Intervenție timpurie pentru neînceperea sau întârzierea consumului de droguri de către elevi

În scopul neînceperii sau întârzierii debutului consumului de droguri și al evitării transformării consumului experimental și ocazional în consum regulat, Agenția Națională Antidrog (ANA), prin intermediul centrelor de prevenire, evaluare și consiliere antidrog (CPECA), în parteneriat cu Ministerul Educației, implementează proiectul „Fred Goes Net”, cu desfășurare anuală, la nivel național, din 2011.

Proiectul are ca obiectiv „realizarea de intervenții preventive timpurii pentru elevii cu vârste cuprinse între 14 și 19 ani”.

ANA precizează că în cadrul proiectului, „tinerii primesc informații corecte despre tipurile de droguri, efectele și riscurile lor, sunt încurajați să reflecteze asupra comportamentului propriu de consum și să ia decizii pe baza evaluărilor proprii, dar și pe baza conștientizării personale a riscurilor și sunt motivați în vederea schimbării atitudinilor și comportamentelor de consum de tutun, alcool și droguri”.

Risc diminuat de condamnare, discriminare, marginalizare a tinerilor cu risc de a deveni dependenți 

Proiectul „crește accesibilitatea tinerilor care se află în situația de a deveni dependenți, la serviciile integrate de prevenire și asistență, și sporește șansa intervenției timpurii și rapide, evitându-se sau diminuându-se astfel riscul condamnării, discriminării sau marginalizării tinerilor cu risc de a deveni dependenți”.

Proiectul se adresează „tuturor elevilor de liceu (prevenire universală), care doresc să participe la Cursul Fred, în condițiile în care se pot face aranjamentele pentru constituirea unui grup de maxim 13 elevi, dar, cu precădere, liceenilor care au semne minime, dar detectabile de consum de droguri, dar nu îndeplinesc criteriile de diagnostic specifice abuzului sau dependenței (prevenire indicată) și liceenilor care sunt la limita riscului de a deveni dependenți (prevenire selectivă – ex. elevi cu părinți dependenți de droguri, elevi din familii cu statut socio-economic scăzut, elevi cu risc de abandon școlar, elevi cu comportament deviant, elevi cu părinți dependenți, copii de imigranți etc.).

Intervenția constă într-un interviu inițial și o activitate în grup de minimum 8 ore (Cursul Fred – împărțit în 2, 3 sau 4 sesiuni). Pentru asigurarea calității Cursurilor Fred, este necesară instruirea specifică conform Manualului european Fred Goes Net și parcurgerea unui modul de formare în Interviul Motivațional. Interviul Motivațional este o metodă directivă de consiliere, care are drept scop creșterea motivației intrinseci pentru schimbare, prin explorarea și rezolvarea ambivalenței. A fost dezvoltat de William Miller și Stephen Rollnick și este recunoscut la nivel mondial ca și intervenție bazată pe evidențe științifice în domeniul dependențelor.

Pentru anul școlar 2021-2022, beneficiarii direcți estimați ai proiectului sunt 2350 de tineri (14-19 ani) din învățământul liceal. De asemenea, Cursuri Fred se pot realiza și cu tineri referiți de DGASPC-uri sau de serviciile de probațiune, precum și cu tineri supuși evaluărilor realizate de Agenția Națională Antidrog ca urmare a dispozițiilor stabilite de către procurorii din cadrul DIICOT.

Cursul Fred poate fi general (droguri legale și ilegale) sau adaptat pentru consumul de canabis, substanțe noi psihoactive, alcool sau tutun (în funcție de rezultatele evaluării inițiale a participanților). Consumul de heroină este o condiție de neincludere în Cursul FRED întrucât nu este potrivit pentru tinerii care sunt deja dependenți. Acești tineri sunt referiți către alte servicii.

Proiectul Fred Goes Net a fost derulat și evaluat cu succes în Germania, între anii 2000-2004. În perioada 2007-2010, în cadrul unui proiect cu finanțare europeană, a fost pilotat de nouă țări partenere: Austria, Belgia, Germania, Irlanda, Islanda, Letonia, Polonia, Slovenia și România, fiind introdus în baza de date cu exemple de bună practică din domeniul reducerii cererii de droguri din Uniunea Europeană – EMCDDA-EDDRA”.

Distribuie acest articol!