Eficiență didactică și calitate educațională

Istoria Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) începe în 1998, când a apărut Serviciul Național de Evaluare și Examinare (SNEE), ca instituție specializată în evaluarea educațională, care și-a desfășurat activitatea în urma derulării Proiectului de reformă a învățământului preuniversitar, finanțat pe baza Acordului de împrumut între România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (Legea nr. 126/1994, cu modificările ulterioare), program finalizat în 2001.

Scurt istoric

În anul 2007, prin Hotărâre de Guvern se înființa Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în În­vățământul Preuniversitar (CNCEIP) prin comasarea a patru structuri din subordinea Ministerului Educației:

  • Serviciul Național de Evaluare și Examinare (SNEE), înființat în 1998;
  • Consiliul Național pentru Curriculum (CNC), înființat în 2000;
  • Consiliul Național pentru Evaluarea și Difuzarea Manualelor (CNEDM), înființat în anul 2002;
  • Centrul Național de Excelență (CNE), înființat în 2003.

Motivul invocat pentru comasarea celor patru structuri a fost eficientizarea activităților specifice din domeniile curriculum, evaluare educațională, evaluarea manualelor, selecția și pregătirea elevilor capabili de performanță, precum și adaptarea acestora pentru a face față noilor provocări legate de asigurarea calității educa­ției din România. În consecință, s-a în­­ființat o singură instituție – CNCEIP, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului –, cu structură de direcție generală și personal încadrat în funcție publică, ce a preluat toate respon­sabilitățile din domeniile menționate.

În domeniul curriculumului național:

  • proiectarea, elaborarea și revizuirea periodică a curriculumului național;
  • coordonarea științifică a elaborării componentelor curriculumului național (planuri de învățământ, programe școlare);
  • elaborarea de materiale și desfășurarea de programe de formare, necesare abilitării curriculare a personalului didactic.

În domeniul evaluării de proces:

  • coordonarea științifică și profesională a evaluării de proces pentru învățământul preuniversitar, inclusiv elaborarea probelor de examen/concurs/olimpiade;
  • organizarea unor programe de pregătire a membrilor comisiilor de examen, a examinatorilor și a altor persoane implicate în organizarea și desfășurarea examenelor naționale.

În domeniul evaluării manualelor școlare:

  • coordonarea derulării mecanismelor de evaluare a manualelor școlare pentru învățământul preuniversitar;
  • formarea de experți evaluatori de manuale școlare, prin derularea de programe în acest sens.

În domeniul selecției și promovării tinerilor capabili de performanță:

  • asigură consultanță în domeniul identificării, pregătirii, stimulării și valorificării potențialului elevilor capabili de performanțe.

Înființarea, organizarea și funcționarea Centrului Național de Evaluare și Examinare (CNEE) s-a făcut tot prin hotărâre de guvern în 2009, prin preluarea activității CNCEIP (care s-a desființat). La mo­mentul înființării, CNEE gestiona activitățile specifice evaluării educaționale:

  • Coordonarea sistemului de eva­luări și examene naționale;
  • Gestionarea activităților de asigurare a manualelor școlare: pregătirea și derularea licitațiilor publice; coordonarea evaluării proiectelor de manuale școlare; achiziționarea manualelor școlare în învățământul preuniversitar (inclusiv completarea stocurilor de manuale școlare și asigurarea traducerii manualelor în limbile minorităților naționale);
  • Implementarea și administrarea evaluărilor internaționale derulate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE): testarea internațională Programme for International Students Assessment (PISA), și Studiul Internațional privind Procesul de predare-învățare (TALIS), ca Centru Național PISA și Centru Național TALIS.

de Marian Șuță – Director General CNPEE

Articolul integral poate fi citit în revista Tribuna Învățământului nr. 23 / noiembrie 2021

Distribuie acest articol!