Părinții constituie cea mai mare sursă de încredere dintre persoanele apropiate, conform celui mai nou studiu de piață al companiei de cercetare Reveal Marketing Research, studiu care, după cum îl caracterizează realizatorii, „și-a propus să descopere în cum se raportează românii la relațiile cu apropiații, care este rolul acestora în modelarea diferitelor aspecte ale vieții și dezvoltării unui individ și felul în care relațiile interpersonale influențează comportamentele și modelele de consum din viața de zi cu zi”.
Încrederea în primul rând în părinți este indicată în proporție de 74% de către respondenții sondajului; urmează, indicați ca sursa cea mai mare de încredere, partenerul de viață (73%), copiii (63%), prietenii apropiați (58%), nașii (46%); cel mai puțin, ca sursă principal de încredere, sunt indicați colegii de serviciu (35%), cunoștințele (30%), vecinii (28%).
Tinerii de 18-24 de ani (generația Z) rezultă că pun pe primul plan în relațiile cu apropiații inspirația (declarată în proporție de 30%, peste ponderea la nivelul eșantionului, 21%) și presiunea (15% vs. 9%, total eșantion).
Tinerii își petrec timpul mai ales în compania apropiaților
În privința timpului liber, sondajul arată că este petrecut de obicei în compania apropiaților (62%), în special de către tinerii de 25-34 de ani (70%). La nivelul eșantionului, 26% dintre respondenți declară că petrec timpul liber în egală măsură și singuri, și în compania celorlalți, iar 12%, mai degrabă singuri.
Dintre activitățile de petrecere a timpului, sunt declarate mai ales plimbările în parc (66%), preferate în special de femei (72% vs. 61%,bărbați), cumpăraturile (63%), mersul în vizită (55%) și ieșitul în oraș la terase, restaurante, cafenele etc. (40%); în mai mică măsură, sunt menționate mersul la cinema (26%), activitățile sportive/mersul la sală (23%).
Principala categorie de produse consumate în oraș este băuturile: răcoritoare sau non-alcoolice preferate în proporție de 58%, cafea 55%, băuturi alcoolice 45%. Ca mâncare, preferată dominant este pizza (61%), urmată de mâncarea gătită tradițională sau internațională (41%), fast food (39%) și desert (39%).
Motivațiile principale pentru consum alimentar sunt declarate impuls/poftă (28%), obișnuință/gusturi preferate (27%), dorință de a experimenta/de a încerca ceva nou (25%); femeile comandă mai degrabă din impuls/poftă (34% vs. 22% bărbații), persoanele mature peste 55 de ani preferă gusturile preferate/cu care sunt obișnuite (32% vs. 27% total eșantion), iar persoanele cu veniturile cele mai mari (peste 4500 de lei) sunt cele mai deschise în a încerca gusturi noi (35% vs. 25%).
Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research: „Rezultatele studiului relevă în primul rând o puternică componentă emoțională asociată ieșitului în diferite locații horeca, consumul de diferite mâncăruri sau băuturi realizându-se de obicei într-un cadru social, împreună cu alte persoane. Fie că vorbim despre răsfățul simțurilor, plăcerea gusturilor preferate sau despre satisfacerea unor nevoi mai degrabă funcționale, cum ar fi potolirea foamei sau setei într-un anumit moment al zilei, ieșirile în oraș sunt în principal despre confortul și bunăstarea momentelor petrecute cu ceilalți și o ocazie perfectă de conectare cu aceștia.”
Treburile casnice, activitate dominate de timp liber acasă
Dintre activitățile de petrecere a timpului liber acasă, cel mai mult sunt indicate treburile casnice (65%), vizionarea de filme/seriale (62%), petrecerea timpului pe site-urile de socializare (60%).
Mersul în vizită este o activitate declarată ca preferată în timpul liber în mare măsură (55%). În vizită, în funcție de vârstă, sunt prefrate dominant activități precum jocuri de societate sau jocuri video (preponderant, declarate astfel de către tinerii de 18-24 ani, 35% vs. 24%, total eșantion), în timp ce tinerii între 25 și 34 ani preferă să asculte muzică (51% vs. 39%, total eșantion) sau să comande mâncare online (31% vs. 25%, total eșantion).
Pandemia a schimbat obiceiurile și rutina tinerilor de 18-34 ani
În proporție de 57%, subiecții sondajului declară că au revenit în totalitate la obiceiurile și activitățile lor dinainte de pandemie. 33% dintre cei chestionați declară că observă schimbări ale obiceiurilor și rutinei lor, în special tinerii între 18-34 ani (42%), în timp ce pentru 7%, pandemia a schimbat în mare măsură obiceiurile de consum.
Față de perioada dinaintea pandemiei, subiecții sondajului declară că în prezent petrec mai mult timp acasă (26%), cumpără mai puține haine (20%), gătesc mai des acasă (18%) și sunt mai preocupați de sănătate – sport, mișcare, dietă mai sănătoasă (13%). Alte schimbări menționate sunt frecvență mai mare a comenzilor online (11%), vizite mai dese la apropiați (11%), stabilirea unor relații mai strânse cu cei dragi (11%), diversitatea activităților de recreere pentru a recupera timpul din pandemie (10%) și incidența crescută a apelurilor video (10%).
Studiul a fost realizat online de compania de cercetare de piață full-service Reveal Marketing Research în perioada 24-28 iulie 2023, pe un eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1002 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1 % la un nivel de încredere de 95%. Studiul a inclus și o abordare exploratorie calitativă prin intermediul a 6 interviuri în profunzime, ce presupun o analiză amănunțită a motivațiilor, comportamentelor și obiceiurilor consumatorilor.