Antrenarea elevilor la activități diversificate atât în cadrul cursurilor, în „Săptămâna altfel”, cât și în afara școlii are drept scop trezirea și menținerea interesului pentru disciplina școlară respectivă, cât și descoperirea și cultivarea talentelor unor copii dotați.
În decursul mai multor ani de predare a limbii engleze, începând din clasele primare până la nivelul postliceal, am constatat că elevii sunt mult mai atenți și mai activi când sunt solicitați să desfășoare, fie în mod autonom, fie în grup, diferite activități și acțiuni din domeniul limbii engleze.
Astfel, la nivelul școlii, în urmă cu câțiva ani, am organizat acțiuni literare comune cu toți profesorii de limba engleză și cu colegi care predau limba franceză, limba și literatura română, desenul, muzica și istoria. Astfel, am organizat, selecționând elevii dornici și talentați, matinee de poezie, cu citirea sau recitarea unor versuri ale celor mai importanți poeți englezi și americani (William Shakespeare, George Gordon Byron, Emily Dickinson), francezi (Victor Hugo, Jacques Prevert) și români (Mihai Eminescu, Vasile Voiculescu, Lucian Blaga). Am marcat fie aniversarea unor scriitori, fie un anotimp (Autumn, Spring), fie o temă (My Mother, Family, A Nice Trip, Health, World Literature Today), fie o aniversare UNESCO (International Women’s Day, World Poetry Day).
Efectul unor astfel de întâlniri, cu muzică adecvată și expoziții de desene, a fost creșterea interesului elevilor față de citit, față de însușirea unor versuri pe care să le prezinte colegilor și profesorilor, iar la clasele mai mari, întărirea orientării elevilor către creația literară, către facultățile de filologie, specializarea limba engleză, sau alegerea limbii engleze ca probă de limbă modernă la examenul de bacalaureat.
Exemplul (modelul) profesorilor a avut un rol important pentru elevi, profesorii înșiși susținând materiale ilustrative despre scriitorii respectivi, recitând sau evocând spațiul geografic al lumii anglofone, prezentând alteori reglementările și lista liceelor și universităților unde limba engleză este studiată în regim intensiv, bilingv sau ca specializare.
În condițiile existenței unui profesor acreditat în liceu prin Programul Peace Corps, invitat la aceste manifestări, elevii au aflat lucruri interesante despre Marea Britanie, Statele Unite și Canada, în viziunea și, bineînțeles, dicția unui nativ de limbă engleză.
În cadrul olimpiadelor creativității, organizate la limba engleză pentru clasele a VII-a și a VIII-a în anul școlar trecut, am avut șase participanți la etapa pe școală, din totalul de doisprezece, din care două eleve au promovat la etapa pe sector, unde una dintre ele a obținut o mențiune.
La clasele primare, a III-a și a IV-a, în urmă cu doi ani, elevii au participat la două concursuri de limbă engleză prin corespondență, obținând aproape toți diplome și premii, iar anul trecut, din cinci elevi care au participat la un concurs de redactare a unor felicitări de primăvară în limba engleză, doi au obținut premii.
Activitățile extrașcolare sunt cu atât mai interesante cu cât elevii iau cunoștință de universul mai larg al limbii și culturii engleze, vizitând, de exemplu, expoziții, biblioteci, librării, târguri de carte sau British Council din București, instituție cu multe acțiuni dedicate copiilor și celor care vor să-și însușească sau să aprofundeze limba engleză. Am fost cu un grup de elevi de liceu la British Council, în urmă cu câțiva ani, elevii îmbinând cunoștințele de limba engleză cu cele de informatică, pentru că au avut liber acces să caute pe un calculator titluri și autori aflați sau nu în biblioteca britanică.
La nivelul claselor primare, ținând seama de vârsta copiilor și de modul de concepere a concursurilor (text scurt de felicitare sau descriere în limba engleză, însoțit de desene ilustrând tema, uneori cu o secție de creație în limba română), am colaborat cu învățătorii, consultându-ne în legătură cu selecția elevilor și lăsându-le coordonarea desenelor și creației în limba română, însă trimițând (și primind) toate creațiile elevilor noștri o dată, într-un singur plic.
Aspecte ale civilizației și culturii din țările anglofone, cum sunt Thanksgiving Day, Halloween, Valentine’s Day sau zilele naționale, cum este 4 Iulie, sunt prilejuri de cunoaștere a acestor țări, a mitologiei, istoriei, folclorului, însă fără a cultiva modul în care unele au devenit doar prilej de show, distracție exagerată sau chiar de promovare a unor culori negative, neconcordante cu principiile educației în școală.
Activitățile organizate în afara orelor de clasă, fie în școală, fie în afara școlii, determină, prin interesul elevilor, o cunoaștere mai aprofundată a limbii și civilizației engleze, lărgirea orizontului de cunoaștere al elevilor, care află lucruri noi despre răspândirea limbii engleze în lume, în ce țări este limbă de stat, care sunt cele mai importante centre culturale britanice, americane, canadiene, australiene, neozeelandeze, indiene, cum să se comporte când ajung în spațiul anglofon.
Se produce și o interferare a cunoștințelor de limba și literatura română, din alte limbi moderne, de geografie, istorie, arte. Astfel, copiii află nu numai date inedite despre marii autori de poezie, proză, teatru, dar și numele unor mari muzicieni, pictori, sculptori, oameni de știință, filozofi, sportivi. De asemenea, află denumirile unor specii literare (limericks), jocuri sportive (bowling, cricket) și de unde provin (rugby, dintr-o localitate britanică), ajung să facă unele corelații între lexicul englez și istoria, geografia, mitologia unor zone (boomerang, kangaroo, tomahawk) etc.
Nu lipsită de importanță este cultivarea sensibilității artistice, prin vizionarea unor filme, vizitarea unor expoziții, cunoașterea arhitecturii specifice engleze, studierea limbii vechi (în textele shakespeariene, pentru elevii de liceu).
Activitățile extrașcolare au efecte benefice asupra elevilor și îi determină să dorească să se perfecționeze în domeniu, iar prestigiul școlii și profesorilor, al educației în general, are mult de câștigat.
Prof. dr. Corneliu VASILE
București