Calitatea și curățenia sunt două cuvinte cu semnificație încurajatoare auzite la acest început de an universitar. Le-a adus în discuție ministrul delegat pentru Învățământ Superior, Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică Mihnea Costoiu și le-a asociat o argumentare statistică: totalul programelor de studii este cu 320 mai mic față de anul trecut, ceea ce înseamnă o reducere cu 12% din oferta educațională a universităților. Ministrul a numit aceasta „curățenie” și a precizat că „este cea mai mare curățenie de după 1989”, care va continua chiar în actualul an universitar, obiectivul fiind asigurarea unor programe de calitate pentru studenți.

Calitatea nu se obține automat prin diminuarea imposturii, însă pe această cale ei i se poate face loc în mod considerabil. Premisele, din câte o arată acest început de an universitar, au ajuns să fie căutate, în sfârșit, ceva mai adânc. S-a vorbit de data aceasta mai mult și mai cursiv decât altădată despre continuitatea dintre învățământul liceal și cel superior. Supărarea (motivată) a universitarilor sintetizată în vorbe de felul „pierdem un semestru ca să-i învățăm ce n-au învățat în liceu” s-a văzut, dacă nu înlocuită (n-avea cum, pentru că starea persistă), în orice caz dublată de aprecierea față de realizările unor licee care au trimis absolvenți foarte buni spre învățământul superior. Ne obișnuisem cu elogierea liceelor cu performanțe olimpice (asumarea unor merite de fapt personale ține de firea noastră). De data asta, am avut la acest început de an universitar licee lăudate, aplaudate la propriu în spațiul academic pentru felul în care i-au pregătit pe cei mai buni dintre absolvenții lor, aspiranți la studenție și, mai departe, la carieră. Este un semn de continuitate în calitate. S-a făcut caz tot mai mult, și este normal să se facă în continuare, pentru că reprezintă o realitate gravă, de cei care ajung în facultate și nu știu să scrie, ba unii sunt și asociali. Normal este, tot sub imperativul calității cultivate, să se insiste, categorial și individual, și asupra celor buni și foarte buni de când se știu ei în postura de oameni care învață carte. Neavenită este opoziția (din aceeași categorie cu bugetari-privați, părinți-cadre didactice, salariați-pensionari, medici-pacienți etc.) speculativ formulată și receptată în același context de început al anului universitar, dar care cică s-ar putea să se manifeste „la anul, la bacalaureat”, când „profesorii de liceu” (chiar toți?) s-ar putea să le arate „domnilor profesori universitari făcuți peste noapte că nu știu carte”. Bine este să se insiste nu doar asupra deschiderii universităților către cei fără bacalaureat (ceea ce e fals), ci și asupra celor foarte buni și în școala de nivel preuniversitar, și la bacalaureat, și la admiterea în universitate.
Florin ANTONESCU





