„Hai, că se poate!“ e ceva între concept, slogan, proiect, o fi şi # (după cum dă bine acum), vorba e că se întâmplă (mai mult decât se afirmă) în sectorul 4. Aplicat la şcolile sectorului, zice primarul Daniel Băluţă, asta înseamnă că se poate ca performanţele şi performerii să fie puşi la locurile cuvenite, recunoscute, plătite ca atare. Tocmai am avut o dovadă.
Vot unanim pentru recunoaşterea performanţei
Primăria Sectorului 4 a oferit o trecere simbolică de la un an şcolar la altul: în preziua deschiderii anului şcolar 2017-2018, i-a premiat pe elevii care în 2016-2017 au obţinut media 10 (zece) la bacalaureat sau la evaluarea naţională. Au fost evidenţiaţi profesorii care, în şcoli, i-au învăţat carte la acest nivel. Festivitatea de premiere a însemnat un eveniment care a reunit, la Colegiul Naţional Ion Creangă, elevi, profesori, părinţi, autorităţi locale, sindicate, parteneri ai unităţilor de învăţământ, mass-media, dovedind că susţinerea şcolilor poate fi nu numai formulă, ci şi formă.
A luat bacalaureatul cu 10 – singura din tot sectorul 4 – Cristiana Petrişor, absolventă de-acum a Colegiului Naţional Gheorghe Şincai. Media 10 la evaluarea naţională după opt clase au obţinut: Maria Alexandra Diaconescu, Nora Ghenciulescu, Maria Teodora Gheorghe, Bogdan Gabriel Pleşa, Andreea Mihaela Pleşea, Ana Savonea – toţi de la Şcoala Gimnazială Nr. 79; Maria Gabriela Buţan, Ema Cristina Mihai, Alexia Maria Sandu, Eva Maria Savin – Şcoala Gimnazială Nr. 97; Maria Andreea Chirnogeanu – Şcoala Gimnazială Nr. 99; Irina Teodora Costache – Şcoala Gimnazială George Bacovia; Yasmeen Al Husein, Mara Andrei, Bianca Ştefania Dima – Şcoala Gimnazială Nr. 194. Consiliul Local al Sectorului 4, primarul Daniel Băluţă i-au premiat – vot unanim – cu câte 20.000 lei (pentru 10 la bacalaureat), 5.000 lei (pentru 10 la evaluarea naţională), cu plachete, flori, „file de cec“ augmentate parodic în maniera premierilor făcute vedetelor.
Cu nota 10, intri oriunde cu fruntea sus
„Cu nota 10, intri ca absolovent oriunde cu fruntea sus“, le-a semnalat sărbătoriţilor prof.
Florica Alexandrescu, directorul Colegiului Naţional Ion Creangă. În acelaşi timp, colegilor directori de şcoli gimnaziale din sector le-a adresat îndemnul de a-i îndruma pe absolvenţii merituoşi în primul rând către marile colegii ale sectorului, de mult impuse în elita învăţământului românesc. În felul acesta s-a orientat Andreea Chirnogeanu: cu 10 fix la repartizare computerizată, prima opţiune, fără ezitare, a fost „Şincai, mate-info“.
Întreaga festivitate – chit că i-a lipsit orice urmă de festivism – s-a rotit în jurul ideii de apartenenţă, sub o diversitate de accepţii: la familie, la colectivitatea şcolii, la comunitatea locală, la ţară. Din punctul acesta de vedere, a fost o reuniune de-a dreptul pe dos faţă de ceea ce a devenit şablonul – evident, previzibil – evenimentelor similare, având în centrul lor laureaţi ai examenelor, ai concursurilor şcolare: a lipsit tema (altfel stereotip reluată) a performerului premiat grăbit să anunţe că e pe picior de plecare ca să studieze la…, ca să poată cerceta în… şi, de ce nu, eventual peste nişte ani să revină-n ţară, dar numai dacă va vedea că s-au schimbat „multe“ p-aici. Nu s-a regăsit nimic de felul ăsta în evenimentul şi în vorbele premianţilor sesiunii 2017 din sectorul 4. Cristiana Petrişor, cu 10 la bacalaureat, merge de la Şincai la Medicină Generală, la UMF Carol Davila, iar primarul Daniel Băluţă, oferindu-i distincţiile, îi şi schiţează o punere-n temă profesională, el fiind absolvent de Medicină Dentară. Referirea primarului la propriile studii nu e fără rost, pentru că subliniază tocmai cultivarea apartenenţei: e născut în sectorul 4, cu mama profesoară în sector, a urmat şcoala numai în sector, a absolvit liceul gazdă acum a festivităţii. Conceptul „Hai, că se poate!“ pe aşa ceva se bazează, insistă primarul: „Se poate şi-n România! Se poate să avem nu numai probleme sociale, ci şi performanţe. Se poate nu numai să-i felicităm verbal pe performeri, ci şi să-i răsplătim, să-i încadrăm la locuri cuvenite. Se poate să arătăm că aici valoarea poate fi recunoscută, apreciată. Avem un viitor aici, împreună“. Pentru o carieră în ţară pledează şi consilierul local Ştefănel Dan Marin. Îl susţine, cu îndemnul către absolvenţii serioşi de a rămâne, prof. Tudora Damian, director adjunct al Şcolii Gimnaziale Nr. 97. O veritabilă resursă locală pentru nevoi locale se dovedeşte Şcoala Gimnazială Nr. 194, prof. Lucia Mincovici, directorul şcolii, observând că mulţi participanţi adulţi la reuniunea performerilor la zi sunt absolvenţi „la 194“. Despre implicare cu toată convingerea în comunitatea sectorului vorbeşte şi prof. Luminiţa Preda, directorul Şcolii Gimnaziale Nr. 79.
Primul sector pe Capitală la bacalaureat
Asumarea unui concept („Hai, că se poate!“) cu alură de proiect impune fixarea unor indici de performanţă, îi atrage atenţia primarului prof. Silvia Muşătoiu, directorul Colegiului Naţional Gheorghe Şincai, considerând că relevantă în acest sens ar fi creşterea numărului absolvenţilor cu media 10 în sectorul 4, valorizaţi pe măsură.
Recompensarea performanţei prin burse, premii constituie o motivaţie la învăţătură pentru colegii din clasele care vin din urmă, e convinsă din câte aude şi vede la copii prof. Dorina Constantin, directorul Şcolii Gimnaziale George Bacovia. Absolut de acord se declară prof. Cezar Iulian Tudor, directorul Şcolii Gimnaziale Nr. 99, „o şcoală mică, cu suflet mare“.
Cu o privire de ansamblu, prof. Gabriela Postescu, inspector şcolar pentru management instituţional în sectorul 4, reaminteşte că de câţiva ani acest sector obţine media cea mai mare la bacalaureat între sectoarele Capitalei.
Apel la orientare spre cariera didactică
În ton cu sloganul Primăriei Sectorului 4, „Muncesc, iubesc, trăiesc în sectorul 4“, prof. Cornelia Popa Stavri, vicepreşedinte al FSLI, îşi reafirmă o veritabilă profesiune de credinţă faţă de dăruirea dascălilor în creşterea şi educarea copiilor.
Pentru prof. Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie Spiru Haret, apartenenţă confirmată ar înseamna orientarea cât mai multor absolvenţi de top către cariera didactică.
E extraordinar ca munca să fie răsplătită
Sărbătorirea absolvenţilor de nivel maxim din sectorul 4 a fost, în egală măsură, o recunoaştere a meritelor părinţilor, care-i ocrotesc, îi ajută, îi înţeleg şi-i susţin mereu. Andreea Maria Chirnogeanu, intrată la Colegiul Naţional Mihai Viteazul, spune asta cu toată convingerea. Mara Andrei le mulţumeşte părinţilor pentru răbdare, pentru
încurajare. Ea a optat pentru Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr, „ştiinţele naturii, pentru că este cel mai diversificat profil, poţi să te orientezi oriunde de-acolo“. Mama sa, Aura Andrei, conchide cumva meditativ, schiţând o privire asupra timpului – lung? – trecut de la 26 iunie, când s-au afişat rezultatele la evaluarea naţională şi momentul de răsplată şi recunoaştere, deschizător de nou an
şcolar: „Este extraordinar ca munca să fie
răsplătită“.
F. IONESCU