Informația liberă și ideea spusă cu voce tare în circuitul autonomiei universitare

7

FLORIN ANTONESCU

Adoptarea de către Parlament a unei legi de modificare a Legii nr. 1/2011 a educației naționale în sensul interzicerii în „unitățile, în instituțiile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale” a activităților „în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași” generează reacții în diverse zone organizaționale la nivelul societății. Dominante și demne de interes pe măsura autorității intelectuale pe a căror bază sunt formulate, se dovedesc exprimările din mediul universitar.

Universitatea din București  

Universitatea din București dezavuează orice inițiativă de subminare a autonomiei universitare și solicită tuturor actorilor responsabili din viața socială și politică a țării să apere acest drept câștigat acum mai bine de 30 de ani în România.

Considerăm că autonomia universitară reprezintă unul dintre bunurile culturale ale democrației, un garant al libertății de gândire, de cunoaștere și de exprimare a propriilor opinii, de care trebuie să se bucure toți membrii comunității universitare și, în mod implicit, societatea.

Ca spațiu de educație, formare și cercetare, universitatea are misiunea nobilă de a căuta adevărul prin confruntare de idei, prin cercetare științifică riguroasă. Adevărul este rezultatul cercetărilor științifice desfășurate în deplina libertate a exprimării, nu al ideologiilor sau pozițiilor extreme, oricare ar fi acestea. Adevărul se formulează din consensul științific al specialiștilor și nu poate fi  statuat printr-un text de lege.  

Amendamentul de modificare a Legii Educației Naționale, aprobat ieri în Parlamentul României, contravine unor drepturi fundamentale garantate de  Constituția României și de convențiile internaționale la care România este parte: libertatea de gândire și de conștiință, libertatea opiniilor și autonomia universitară. Textul de lege nu are fundamentare științifică și reprezintă un exemplu flagrant de interferență în educația și în exprimarea libere.

Noi, Universitatea din București, suntem o universitate comprehensivă, cu o comunitate bogată prin diversitatea membrilor săi. Principiile autonomiei universitare și al libertății academice, al respectării libertății de gândire și de conștiință, independenței față de ideologii, religii și doctrine politice, asumate prin Carta Universității, fundamentează cultura instituției noastre și nu vom abdica de la ele. Avem, totodată, misiunea de a le promova și în afara zidurilor universității. Credem că tărie că respectarea și cultivarea acestor libertăți fundamentale, promovarea adevărului științific, a libertății și a dreptății sociale se află, în mod negreșit, la fundația unei societăți libere.

Carta Universității din București, Articolul 3:

„Universitatea este organizată și funcționează în baza următoarelor principii: (…) (l) principiul respectării drepturilor şi libertăţilor membrilor comunităţii academice; (m) principiul independenţei faţă de ideologii, religii, doctrine şi partide politice”.

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca

Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca se pronunță împotriva oricărui tip de intruziune politică sau ideologică asupra științei/mediului academic. „Am constatat cu stupefacție că într-un act legislativ adoptat de Parlamentul României – prin votul acordat azi în Senatul României pentru modificarea Legii Educației Naționale – se interzic în instituțiile de învățământ, deci și în universități, <<activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași>>. UBB este una din cele mai importante comunități academice din România, cu aproape 50.000 de membri, unindu-ne valori comune și respectându-ne diferențele, acolo unde apar. Dincolo de varietatea opțiunilor ideologice, din punctul nostru de vedere problema majoră în acest caz este că, prin formulările vagi ale legii, pe lângă punerea sub semnul întrebării a unor programe/cursuri/cercetări/specializări universitare deja existente, o teorie academică poate deveni interzisă prin lege! Dar o teorie academică se testează academic și supraviețuiește sau dispare în urma acestor teste derulate în condiții etice, nu altfel! Suntem încrezători că, în ceea ce privește varianta actuală a textului de lege, vorbim despre o scăpare care va fi corectată”, precizează conducerea UBB.
Reprezentanții UBB consideră un astfel de demers riscant pentru știință/mediul academic și cere forurilor competente să prevină crearea unui precedent nedorit pentru mediul academic și activitatea științifică.

Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București

Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) consideră că este regretabil faptul că subiecte importante, cu consecințe deosebite pentru societatea românească, se legiferează într-o manieră superficială, fără înțelegerea conceptelor și fără consultarea partenerilor sociali relevanți, în speță comunitatea științifică academică. Mai mult, activitatea mediului universitar a fost bruiată de ingerințe politice, încă o dată, actorii politici încălcând autonomia universitară.Având în vedere discuțiile generate de acest subiect, prezente în spațiul public, SNSPA își propune să clarifice situația, oferind publicului larg câteva explicații importante, după cum urmează:

Iniţiativa legislativă a celor doi parlamentari PMP a avut ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, prin care s-a propus ca în toate instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale, inclusiv în unităţile care oferă educaţie extraşcolară, să fie interzis prozelitismul pe baza criteriului de sex şi a criteriului de gen.

Fără a clarifica însă ce presupune exact fenomenul de „prozelitism pe baza criteriului de sex, cât și a celui de gen”, observație regăsită și în punctul de vedere al Guvernului României, care nu a susținut adoptarea acestei inițiative legislative, plenul Senatului a votat marți, 16 iunie 2020, în calitate de for decizional, cu 81 de voturi DA, 22 de voturi NU și 27 de abțineri.

Pe motivul existenței unui pericol real în sistemul de învățământ, fără a face vreo dovadă în acest sens, textul amendamentelor adoptate arată că cei care le-au propus nu înțeleg de fapt conceptele fundamentale pe care le folosesc. Acestea sunt, de altfel, uzuale în orice limbă: sex (bărbătesc sau femeiesc), pentru datul biologic și gen (masculin, feminin), pentru înțelesurile culturale și sociale ale diferențelor biologice.  Pentru științele sociale însă, aplicarea acestui amendament înseamnă interzicerea unor concepte teoretice esențiale, utilizate în cercetare de către comunitatea științifică internațională.

Studiile de gen au dus la schimbări de optică în sociologie, filosofie, psihanaliză, medicină, istorie, economie. Evoluția studiilor de gen s-a materializat, în timp, în dezvoltarea cercetării în domeniu, a programelor de studii, dar a influențat și interacțiunile umane, oportunitățile de realizare profesională, opțiunile și deciziile personale, discriminarea în diferite domenii. Studiile de gen sunt esențiale pentru elaborarea politicilor sociale care să faciliteze echilibrul în familie, în carieră, care să ofere strategii pentru a combate violența casnică, hărțuirea sexuală și soluții pentru munca domestică.

Amendamentul introdus la Legea educației naționale reprezintă o încălcare flagrantă a autonomiei universitare. Parlamentul României nu are niciun fel de atribuții să stabilească curricula în universități, nici pe cea din învățământul preuniversitar. În calitate de universitate care a inițiat și dezvoltat cercetări și studii referitoare la politici de gen în ultimii 22 de ani (din 1998), SNSPA a contribuit semnificativ la cunoașterea și analizarea discriminării și proiectarea politicilor publice pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, dar și pentru minoritățile etnice, religioase și sexuale. Astfel de arii de studiu există în marile universități din România, din UE și din lume. Acest amendament desființează practic orice învățare, studiu și cercetare în privința discriminării de gen, orice proiect întemeiat științific care poate contribui la egalitatea de tratament și de șanse între femei și bărbați. Îl considerăm inacceptabil științific și profund antidemocratic.

Textul adoptat contrazice principiul constituțional al egalității de șanse (art. 16) și pe cel al libertății de exprimare (art. 30/1),  Legea pentru prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare (137/2000),  Legea egalității de șanse între femei și bărbați 202/2002. În plus, vine în contradicție cu o multitudine de acorduri internaționale la care România este parte semnatară, precum CEDAW (Convenția pentru Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare împotriva Femeilor a ONU, 1979) și cu legislația Uniunii Europene. Dacă s-ar aplica aceste amendamente, ni s-ar interzice să vorbim în instituțiile de învățământ despre Institutul European al Egalității de Gen, una dintre agențiile majore ale UE, la fel, despre cercetările și politicile europene în privința egalității de gen.

Cadre didactice, studenți și absolvenți din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) se asociază tuturor colegilor din alte universități și centre universitare, care și-au exprimat deja poziția referitoare la adoptarea acestei inițiative legislative a Parlamentului României. SNSPA încurajează abordarea critică, parteneriatul intelectual şi cooperarea, și asigură libertatea cercetării în ceea ce priveşte stabilirea temelor, alegerea metodelor, procedeelor şi valorificarea rezultatelor, conform legii.  Nimeni nu are dreptul să manipuleze, îndoctrineze şi să educe dogmatic în interiorul spaţiului universitar (laic) şi, prin aceasta, să încalce dreptul studenţilor, cadrelor didactice sau cercetătorilor la obiectivitate în cunoaştere şi la formare ştiinţifică adecvată domeniului de studii.

Universitatea de Vest din Timișoara

În urmă cu aproximativ 30 de ani, eroii revoluției și-au sacrificat libertatea, unii chiar viața sau sănătatea, pentru ca libertatea de exprimare și de gândire să nu ne fie îngrădite. Modificarea recentă a Legii educației naționale, prin interzicerea activităților care răspândesc teoria identității de gen, contravine principiilor de funcționare ale unui stat democratic, cât și principiilor de funcționare ale mediului academic. Astfel, interzicerea prin lege a unor teorii sau discipline științifice afectează grav principiile de funcționare ale Universității de Vest din Timișoara. Prin amendamentul adoptat în Parlament se încalcă o serie de principii fundamentale, precum principiul autonomiei universitare, principiul libertății academice, principiul libertății de gândire și al independenței față de ideologii, dogme religioase și doctrine politice, principiul incluziunii sociale și al egalității de șanse.

Una dintre sarcinile fundamentale ale oricărei universități este aceea de a asigura generațiilor viitoare o educație bazată pe respectul valorilor fundamentale ale umanității, pe promovarea științei și a incluziunii sociale. De aceea, Universitatea de Vest din Timișoara va susține în continuare manifestarea liberă a diversității de opinii științifice și va lua poziții publice critice la adresa oricărei tentative de cenzurare. Știința și societatea pot progresa numai în urma unor dezbateri academice libere. Interzicerea prin lege a unor teorii sau a unor discipline științifice reprezintă nu numai un demers periculos, ci și un demers lipsit de sens, atâta vreme cât adevărul în știință nu poate fi stabilit de autorități publice.

Universitatea de Vest din Timișoara va continua să promoveze principiile democratice enunțate în Carta UVT cu privire la egalitatea de șanse, oferind oportunități egale tuturor membrilor societății, și se va opune public discriminării sau hărțuirii oricărei persoane. De asemenea, Universitatea de Vest va întreprinde toate demersurile necesare pentru a sprijini libertatea academică și autonomia curriculară a membrilor săi, inclusiv cea referitoare la studiile de gen.
Ne exprimăm încrederea că aspectele semnalate vor fi corectate, fiind probabil o scăpare de moment a forului legiuitor.

#UVT – Rector
Prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea