Florian Lixandru: Rezultatele obținute la simularea Evaluării Naționale sunt un semnal de alarmă

În cadrul emisiunii „DC EDU” de la DC News, Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, atrage atenția că “Rezultatele obținute la simulare sunt un semnal de alarmă atât pentru noi, pentru cadrele didactice, pentru conducere unităților de învățământ și pentru familie”. De asemeni, secretarul de stat a mai declarat că aceste rezultate sunt un „semnal de alarmă” și pentru minister, care a analizat această situație și a dispus unele măsuri.

Mai jos redăm declarația lui Florian Lixandru în legătură cu această problemă:

Rezultatele obținute la simulare sunt un semnal de alarmă atât pentru noi, pentru cadrele didactice, pentru conducere unităților de învățământ și pentru familie. Bineînțeles și pentru elev, că el este cel care va susține examenul în vară. Într-adevăr, ne confruntăm cu o situație, o realitate neplăcută în ceea ce privește rezultatele la simulare. Vorbesc acum de Evaluare Națională pentru elevii de clasa a VIII-a, pentru că simularea la Bacalaureat este în curs de evaluare. Încă nu cunoaștem rezultatele. În ceea ce privește situația elevilor de la clasa a VIII-a, anul acesta, simularea s-a desfășurat cu o lună de zile mai devreme decât de obicei. La fel și la bacalaureat, și acest lucru poate fi unul dintre motivele care a condus la un astfel de rezultat, pentru că elevii ar mai fi avut o lună să se pregătească.

Totodată, ca element de noutate, începând din acest an școlar am introdus evaluarea digitalizată, ceea ce înseamnă că evaluarea lucrărilor s-a făcut de către alți profesori decât cei de la clasă, așa cum se întâmpla până acum la simulări. Până acum, lucrurile erau corectate de profesorul de la clasă și un alt cadru didactic de la aceeași unitate de învățământ. Prin introducerea acestui sistem digitalizat de evaluare, practic, lucrările au ajuns simultan la doi profesori din alt județ decât cel de proveniență al candidatului, au fost evaluate, iar în cazul în care între cei doi evaluatori au apărut diferențe mai mari de un punct, atunci lucrările au mers la a doua echipă de evaluatori, deci practic au fost evaluate de patru cadre didactice. Acest lucru s-a întâmplat într-un mic procent la matematică, foarte mic, sub 1% în jur de 11% dintre lucrări la limba și de natura română au intrat la a doua corectură. Deci acestea pot fi parte dintre cauzele care ar fi putut să conducă la aceste rezultate.

Acum se iau cronologic. Ministerul Educației a fost preocupat încă de anul trecut în ceea ce privește atât rezultatele la examene naționale, cât și participarea elevilor la examene naționale. Și prin asta mă refer strict la elevii de clasa a 8-a. Anul trecut am înregistrat practic un grad de neparticipare de 4% din rândul absolvenților de clasa a 8-a, elevi care nu au promovat clasa a 8-a și nu au putut fi înscriși în Evaluarea Națională, iar dintre cei înscriși, 8% au absentat. De ce au absentat? Poate parte dintre ei au mers către învățământul profesional, acolo unde nu este obligatoriu să treci prin Evaluare Națională.

Am analizat rezultatele și am dispus măsuri. Colegii de la unitatea de cercetare în educație au realizat un studiu cu privire la cauzele care au condus la neparticiparea elevilor la aceste examene. Printre acestea au fost identificați factori care țin de individ, factori care țin de elevi, practic teama de eșec, lipsa de înclinație către învățătură, factori care țin de familie, desconsiderare a actului educațional de către familie. Sunt familii din medii dezavantajate, din mediul rural, care și-au dorit ca ai lor copii să meargă cât mai repede pe piața muncii, să obțină un salariu și atunci îi direcționează către învățământul profesional și atunci copiii nu mai participă la Evaluare Națională sau nu-i mai lasă să meargă la liceu, folosindu-se de ei în activitățile gospodărești. Sunt factori care țin de școală, mediul educațional, modul în care au fost, s-au pregătit în ultimii 4 ani, pentru că trebuie să spunem că își spune cuvântul în continuare perioada pandemiei. Sunt școli unde, într-adevăr, actul educațional s-a desfășurat în format online, așa cum toată lumea a afirmat, dar sunt și în școli unde actul educațional a fost deficitar și nici măcar online nu s-a întâmplat acest lucru, iar acest lucru va fi relevat pentru că vă spuneam că avem o evaluare digitalizată.

Această evaluare digitalizată ne permite nouă, la nivel de minister, la nivel de inspectorat școlar județean și chiar la nivel de unitate de învățământ, să vedem care sunt itemii la care nu s-a răspuns deloc sau s-a răspuns deficitar sau sunt probleme. Să vedem ce parte a materiei nu a fost aprofundată, să vedem dacă, într-adevăr, itemii respectivi sunt dintr-o perioadă care ar fi trebuit să fie studiată în timpul pandemiei și să luăm măsuri astfel încât la examenul din vară subiectele să fie mai bine calibrate și să ținem cont de toate aceste realități care impactează rezultatele elevilor la Evaluarea Națională“.

Sursa: Emisiunea DC Edu de la DC News

Distribuie acest articol!