Introducerea în școli a educației de mediu, inclusiv pentru economie circulară, revine în actualitate, abordată la masa rotundă organizată de BCR și Asociația Ecoteca, cu participări de la instituții precum Universitatea din București, Academia de Studii Economice din București, Ministerul Economiei etc.
Reuniunea constituie prima întâlnire dintr-o serie de evenimente sub genericul „Investim în viitor“ organizate de BCR și Asociația Ecoteca. Inițiatorii anunță că evenimentele își propun „să dezbată subiectul sustenabilității, atât ca responsabilitate a întreprinderilor și a instituțiilor publice, cât și a consumatorilor, o necesitate universală pentru statele lumii, în contextul schimbărilor climatice și socio-economice“.
Ioana Voinescu, coordonator taskforce ESG: „Ca promotor al politicilor verzi, BCR a adoptat practicile de business ESG, prin care ne dorim să aducem impact în domeniile mediu, social și de guvernanță în afaceri, în spiritul principiilor de economie circulară ce se conturează la nivel mondial. Ne dorim ca economia circulară să fie o realitate nu doar în practicile noastre de business, ci un stil de viață la nivel de societate. Dezvoltarea durabilă a țării pornește de aici, iar piața muncii este definită de competențele dezvoltate prin educație. Fiind un puternic susținător al educației, BCR și-a luat angajamentul de a facilita discuțiile între liderii de opinie relevanți, pentru a recomanda, împreună, acțiunile necesare integrării domeniului economiei circulare în spațiul academic, spre a servi mai departe viitorilor specialiști care vor pune bazele dezvoltării durabile la nivel de țară.“
Raul Pop, directorul de programe al Asociației Ecoteca: „Este remarcabil că o instituție majoră din domeniul bancar inițiază o discuție despre economie circulară. Domeniul discutat este extrem de important și de mare impact. Toate părțile implicate, atât actorii publici, dar și cei privați trebuie să acționeze împreună pentru a putea transforma tranziția către o economie circulară într-o realitate. Economia circulară nu este un subiect rezervat doar specialiștilor de mediu, ci este un domeniu de interes general, iar educația este primul pas care necesită atenție și implicare.“
Pregătire și ofertă de informații pentru profesori
Participanții la reuniune au constatat că „în România există programe de studii la nivel universitar și post-universitar care sunt conectate cu temele de mediu, însă în vederea tranziției spre o economie circulară, au fost de acord că este nevoie de noi abordări curriculare și specializări care să asigure noi experți și angajați competenți în acest domeniu. Reprezentanții mediului privat au semnalat nevoia în creștere de personal specializat și și-au exprimat deschiderea spre o colaborare cu mediul universitar pentru a asigura pregătirea, dar mai ales spațiul practic necesar pentru noii specialiști. Profesorii au nevoie, la rândul lor, de un cadru de pregătire și de informații pe care să le cuprindă în predarea la clasă. Tot din perspectiva educațională, a fost menționată și nevoia de a oferi un cadru de pregătire jurnaliștilor, astfel încât aceștia să poată aduce informații din sfera economiei circulare către publicul larg.
În vederea atingerii acestor obiective, participanții au semnalat necesitatea unor strategii implementabile, urmate de planuri de acțiune concrete, care să fie puse în practică și monitorizate printr-o abordare intersectorială.
Participanții au subliniat și nevoia de a crea un standard de măsurare a impactului care să fie urmărit la nivel instituțional, de business, dar și non-guvernamental. Invitații au punctat nevoia de colaborare și de acțiune coordonată, dar și de propagare a informației despre economia circulară prin activități dedicate, iar ca soluție principală și-au exprimat interesul în participarea la viitoare platforme sau grupuri de lucru“.