7 decembrie 2021Dialog

Interviu - Cristi Valentin Misăilă, primarul Municipiului Focșani: „Mi-am propus să aduc  la standarde europene infrastructura educațională“

Focșani – orașul care, în 1859, a fost la un pas să devină capitala Principatelor Unite – este unul dintre centrele educaționale de elită nu doar la nivel zonal, ci și la nivel național, un oraș cu o tradiție educațională solidă, cu școli și colegii ale căror rezultate sunt recunoscute atât în plan național, cât și internațional. Cristi Valentin Misăilă se află la cel de-al doilea mandat de primar. Vrea să continue ceea ce a început în 2016, susține performanța în toate domeniile și și-a propus să aducă la standarde europene infrastructura educațională a Municipiului Focșani. Mai are multe de făcut, dar el însuși mărturisește că, în administrație, munca nu se termină niciodată.

Domnule primar, care sunt cele mai mari dificultăți generate școlilor din Focșani de Covid-19 în acest al doilea an pandemic?

În mod cert, provocările sunt legate de instabilitatea politică în care ne aflăm încă de la jumătatea acestui an și care a generat actualele consecințe! Vă pot spune că în ceea ce privește gestionarea pandemiei Covid-19, aceasta a căzut, în mare parte, pe umerii administrațiilor locale, care au fost nevoite să aloce sume de bani pentru igienizarea școlilor și pentru res-tul activităților pe care a trebuit să le desfășurăm pentru a limita efectele acestei pandemii. Lipsa de comunicare instituțională a fost cea mai mare dificultate cu care ne-am confruntat în acest al doilea an de pandemie.

„Am depus pentru finanțare un proiect european care prevede achiziția de echipamente IT pentru elevii și cadrele didactice din cele douăzeci de unități de învățământ din Municipiul Focșani“

Pandemia a demonstrat că digitalizarea școlii este o prioritate reală la nivel mondial. Ce face Primăria Municipiului Focșani din acest punct de vedere?

Suntem conștienți de nevoile școlilor și nu ne referim doar la această perioadă dificilă. Am căutat să implementăm soluții digitale încă de acum câțiva ani, atunci când am propus școlilor să adopte catalogul electronic. Din păcate însă, acest proiect nu a fost îmbrățișat de toate unitățile de învățământ din Focșani. Ulterior, odată cu venirea pandemiei, am încercat să gestionăm situația de criză și am alocat fonduri pentru școli, în limita bugetului; dar am făcut mai mult de atât! În trimestrul IV al anului 2020, am depus pentru finanțare un proiect european care prevede achiziția de echipamente IT pentru elevii și cadrele didactice din cele douăzeci de unități de învățământ din Municipiul Focșani, pentru a facilita realizarea orelor online în vederea prevenirii riscului de infectare cu coronavirus. Prin acest proiect avem în vedere dotarea cu echipamentele necesare desfășurării activității școlare în condiții de siguranță sanitară. Proiectul prevede 525 de sisteme all in one, 525 de camere videconferință, 520 de table interactive și 525 de tablete grafice. Grupul țintă care beneficiază de pe urma acestui proiect este reprezentat de 1.077 de cadre didactice și 15.523 de elevi care își desfășoară activitatea în unitățile de învățământ din Focșani. Valoarea totală a proiectului este de 8,7 milioane de lei. În acest moment, proiectul se află în perioada de evaluare.

Cum arată învățământul dual din Focșani? Sunt absolvenții de gimnaziu interesați de această formă de învățământ?

Când absolvenții de clasa a VIII-a intră la un liceu, chiar dacă au luat nota 4 la Evaluarea Națională, nu cred că putem vorbi despre un real învățământ dual, ci doar despre o intenție a celor de la Ministerul Educației de a realiza un astfel de învățământ. O problemă identificată de noi, în discuțiile pe care le avem cu oamenii de afaceri locali, este cea legată de forța de muncă, mai ales de forța de muncă specializată și calificată. În mandatul precedent am dorit să realizăm în parteneriat cu o companie din industria textilă o școală profesională duală în care elevii să învețe meseria de confecționer și să fie și plătiți pentru munca prestată. Deși compania oferea burse și condiții foarte bune de studiu și practică, nu s-a putut forma nicio clasă, fiindcă nu s-a înscris la această școală nici măcar un singur elev.

Interviul integral poate fi citit în revista Tribuna Învățământului nr. 23 / noiembrie 2021

Distribuie acest articol!