunt aproape de finalizare în cursul acestui an încă 11 proiecte de reabilitare, modernizare și dotare a altor unități de învățământ și construirea unei creșe noi pentru patru grupe de copii. De asemenea, urmează să depunem și alte proiecte în noul ciclu financiar, pentru a finaliza toate școlile și suntem în curs de semnare a unui proiect cu finanțare PNRR pentru construirea unui campus dual integrat, care să vină în sprijinul școlii duale reșițene și unde suntem parteneri cu Universitatea Babeș-Bolyai care ne-a fost alături în acest demers. Școala duală reșițeană este un proiect de susținere a învățământului dual și a agenților economici pe care l-am demarat din 2016. Proiectul de campus dual presupune atât construirea unui campus școlar cu spații de învățare, de cazare și recreere, cât și diferite granturi și forme de sprijin pentru elevi, școli și viitori angajatori și are o valoare de aproximativ 24.000.000 de euro. La Reșița vom face revoluție și în ceea ce privește dotarea unităților de învățământ. Cu finanțare prin PNRR, urmează să dotăm cu mobilier, echipamente digitale, echipamente de specialitate și materiale didactice toate unitățile de învățământ, Clubul Sportiv Școlar și CJRAE. Asta înseamnă dotări complete pentru 15 laboratoare de informatică, 389 de săli de clasă (dotări IT), 318 săli de clasă (mobilier și materiale didactice), 11 laboratoare de științe (dotări IT), 10 laboratoare de științe (mobilier și materiale didactice), 16 cabinete școlare de specialitate, 21 de cabinete psihopedagogice, 20 de săli de sport, 2 ateliere de instruire practică. Valoarea estimată a acestor investiții este de aproximativ 24.000.000 de lei.

Comunicarea este permanent necesară, inclusiv în distribuirea prin UAT a bugetului aferent fiecărei unități de învățământ

Cum colaborați cu Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin?

Pot să spun că avem o relație bună de colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin. Derulăm activități în parteneriat și comunicăm bine în legătură cu probleme de ordin administrativ. De asemenea, inspectoratul s-a alăturat ca partener în proiectul de campus dual integrat, unde ne va sprijini pentru dezvoltarea rutelor duale complete. Comunicarea este permanent necesară, inclusiv în distribuirea prin UAT a bugetului aferent fiecărei unități de învățământ: cost per elev, burse școlare și sume alocate elevilor cu cerințe educaționale speciale sau pentru diverse proiecte de parteneriat pe care le avem.

Urmărim să îmbogățim comunitatea cu spații inspirate și cu scop

Despre spațiile de joacă, de recreere pentru copii, pentru reșițeni, în general, ce ne puteți spune?

O preocupare constantă pentru Primăria Reșița este modernizarea locurilor de joacă din oraș, încât copiii reșițeni să aibă cele mai bune condiții pentru a petrece timpul în aer liber. Un proiect amplu, finalizat în 2019, a fost locul de joacă din Parcul Siderurgistului, care a ieșit extrem de frumos. Este un loc de joacă cu o suprafață de peste 3.000 de metri pătrați, care a fost construit pentru toate grupele de vârstă de la 3 la 14 ani. Este o investiție de 2,6 milioane de lei. Acest loc este mereu plin, reprezintă o oază de recreere pentru copii, părinți și bunici deopotrivă. Vreau ca în fiecare zonă a orașului să existe cel puțin un astfel de spațiu, unde copiii, reșițenii, să poată petrece timp liber de calitate. Chiar un prim proiect în 2018 a fost amenajarea unui urban Skate Park în centrul civic. De asemenea, am modernizat sau am amenajat în acești ani mai multe locuri de joacă: în zona Parcul Tricolorului, Parcul Copilului, în Micro III în spatele Colegiului Economic, în zona Luncă și pe Zadei. În 2023, am finalizat și reabilitarea unui loc de joacă în Valea Domanului, cu o suprafață de 380 mp. Ne dorim amenajarea unui loc de joacă pe strada Caen și modernizarea locului de joacă din vecinătatea Gării de Sud, în special deoarece zona centrală are de suferit din punctul de vedere al locurilor de joacă pentru copii, din lipsă de spațiu. Am finalizat studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, dar trebuie să rezolvăm situația terenului care aparține CFR, iar acolo lucrurile sunt mai dificil de rezolvat. Dar nu renunțăm. Urmărim să îmbogățim comunitatea cu spații inspirate și cu scop, care să permită persoanelor de toate vârstele să-și exploreze pasiunile, să se conecteze și să îmbrățișeze stilul de viață activ și sănătos.

Fosta „cetate de foc“ a țării devine una tot mai liniștită, mai puțin poluată și mai verde

Caracteristicile industriale ale zonei fac ca Reșița să fie privită ca un oraș puternic poluat. Ce faceți, cum luptați cu această problemă, a poluării?

Fosta „cetate de foc“ a țării devine una tot mai liniștită, mai puțin poluată și mai verde, urme ale marii industrii mai există în prezent în doar două cazuri, TMK și UCMR, aceasta din urmă fiind achiziționată recent de Hidroelectrica. Reșița este înconjurată de dealuri și munți, ceea ce înseamnă că perdelele de păduri din jurul orașului contribuie la retenția poluanților emiși în atmosferă. Apropo de pădurile limitrofe, avem un proiect interesant de introducere a acestora într-o perdea de protecție, de transformare a lor într-un imens parc natural, unde locuitorii să poată ieși la picnic, în drumeții și în plimbări cu bicicletele. Aici lucrăm cu Asociația Municipiilor din România, iar echipa de lucru încearcă să creeze un proiect de lege care să nu mai permită tăierea pădurilor – adevărații plămâni ai orașelor – de la marginea acestora. Insistăm serios asupra noilor tendințe verzi, în deplin acord cu situația existentă, de oraș post-industrial, în care activitatea specifică acestei ramuri a economiei s-a redus drastic. Procesul este ușor de observat cu ochiul liber: avem piste de biciclete, mașinile electrice sunt tot mai numeroase, chiar parcul de autovehicule al Primăriei are deja 25. Pentru că se putea observa tendința de creștere pentru astfel de autovehicule, am investit și în rețeaua stațiilor de încărcare. În acest moment avem instalate șapte unități și urmează ca pe parcursul acestui an să instalăm încă 45 de stații de încărcare, toate cu finanțare din fonduri europene. Reintroducerea tramvaiului ca mijloc principal de transport verde, electric, alături de 24 de autobuze tot electrice este alt proiect major prin care vom diminua semnificativ emisiile cu efect de seră. Pe lângă toate acestea adăugăm noile proiecte la care lucrăm și sunt în stadiul de pregătire pentru finanțare: parcul fotovoltaic de pe Calea Timișoarei, reabilitarea altor zone verzi și locuri de joacă din oraș, modernizarea și reabilitarea teatrului de vară, zonă de agrement cu instalație tip sanie de vară și tiroliene pe Dealul Golului, bretele noi de legături rutiere, promenade și pasarele în Lunca Bârzavei și noi piste de biciclete, una dintre acestea fiind chiar pe fostul funicular din centrul orașului, cuprins într-un amplu proiect de reabilitare și reconversie.

Cetatea de foc părăsește vechea paradigmă și pășește sigur în cea nouă, verde, în ton cu restul orașelor europene

Așadar, într-un viitor apropiat, ar putea deveni Reșița un oraș verde?

Categoric, DA! Reșița este primul oraș din România care listează la bursă obligațiuni municipale verzi, deschizând, astfel, calea spre atragerea de investiții private, direct din piața de capital. Este un instrument de finanțare care arată că direcția aleasă de noi în ultimii ani, aceea de a accelera investițiile în infrastructură și în transportul local VERDE este cheia prin care schimbăm trendul pentru Reșița. Planurile Primăriei Reșița de tranziție către un oraș verde nu se limitează la alternativele de transport, ci se îndreaptă și spre producția de energie verde. În acest sens, municipalitatea lucrează în prezent la proiectul unui parc fotovoltaic care va produce energie regenerabilă. Reșița este un oraș în mișcare, se transformă în ritm alert, avem peste o sută de proiecte în execuție sau în pregătire pentru finanțare. Cetatea de foc părăsește vechea paradigmă și pășește sigur în cea nouă, verde, în ton cu restul orașelor europene care au făcut de multă vreme pași în direcția aceasta. Noi am realizat progrese remarcabile în acest sens, și nu puține! Cel mai important lucru este să vedem tramvaiul pe șine, pentru că acesta, împreună cu cele 24 de autobuze electrice, înseamnă transport public 100% electric. Corelat cu plantările pe care le facem, de mii de arbori și plante ornamentale perene, cu mașinile electrice, pistele de biciclete și cu parcul fotovoltaic, în patru-cinci ani putem spune că vom avea un oraș verde.

Susținerea performanței atât sportive, cât și în școlile din acest municipiu, se află pe agenda de lucru a Primăriei Municipiului Reșița?

Evident. În fiecare an, prin proiectul „Reșița premiază performanța“, Primăria Reșița premiază elevii de la școlile din Reșița, care au obținut premii la olimpiadele și concursurile naționale, fiind astfel lăudate și recunoscute rezultatele obținute de către elevii din comunitate. În afară de recunoștința declarată elevilor și profesorilor coordonatori care au îndrumat elevii în parcursul lor, le oferim și premii în bani. Același lucru se întâmplă și cu sportivii de performanță, care obțin rezultate remarcabile. Sprijinim permanent de la bugetul local participarea elevilor la olimpiadele și concursurile naționale și ne implicăm în calitate de parteneri în orice proiect care vizează dezvoltarea performanței în școli.

Sunt perfecționist și am în spate o echipă pe care am reușit să o construiesc în timp și care muncește permanent pentru a schimba în bine fața acestui oraș

Ce loc și-a găsit educația, școala pe agenda dvs. electorală în 2020? Dar pe cea de edil în funcție?

Încă din 2016 educația a avut un loc fruntaș pe agenda mea electorală și s-a văzut acest lucru prin toate proiectele care s-au materializat în aceste două mandate. Pe agenda mea de edil în funcție, educația se regăsește zilnic. Sunt mereu pe teren, mă interesează în permanență ce se în–tâmplă cu lucrările, cum evoluează, ce putem schimba în bine. Sunt perfecționist și am în spate o echipă pe care am reușit să o construiesc în timp și care muncește permanent pentru a schimba în bine fața acestui oraș și, implicit, a unităților de învățământ. Le mulțumesc tuturor celor care îmi sunt alături în acest demers deloc simplu, dar extraordinar de frumos și îți oferă cele mai mari satisfacții atunci când vezi rezultatele și poți simți bucuria copiilor, a părinților și a profesorilor din Reșița.

Continuăm proiectul „Reșița modernă“, care cuprinde inclusiv un program de îndrumare a copilului de la maternitate până la universitate

Din tot ce v-ați propus cât ați reușit să faceți? Ce ar mai rămâne de făcut?

În ceea ce privește educația, cred că am reușit să fac extrem de multe lucruri. E clar că nu ne oprim aici, pentru că mai sunt multe de făcut până să ne atingem obiectivul în această direcție. Ca infrastructură, mai avem de reabilitat Liceul de Arte Sabin Păuța și ar mai fi câteva clădiri școlare mai mici care mai au nevoie de atenția noastră. Urmează să ne concentrăm asupra reorganizării rețelei școlare pentru a o face cât mai eficientă din punct de vedere administrativ și al gestionării resurselor. Am susținut și voi susține în continuare învățământul dual și trebuie să întărim cele două școli care oferă această formă de educație. De aici, și proiectul campusului dual. Formarea de calitate a resursei umane din învățământ este alt obiectiv. Trebuie să avem profesori bine pregătiți, aceștia trebuie să fie la curent cu schimbările din sistem și cu noile metode de predare. Continuăm astfel proiectul „Reșița modernă“, care cuprinde inclusiv un program de îndrumare a copilului de la maternitate până la universitate – familia cu copil este preluată de la maternitate, i se spune ce opțiuni de creșă are în zona în care locuiește, după creșă este direcționată spre grădiniță, la grădiniță, în grupa mare, copiii sunt duși la școală, câteva ore, să se acomodeze cu clasa, să nu mai aibă trac și încercăm, practic, să ducem copilul din maternitate până la liceu, școală profesională, apoi universitate. Asta vom pune în aplicare în următoarea perioadă. Dorim să avem excelență în educație la Reșița, în fiecare etapă de școlarizare a copiilor!

Pentru aceste proiecte și pentru multe altele, mi-am propus să merg mai departe și să le cer încă o dată votul de încredere reșițenilor

Veți mai candida pentru un nou mandat de primar?

Da, am hotărât că voi candida pentru un nou mandat!

Atunci, care vor fi primele trei obiective pe care vi le veți fixa pentru următorii patru ani?

Am unele proiecte în plan și doresc să le văd materializate. Cel mai important motiv pentru care candidez este legat de construirea unui nou spital județean împreună cu Consiliul Județean Caraș-Severin. Suntem cu proiectul finalizat, avem autorizația de construcție eliberată, există axe de finanțare și vrem să aplicăm. Ca să mă asigur că acest lucru se face, am luat în considerare o nouă candidatură. Totodată, anul acesta se vor finaliza mare parte din proiectele demarate de mine și de echipa mea, investiții pe care mi-am asumat că o să le duc la bun sfârșit. Alt proiect important pe care îl am ca obiectiv este cel de modernizare a căii ferate Reșița-Timișoara. Pentru aceste proiecte și pentru multe altele, mi-am propus să merg mai departe și să le cer încă o dată votul de încredere reșițenilor.