Ministrul educaţiei naţionale, Liviu Marian Pop, a avut joi, 26 octombrie, o primă întâlnire cu reprezentanţii Alianţei pentru Educaţie de Calitate (ApEC), în cadrul căreia au fost abordate aspecte generale referitoare la armonizarea şi simplificarea cadrului normativ din domeniu, cu punct de pornire Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 şi legislaţia secundară (hotărâri de guvern, metodologii, norme metodologice etc.). În acelaşi timp, au fost discutate subiecte punctuale privind organizarea şi funcţionarea unităţilor de învăţământ, segment care necesită intervenţii coerente şi hotărâte pentru a genera un act educaţional de calitate.
Este pentru prima dată în ultimii ani când la aceeaşi masă, alături de Ministerul Educaţiei, stau elevii, studenţii, părinţii şi profesorii pentru a găsi soluţii la problemele de fond ale sistemului de educaţie. A fost o primă discuţie cu caracter exploratoriu, însă am convenit să ne întâlnim lunar în această formulă, pe de o parte pentru a corecta, repara sau dezvolta lucrurile bune din sistemul de învăţământ, pe de altă parte pentru a vedea cât am reuşit să îndeplinim din ceea ce ne-am asumat“, a declarat ministrul Liviu Marian Pop.
Aş vrea să transmit un mesaj foarte clar: Alianţa pentru Calitate în Educaţie şi Ministerul Educaţiei au o abordare comună faţă de tot ceea ce înseamnă politică educaţională. Astăzi am expus problemele cu care ne confruntăm în sistem, acestea urmează să fie prioritizate întrucât sunt chestiuni care pot fi rezolvate pe termen scurt şi chestiuni care presupun o etapizare pe termen mediu şi lung“, a susţinut Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret“.
La rândul său, Simion Hancescu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), a subliniat necesitatea existenţei unei legi coerent structurate, care să nu mai facă obiectul unor modificări atât de dese. „În opinia noastră, o lege a educaţiei trebuie construită astfel încât să fie valabilă măcar pentru un ciclu complet de învăţământ. Altfel, sistemul va fi în continuare bulversat, nepredictibil şi neperformantDe asemenea, cred că şi finanţarea învăţământului trebuie clarificată pentru că actualmente există o contradicţie între textul legii şi ceea ce se întâmplă de fapt“.
Alexandru Manda, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, a apreciat iniţiativa de a reuni toţi actorii din sistem şi a calificat discuţia drept productivă: „O problemă pe care am pus-o pe tapet este finanţarea educaţiei în România, în anul 2018. Am solicitat ca, începând de anul viitor, să avem prin hotărâre de guvern, clar stabilit, un cost standard/elev care să reflecte în mod real nevoile financiare ale elevilor din România, dar şi coeficienţi de diferenţiere, astfel încât să evităm costurile suplimentare pe care elevii şi părinţii trebuie să le suporte“.
Ca părinţi, ne interesează predictibilitatea şi continuitatea legii, dar şi asumarea acestor modificări de întreg spectrul politic. Avem nevoie de siguranţă în şcoli, pentru noi acest lucru este foarte important şi considerăm că nu este normal ca aceasta să fie asigurată din contribuţia părinţilor“, a afirmat Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar.
Ne putem declara mulţumiţi după întâlnirea de astăzi. S-au adunat foarte multe subiecte, însă pentru noi cele mai stringente sunt modificările preconizate pentru Statutul elevului. De asemenea, vrem să vedem în ce va consta modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a şcolilor. Noi am propus interzicerea noţiunii de «elev de serviciu», deoarece este anormal ca elevii să nu frecventeze orele pentru că trebuie să fie de pază“, a declarat Petru Apostoiu, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor.
Am abordat discuţia privind învăţământul superior pe trei paliere: legislativ, financiar şi calitate. I-am semnalat domnului ministru elemente care ar fi trebuit să fie deja funcţionale (de exemplu, regulamentul de acordare a sporurilor pentru condiţii vătămătoare sau salarizarea personalului auxiliar), însă acestea sunt chestiuni care trebuie reglementate alături de alte două ministere. Pe de altă parte, cred că a sosit momentul ca universităţile să pregătească studenţii pentru ceea ce se caută pe piaţa muncii. Trebuie anticipată nevoia de specialişti şi apoi asigurarea unei pregătiri de calitate care să permită angajarea acestor studenţi“, a punctat Anton Hadăr, preşedintele Federaţiei Naţionale Sindicale „Alma Mater“.
Cornelia Radu, reprezentant al Uniunii Naţionale a Studenţilor din România, a salutat demersul şi considerat că este important ca acesta să fie axat pe transparenţă: „Ca reprezentant al studenţilor, îmi doresc să existe transparenţă între ceea ce se discută în spatele cortinei şi ceea ce este pe scenă. Pentru a reuşi să realizăm ce ne-am propus, trebuie să pornim de la bază. Dacă vom porni din vârf, nu vom construi niciodată nimic durabil“.
„Le mulţumesc tuturor celor prezenţi la discuţia de astăzi, una extrem de rodnică. Împreună vom stabili calendarul reuniunilor următoare. Cred că prin acest pas, am dat un nou semnal de determinare în rezolvarea problemelor din învăţământ“, a conchis ministrul educaţiei, Liviu Marian Pop.
 Biroul de Comunicare al MEN
 
 

Distribuie acest articol!