După cum bine știm, teatrul este o artă complexă, care, dacă este făcută cu pasiune și dăruire, creează o mare deschidere și bucurie copiilor. Dramaturgia, ca artă, le oferă copiilor din clasele primare și gimnaziale o paletă largă și captivantă de posibilități pentru a-și perfecționa cunoștințele de limbă străină, făcând orele mai atractive și motivante. De-a lungul unui deceniu, am descoperit această metodă, am cristalizat-o, am dezvoltat-o să crească asemenea unui stejar ce ajunge la maturitate. Am început cu mici scenete inspirate din fabulele lui Aesop: ‘Aesop’s fables – The Hare and the Tortoise’; ‘The Ant & the Cricket’; ‘The Shepherd Boy & the Wolf’.
Experiențele au crescut cu timpul, precum boabele de grâu care germinează în țarina acopertă de zăpada mătăsoasă. Recolta mea de „grâu” a constat în organizarea la nivelul școlii, în primă fază, a unui concurs de dramaturgie între două echipe a câte doi elevi fiecare. Echipele au avut ca provocare să interpreteze piesa de factură comică ‘The Angry Doctor’, o piesă scurtă a lui Robert Scott. Această piesă ne introduce într-un moment din viața unui doctor plictisit și dezamăgit de banalitatea existenței sale. Interpretarea celor două echipe urma să fie jurizată după următoarele criterii:
A. Acordarea notei pentru decor. În acest sens, s-a notat prezența următoarelor elemente de decor ce alcătuiau scena: masa, fața de masă și decorarea ei cu elemente din piesă, vaza cu flori, cutia cu emblema Crucii Roșii.
B. Acordarea notei pentru costumație a cuprins evaluarea și notarea costumației medicului (halat alb, stetoscop), costumația pacientului (prezentarea scenetei în costum constituia un avantaj).
C. Acordarea notei pentru fluența și naturalețea limbajului – această secțiune a evaluat naturalețea comunicării în limba engleză, capacitatea concurenților de a-și interpreta rolul fără bâlbâieli sau ezitări.
D. Acordarea notei pentru claritatea vorbirii a evaluat capacitatea concurenților de a vorbi clar, cu voce tare, fiind evaluată rezonanța vocii lor.
E. Acordarea notei pentru corectitudinea pronunției era menită să evalueze capacitatea concurenților de a pronunța corect cuvintele.
F. Acordarea notei pentru coordonarea kinestezică mișcare-vorbire evalua capacitatea copiilor de a-și folosi mimica, gesturile, capacitatea de a se mișca pe scenă în timpul vorbirii.
G. Acordarea notei pentru sugestivitatea gesturilor – această secțiune cerea ca gesturile să fie cu sens, nu hazardate, să exprime starea de spirit a eroilor piesei (mirare, nedumerire, indignare, nervozitate, calm, spirit de camaraderie).
Acordarea notei pentru interacțiunea actoricească interpret-interpret viza capacitatea concurenților de a se comporta ca niște veritabili actori uitându-se unul în ochii celuilalt după necesitatea dictată de piesă.
Scara notelor acordabile a fost de la 1 la 5:
-
-
- Nesatisfăcător
- Satisfăcător
- Bine
- Foarte bine
- Excelent
-
Criteriile de jurizare se regăsesc în concluziile mele metodico-științifice legate de obiectivele învățării limbii engleze prin dramaturgie:
- Sensibilizarea elevilor față de învățarea limbii engleze într-un mod cât mai creativ și plăcut, urmărind valorificarea potențialului lor artistic prin punerea în scenă a unor piese de teatru;
- Creșterea motivației elevilor cu performanțe deosebite de a se întrece cu ei înșiși și cu ceilalți, într-o atmosferă constructive;
- Promovarea valorilor morale și estetice, cultivând activ și conștient în educabili capacitatea de a deosebi binele de rău, de a trage concluzii asupra unor fapte sau întâmplări;
- Îmbunătățirea comunicării în limba modernă;
- Asimilarea pronunției în context;
- Mijloc de îmbogățire a vocabularului, deoarece elevul-actor își însușește parcă din mers noi cuvinte, care vor intra în vocabularul său activ;
- Creșterea coeziunii grupurilor școlare prin această metodă activ-participativă, care contribuie la controlarea emoțiilor și limbajului verbal și nonverbal, dezvoltă încrederea în sine și stimulează spiritul de echipă;
- Creșterea motivației școlare intrinseci; elevul-actor are o satisfacție mai mult decât școlară, are o profundă satisfacție intelectuală, sufletească și spiritual.
Experiența mea didactică nu s-a oprit aici. Grupul cu cele mai multe puncte acumulate a avut șansa de a participa împreună cu mine la concursul județean de teatru în limba engleză ‘All the world’s a stage’, ediția I, 2019. Ideea acestui proiect, la care am participat la data de 17 mai 2019, la Colegiul Tehnic Nr. 1 Vadu Crișului, a venit din dorința noastră, a cadrelor didactice participante, de a valorifica și de a expune într-un cadru cât mai amplu munca depusă de fiecare dintre noi pe parcursul orelor de școală și de a-i încuraja pe elevi să se implice activ în activitățile școlare și în cele extrașcolare.
de Prof. Fehér Olivia, Școala Gimnazială Nr. 1, Aștileu





