Prof. Liana BEIU

Pe 13 februarie 2020, la sala ”Mircea Eliade” a Bibliotecii Naționale a României, a avut loc un eveniment de anvergură. Este vorba despre Conferința municipală pe tema ”Importanța lecturii pentru dezvoltarea inteligenței emoționale și relaționale a elevilor”, desfășurată sub auspiciile Casei Corpului Didactic, București.

În cuvântul de deschidere a Conferinței au vorbit atât gazda, d-na Carmen Mihaiu, Director General al BNR, cât și d-nul Daniel Mălăelea, Directorul Casei Corpului Didactic, București. Cei peste 150 de invitați – bibliotecari școlari, profesori documentariști, inspectori și profesori de limba română, profesori metodiști ai CCD, învățători, psihologi, dar și elevi ai Colegiului Tehnic ”Media”- au fost primiți și îndrumați de către doamnele Marilena Huiu și Laura Rudeanu de la CCD București, precum și de către d-na Adriana Borună, șeful Serviciului Dezvoltare Instituțională, de la BNAR.

Au avut loc dezbateri pe tema anunțată, la care au luat cuvântul, pe rând, d-na Mihaela Cîrstea inspector școlar de limba română, din partea ISMB, care a făcut referiri despre importanța lecturii la elevii de liceu. A urmat, apoi, discursul d-nei profesor metodist Gabriela Bărbulescu, de la CCD, care a punctat mai multe tipuri de citire: cititul ca obligație, cititul ca pedeapsă, cititul ca timp petrecut împreună, încheind cu ”Ce e de făcut?” pentru ca elevul să citească. Tot d-na G. Bărbulescu a vorbit despre un parteneriat real, în care ”orice profesor diriginte trebuie să îi ducă pe copii în bibliotecă și acest lucru trebuie să se întâmple în program”.

D-na Laura Rudeanu, de la CCD, a venit cu propuneri către bibliotecari, făcute de profesorii de limba română, prin intermediul unor liste actualizate, care să fie decontate pentru bibliotecă. De asemenea, d-na L. Rudeanu amintește de necesitatea creării unui fond de carte nou, dar și a sălilor de lectură în școli, acolo unde nu există.

În vederea promovării lecturii au fost date exemple de bună practică, precum și proiecte în acest sens, realizate cu multă dăruire, în cadrul Școlii Gimnaziale ”Sf. Constantin și Elena” din Sector 6 al Capitalei, de către doamna bibliotecar Ioana Gramaticu. Aceasta a subliniat că ”fiecare copil să se simtă binevenit în biblioteca școlii” și că ”toți copiii trebuie să se regăsească în povești”. Invitații la conferință au urmărit, apoi, proiectarea mai multor activități de lectură, făcute de către doamna bibliotecar Ioana Gramaticu – atât în biblioteca școlii, în clase, cât și în afara școlii – prin implicarea elevilor în expozițiile de carte, la Ziua Internațională a Cititului cu Voce Tare, prin citirea în lanț, de unde se deschide manualul, prin implicarea părinților în activitatea școlii, prin proiecte cu asociații etc.

Dacă Ioana Gramaticu spune ”Citim ca să ne regăsim în povești… și scriem ca să ne spunem povestea”, Laura Rudeanu scoate în evidență colaborarea dintre profesor, bibliotecar și director, precum și adaptarea noastră la cititorii din epoca digitală.

Despre lectura la elevii de liceu, inteligența emoțională și autocunoaștere, dar și despre raportarea elevilor la sine, cititul în vacanță, vorbește Cristina Cîrcotă, profesor de limba română la Colegiul Tehnic ”Media”.

Exemple de bună practică au fost date de către învățător Georgeta Șerban de la Școala Gimnazială ”Tudor Arghezi”, din Sectorul 2, București, prin proiecte cu părinții, cum ar fi ”Profesor pentru o oră”, cu invitarea părinților pentru a face o oră, dar și prin ceainării lunare.

În încheierea Conferinței municipale, a luat cuvântul d-na Marilena Chiriță, din cadrul Bibliotecii Metropolitane, bibliotecă ce cuprinde 30 de filiale, în toate sectoarele din București. Aceasta a specificat că bibliotecile din școli pot face o solicitare, pentru un fond de carte nou, către Biblioteca Metropolitană.

Biblioteca Națională a României a oferit, în continuare, prin d-na bibliotecar Corina Cristea, de la Serviciul Comunicarea Colecțiilor, activități pentru copii și tineri, din cadrul programului ”Școala Altfel”.

După înmânarea diplomelor de participare invitaților prezenți, de către Marilena Huiu și Laura Rudeanu, a urmat turul ghidat al Bibliotecii Naționale, coordonat de către șefa Serviciului Dezvoltare Instituțională, Adriana Borună.

Participanții la tur au fost ghidați de către inimoasele bibliotecare Daniela Brîncoveanu și Roxana Dinu, care au făcut celor două grupuri prezentarea generală a bibliotecii, a zonelor expoziționale și a spațiilor de interes.

La mezanin, au fost conduse grupurile către zona de cataloage a Bibliotecii Naționale, zonă care cuprinde catalogul tradițional și catalogul online, ultimul putând fi accesat și de acasă. Tot în cadrul mezaninului, între parter și etajul I, există și un spațiu adresat copiilor cu vârste între 3 și 6 ani, numit ”Ludotecă”.

La etajul I, au fost vizitate sălile de lectură din cadrul Serviciului Comunicarea Colecțiilor – Sala ”Mihai Eminescu”, Sala de economie ”Virgil Madgearu”, Sala de drept ”Mircea Djuvara”, precum și Sala de copii și tineret, unde au fost prezentate colecția sălii și activitatea acesteia, de către d-na bibliotecar Roxana Dinu.

Tot o sală de lectură, de la etajul I, este și ”American Corner”, rezultatul unui parteneriat între Biblioteca Națională a României și Ambasada SUA la București, parteneriat coordonat de către d-na Carmen Mihaiu, în calitatea sa de director general al BNAR.

Conferința a întrunit toți factorii decizionali care au reușit, prin tot ce s-a vorbit, ascultat și vizionat, să accentueze importanța actului de lectură la elevi, în vederea dezvoltării inteligenței emoționale și relaționale a acestora.

Distribuie acest articol!