Efectele devastatoare ale pandemiei asupra învățământului din întreaga lume

Banca Mondială, UNESCO și UNICEF avertizează că efectele pandemiei sunt mult mai puternice decât se estima inițial, în țările cu venituri mici și medii, aproape 70% dintre copiii de până în zece ani neputând citi sau înțelege un text simplu.

Mai mult, generația tinerilor care urmează în prezent diverse forme de învățământ riscă, potrivit unui raport al celor trei instituții, să piardă aproape 17.000 de miliarde de dolari, în urma închiderii școlilor ca urmare a pandemiei, suma corespunzând unui procent de cca 14% din PIB-ul global actual. În același timp, potrivit aceluiași raport, suma este mai mare decât cele 10.000 de miliarde de dolari estimate în 2020.

Potrivit estimărilor instituțiilor amintite, în țările cu venituri mici și medii, procentul copiilor care nu pot citi și înțelege un text simplu la vârsta de zece ani ar putea ajunge rapid la aproape 70% din cauza închiderii școlilor și a calității mai slabe a învățământului la distanță. Reamintim că, înainte de pandemie, procentul de analfabetism în rândul copiilor cu vârsta de 10 ani era, deja, de 50%.

„Criza COVID-19 a paralizat sistemele de învățământ din întreaga lume, a declarat Jaime Saavedra, responsabil pe probleme de educație în cadrul Băncii Mondiale. După 21 de luni, școlile rămân închise pentru milioane de copii și s-ar putea ca alții să nu se mai întoarcă niciodată la școală.”

El a mai adăgutat că nivelul de pierdere a cunoștințelor este inacceptabil din punct de vedere moral: „Poate avea efecte devastatoare asupra productivității, veniturilor și bunăstării acestei generații de copii și tineri, familiilor acestora și economiilor din întreaga lume”.

Același raport arată că criza sanitară a accentuatgrav inegalitățile din domeniul educației, afectându-i serios pe copiii săraci, ori pe cei cu dizabilități sau pe cei mai mici.

De asemenea, la fel de grav este că fetele din numeroase comunități și zone de pe glob cu diverse culturi s-au confruntat cu dificultăți mai mari în a avea acces la învățământul la distanță, din cauza faptului că pregătirea lor este restricționată de anumite norme sociale, competențe digitale limitate și o lipsă de acces la echipamente, se mai arată în raportul amintit, potrivit Agerpres.

Cele trei organizații internaționale s-au sesizat și cu privire la faptul că, deși guvernele, la nivel mondial, au pus în aplicare măsuri de ajutor excepționale pentru a face față situației fără precedent create de pandemia de coronavirus, mai puțin de 3% din aceste fonduri au fost alocate educației.

Distribuie acest articol!