
Foto: EfdeN
În campusul Facultății de Inginerie a Instalațiilor a Universității Tehnice de Construcții din București, Bd. Pache Protopopescu, nr. 66, se află instalată una din primele stații sustenabile pentru încărcarea bicicletelor și trotinetelor electrice, lansate prin proiectul pilot „rCharge cu energie verde”, creat de EfdeN, organizație cu origini studențești, „unul dintre cele mai importante ONG-uri din România din zona sustenabilității în mediul construit, câștigând peste 40 de premii naționale și internaționale pentru proiectare și construirea a 3 dintre cele mai sustenabile case din lume cu care a concurat la cea mai importantă competiție mondială Solar Decathlon în 2014, la Versailles, 2018, în Dubai și în 2022 în Germania”, în parteneriat cu compania Engie Romania, cu acțiune în domeniul responsabilității sociale privind protecția mediului, educația și sănătatea. O altă stație, pentru publicul larg, este amplasată în Parcul Izvor, în zona stației de metrou București. Utilizarea stațiilor este gratuită.
Stațiile de încărcare își produc energia pe care o consumă și sunt realizate din materiale reutilizate; au fost instalate cu sprijinul Administrației Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB) și al Primăriei Municipiului București.
Potențial exemplu de sustenabilitate și eficiență urbană
După cum le caracterizează realizatorii lor, „stațiile rCharge cu energie verde sunt gândite pe principii de upcycle. Acestea sunt construite din containere modulare reciclate, materialele utilizate fiind prietenoase cu mediul, iar finisajul pereților interiori, din resturi de lemn sau lemn refolosit din paleți și placaj. Încărcarea trotinetelor și bicicletelor electrice se realizează cu energie electrică verde, produsă cu ajutorul panourilor fotovoltaice bifaciale instalate pe acoperișul stației. Energia electrică verde produsă este stocată în baterii auto reciclate și recondiționate special pentru acest proiect.
Capitala noastră are un potențial neexploatat pentru a deveni un exemplu de sustenabilitate și eficiență urbană, iar printr-un proces de cocreare intre mediul privat, administratia publica si societatea civila proiectul poate fi un exemplu de bune practici în domeniul sustenabilității.
Procesul de concepere a gravitat în jurul conceptelor de Last mile și 15-Minute City și a propus o soluție adaptată Bucurestiului în care putem apăsa pedala inovării cu încredere când vine vorba de spații de încărcare, transport alternativ și zone verzi.
Conceptul rCharge cu energie verde adresează provocările actuale ale orașelor: mobilitatea urbană, folosirea energiei regenerabile, gestionarea eficientă a deșeurilor, spații verzi, într-o viziune și experiență integrată pentru utilizator, prin: energie regenerabilă, produsă cu ajutorul panourilor fotovoltaice bifaciale, pentru încărcarea bicicletelor/trotinetelor electrice; economie circulară: folosirea materialelor reciclate în construcția stației, recuperarea apei pluviale și reutilizarea acesteia pentru irigarea plantelor din stație, colectarea selectivă a deșeurilor în recipientele puse la dispoziție; soluție digitală constând în aplicația dedicată, ChargeHere, dezvoltată de echipa EFdeN, prin care cei interesați își pot rezerva locul pentru încărcare și pot avea acces, în timp real, la informații cu privire la disponibilitatea celor 6 puncte de încărcare (aplicația ChargeHere este disponibilă în Google Play); spațiu colaborativ de lucru, alimentat cu energie electrică verde”.
Primul proiect realizat în EFdeN Sustainable City
Corina Fugaru, Project Director, EfdeN: „rCharge cu energie verde nu este doar un concept care promovează mobilitatea urbană, ci este un rezultat al unei colaborări multidisciplinare și multisectoriale, atât de importantă pentru a rezolva problemele complexe cu care ne confruntăm astăzi. Alături de partenerul nostru, Engie, am contribuit la dezvoltarea și implementarea conceptului, iar cu sprijinul Primăriei Generale a Capitalei prin Administrația Lacuri Parcuri și Agrement București, am selectat cel mai potrivit spațiu pentru amplasarea stației; primul nostru proiect care iese din EFdeN Sustainable City și sperăm că nu va fi singurul și că vom deschide apetitul pentru astfel de colaborări și pentru alte entități care vor vrea să facă Bucureștiul mai accesibil și mai prietenos cu cetățenii.”
Nicolas Richard, CEO Engie Romania: „Am reușit într-adevăr să inventam un pic din cum ar putea să fie viitorul nostru. Sincer, mă bucur foarte mult că am reușit împreună să facem un proiect care are sens pentru copii noștri. E un proiect pilot, sper că răspunsul publicului o să fie bun și că o să reușim să multiplicăm genul acesta de proiecte, care pentru mine sunt o bucurie. Reducerea impactului asupra mediului reprezintă o prioritate a strategiei Engie Romania și, în acest context, acordăm o importanță semnificativă dezvoltării de soluții cu emisii reduse de carbon. Lansarea acestui proiect susține această ambiție și are rolul de a oferi publicului larg acces la soluții sustenabile de producere a energiei electrice verzi și de mobilitate alternativă.”
Horia Tomescu, viceprimarul Capitalei: „Mi se pare că a aduce materiale care altfel ar fi fost deșeuri și să creezi acest concept de economie circulară, să îl pui în practică și să ai această colaborare perfectă pentru orice politică publică, în care să implici și mediu asociativ, în care să implici și mediu privat, antreprenorial și să vii și tu, ca autoritate publică locală, în parteneriat, este exact ceea ce ne dorim pentru orașul nostru. Transportul alternativ a apărut datorită creșterii urbanului, iar aceasta a adus la apariția mobilității urbane. Bucureștiul este înscris în trendurile europene pentru mobilitate urbană, atât ca și conștientizare a populației, cât și ca număr de utilizatori. Am observat că există, din partea cetățenilor, o dorință de a folosi transportul alternativ. Scopul nostru este de a crea politici publice care să reducă impactul de mediu și să crească volumul spațiului verde. Avem ca țintă creșterea sănătății publice și avem în vedere să soluții și posibilități de a petrece cât mai puțin timp în trafic. Suntem un pic în urmă față de alte orașe din Uniunea Europeană în ceea ce privește infrastructura dedicată transportului urban alternativ, dar depunem toate eforturile să ne înscriem pe lista orașelor verzi care folosesc acest tip de transport.”
Corina Bega, director ALPAB: „Transportul alternativ este într-o fază de evoluție în București. Avem nevoie să venim cu tot felul de programe gândite care sa îi îndrume pe oameni să utilizeze transportul în comun și cel alternativ și să testăm diverse variante care să ne ajute să îmbunătățim mobilitatea urbană. Este evident că orașul București suferă din cauza traficului, iar pentru asta avem nevoie de soluții și facem tot ce putem să încurajăm mobilitatea urbană alternativă.”