Interviu cu prof. Sorin Ion, inspectorul general al ISJ Dâmbovița


Stimate domnule inspector general, cel mai important proiect de formare a profesorilor, CRED, a fost demarat. Cum îl priviți dvs.? Ar putea fi CRED un pilon real al reformei educației românești? Ce șanse de reușită îi acordați? Inițiative similare au mai existat în decursul ultimilor douăzeci de ani… 
Cu siguranță că formarea a 55.000 de profesori nu poate să nu „lase urme“ în sistemul de educație. Cred că investiția în resursa umană este chiar mai importantă decât cea în infrastructura educațională.  Astfel de proiecte sunt necesare periodic, pentru că este o provocare pentru școală să țină pasul cu schimbările din afara ei. Sunt, deci, optimist cu privire la atingerea scopurilor acestui proiect.
Curtea Constituțională a României a dat verdictul de neconstituționalitate hotărârii de guvern privind înființarea Editurii Didactice și Pedagogice ca societate pe acțiuni și, deci, tipărirea de către aceasta, în regim de monopol, a manualelor școlare. Există posibilitatea ca, din nou, anul școlar să înceapă fără manuale pe bănci?   
Dacă e lege, nu avem ce comenta. Probabil că demersul nu a fost suficient de bine pregătit din punct de vedere juridic. În ceea ce privește prezența manualelor pe bănci, marea majoritate a elevilor sigur le vor avea, la acest moment am primit deja stocurile pentru completarea anuală a tirajelor existente. Singura problemă ar putea apărea la clasa a VI-a, unde se intră pe programele noi. Teoretic, există timp până la începutul anului școlar viitor. Practic, vom vedea…
Ce se întâmplă la nivelul județului Dâmbovița cu învățământul dual-profesional? Există interes pentru această formă de învățământ de care piața muncii are atât de mare nevoie?
Încă de anul trecut, de la introducerea învățământului dual, funcționează două clase la Liceul Nicolae Ciorănescu, Târgoviște, în colaborare cu „Arctic“ S.A. Continuăm și anul școlar viitor, suplimentând cu încă o clasă la Liceul Tehnologic Iordache Golescu, Găești. Ca orice început, primii pași sunt mai timizi, dar am convingerea că în anii viitori creșterea ponderii acestui tip de învățământ va fi constantă, pe măsură ce operatorii economici vor înțelege că merită investit pe termen lung în pregătirea propriei resurse umane.
Cum se descurcă ISJ Dâmbovița cu plata salariilor angajaților din sistem? E greu, e ușor?
Sunt două probleme distincte aici: capacitatea instituției de a gestiona o activitate care de la 1 ianuarie a crescut foarte mult ca volum de muncă și încadrarea în bugetul de salarii la nivelul județului. În ceea ce privește prima problemă, este evident că avem nevoie de personal suplimentar la compartimentele contabilitate, normare-salarizare și audit finan­ciar. Avem chiar promisiuni ale ministe­rului în acest sens, dar soluțiile încă le așteptăm. Cu încadrarea în buget e ceva mai complicat, întrucât depindem foarte mult de particularitățile județului. Școlile cu număr mic de elevi pe clasă, numărul mare de profesori cu vechime și cu gradul I, creșterile salariale sunt tot atâția factori de presiune pe bugetul de cheltuieli salariale.
Printre problemele cu care se confruntă educația românească se numără și costul standard pe elev, insuficient în multe locuri din țară și reclamat de nenumărate ori în ultimii ani. Ce se întâmplă la nivelul județului Dâmbovița?
În principiu, aplicarea costului standard este o metodă bună de control al cheltuirii banului public. Însă este evident că sunt necesare măsuri de adaptare a valorii acestuia la particularitățile școlilor. Nu putem aborda finanțarea strict matematic, de exemplu, la o școală cu 26 de elevi și cu personalitate juridică. Vorbesc din exemple concrete, din județul nostru. Legea permite funcționarea acesteia, fiind unica la nivelul unei comune. Acolo, bugetul de salarii se termină după câteva luni, iar cel pentru cheltuieli materiale de asemenea. Dacă aplicăm strict costul standard, este clar că nu ajunge. Și cu siguranță că astfel de exemple sunt în toată țara.
Se apropie perioada de foc a examenelor naționale. Ce sperați de la acestea, domnule inspector general? Cu ce rezultate s-au încheiat simulările din această iarnă-primăvară?
În ultimii ani, procentele de promovare la examene naționale  au crescut încet, dar sigur. Anul acesta prefer să fiu moderat în așteptări. Măcar să fiu surprins plăcut. Nu putem să nu luăm în considerare că a fost totuși un an școlar destul de fragmentat. Posibil ca acest lucru să se reflecte și în rezultatele elevilor.
 
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU              
 
 
 

Distribuie acest articol!