Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a spus marți că este nevoie de educaţie financiară şi aceasta trebuie să devină obligatorie și a adăugat că aceasta ar trebui condusă către zona consumatorului mediu informat.
„Este nevoie de educaţie financiară şi aceasta trebuie să devină obligatorie. Am avut o discuţie la nivelul săptămânii trecute invitat fiind la Guvernul României pentru a discuta cu un reprezentant al sistemului bancar. Da, este nevoie de educaţie financiară obligatorie şi trebuie să luăm în calcul că cei mici se familiarizează cu tot ceea ce înseamnă financiar de la momentul la care aleg să-şi cumpere sau nu ceva, de la momentul la care aleg să facă sau nu economii în puşculiţa proprie. Vă spune tatăl unui băieţel de 9 ani. Ştiu mult mai multe despre bani decât ne imaginăm noi. Şi da, au nevoie să înţeleagă de ce trebuie, nu cum să procedeze după ce au luat un credit, să răspundă întrebărilor mult mai simple: îmi trebuie sau nu un credit? La ce voi folosi sau nu banii pentru a mă împovăra cu o situaţie care iată este nevoită să răspundă unor exigenţe de schimb valutar, de dobânzi variabile şi toate lucrurile interesante pe care le-aţi spus aici. Abia după aceea să ne dăm seama cui ne adresăm. Şi spun acest cui, deoarece un consumator mediu informat nu are bagajul de cunoştinţe pe care probabil unii dintre noi, cu un alt bagaj de cunoştinţe decât al celui mediu informat, îl estimăm şi-l evaluăm”, a declarat, potrivit Agerpres, Horia Constantinescu, marți, la conferinţa cu tema „Educaţia financiară şi sistemul bancar”, organizată de BNR şi Bancherul.ro.
Preşedintele ANPC a mai spus că instituţiile financiare ar trebui să centralizeze informaţiile despre consumatorii lor din ultimii 10 ani, privitoare la nivelul de pregătire şcolară al acestora și în funcţie de acest aspect, ulterior să se realizeze o estimare a numărului de clienţi care au înţeles informaţiile transmise.
„Consider esenţial la acest moment să stabilim profilul consumatorului mediu informat. Nu numai profilul consumatorului mediu informat de servicii bancare, ci profilul consumatorului mediu informat la nivelul societăţii din România şi profit de lansarea invitaţiei de a naşte astfel de proiecte, invitaţie a Băncii Naţionale”, a conchis președintele ANPC, în cadrul conferinței „Educaţia financiară şi sistemul bancar”.