În statele cu venituri mari, sprijinul financiar pentru copii nu a fost pe măsura efectelor pandemiei

În statelE cu venituri mari, „Sprijinul financiar alocat copiilor și familiilor nu a fost pe măsura efectelor negative provocate de pandemie și nici pe măsura duratei consecințelor crizei asupra celor mai tineri cetățeni ai acestor țări”, afirmă Gunilla Olsson, director al Biroului pentru Cercetare UNICEF-Innocenti și accentuează: „Deschiderea restaurantelor, barurilor și sălilor de întreținere fizică a avut prioritate în detrimentul deschiderii școlilor și grădinițelor, precum și sprijinul financiar pentru firme în locul susținerii familiilor cu copii. Pe măsură ce al doilea val al pandemiei de Covid-19 se întețește, este nevoie de stabilirea unui echilibru mai bun”.

Aprecierile sunt formulate în contextul elaborării raportului Susținerea familiilor și copiilor dincolo de COVID-19: Protecția socială în statele cu venituri mari, de către Biroul pentru Cercetare al UNICEF-Innocenti. Raportul „arată felul în care impactul social și economic al pandemiei i-a afectat pe copii, care au fost măsurile inițiale ale guvernelor pentru a gestiona criza și cum pot fi optimizate viitoarele politici pentru a-i susține mai mult pe copii”.

Ajutor pentru familii și copii abia pentru trei luni

Raportul arată că din februarie până la sfârșitul lui iulie 2020, în statele cu venituri mari s-au alocat 14,9 trilioane de dolari pentru punerea în aplicare a măsurilor împotriva Covid-19. Din această sumă, aproximativ 80% au fost stimulente financiare acordate sau direcționate către companii. Doar 2% din sprijinul acordat de guverne cu scopul de a ușura povara financiară în statele OCDE și UE a fost destinat susținerii copiilor și familiilor cu copii.

Potrivit raportului, o treime din statele OCDE și UE „nu au implementat niciun set de politici specifice sprijinirii copiilor în măsurile luate împotriva primului val al pandemiei. Majoritatea statelor care au investit în intervențiile dedicate protecției sociale a copiilor și familiilor, inclusiv în îngrijirea și alimentația copiilor și în alocațiile familiale, au acordat aceste stimulente pentru o medie de trei luni. Sprijinul de scurtă durată este absolut insuficient pentru durata estimată a acestei crize și pentru a aborda sărăcia în rândul copiilor pe termen lung”.

Estimările sunt că „sărăcia în rândul copiilor va rămâne peste nivelurile de dinaintea pandemiei de Covid pentru o perioadă de cel puțin cinci ani în statele cu venituri mari”.

Îndrumări de ajutorare a copiilor și familiilor

Raportul oferă îndrumări pentru echilibrarea alocărilor către companii și către familii în condițiile celui de-al doilea val al pandemiei:

  • Reechilibrarea stimulentelor fiscale actuale pentru a permite creșterea cheltuielilor dedicate protecției sociale, conform dovezilor privind tipul de protecție de care au nevoie copiii pe durata crizelor. Costurile publice și private generate de deteriorarea actuală a condițiilor de trai în rândul copiilor vor fi de lungă durată și ridicate, pe măsură ce o cerere mai mare de intervenții sociale sporite va urma în perioada următoare.
  • Mai precis, relaxarea criteriilor de eligibilitate pentru politicile familiale existente, inclusiv condițiile de lucru, contribuțiile sociale și cele privind locuința, pentru a le permite tuturor familiilor vulnerabile cu copii, de exemplu, gospodăriilor fără locuri de muncă, celor în pragul sărăciei și celor deveniți recent migranți, să acceseze beneficii în această perioadă.
  • Diversificarea măsurilor de protecție socială pentru a acoperi nevoile copiilor și familiilor acestora pe durata pandemiei de Covid-19, inclusiv sprijin pentru venituri, alimentația la școală și/sau servicii alternative, îngrijirea copiilor, servicii de sănătate și derogări de la plata utilităților, a chiriei și/sau a ipotecilor.
  • Pe măsură ce țările se pregătesc pentru un viitor post-Covid-19, trebuie să se asigure că măsurile de refacere au la bază politici familiale incluzive elaborate țintit, pentru a proteja copiii împotriva sărăciei și pentru a crește bunăstarea copiilor.
  • Sprijinul continuu acordat firmelor poate include condiții, pentru a promova investirea fondurilor publice în mod echitabil și favorabil familiilor, de exemplu, pentru reglementarea condițiilor de concediu și de lucru pentru părinți, opțiuni care până acum au fost utilizate prea puțin în pachetele de stimulente fiscale.
  • Protejarea beneficiilor și serviciilor actuale dedicate copilului și familiei împotriva măsurilor de austeritate, care, sunt cunoscute ca vectori care sporesc violența, conduc la pierderea locuințelor, la deteriorarea sănătății și la instituționalizarea copiilor.
  • În cele din urmă, consolidarea pe termen lung a sistemelor de protecție socială și a politicilor favorabile copilului și familiei care previn sărăcia, pentru a maximiza progresele către realizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă și sporirea rezilienței pentru șocurile viitoare.

Distribuie acest articol!